Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

Jag sitter på Mauritius. En EuroBonus-awardresa GOT-IST-MRU MRU-IST-GOT. Turkish ställde just in hemresan:
  • Ursprungligen TK0177 MRU-IST 1 okt 20:05-04:55 & TK1797 IST-GOT 2 okt 08:00-10:25.
  • MRU-IST är nu ombokad till 2 okt 04:45-13:35. IST-GOT ligger kvar på gamla tiden så resan går inte längre att genomföra.
Jag började med att ringa Turkish, men som vanligt kan de inte göra något med en resa bokad av SAS. Konstigt med tanke på att de just var inne och möblerade om i resan de inte kan röra...

Nu sitter jag i SAS sedvanligt långa telefonkö. Vad har jag för rättigheter här?
  • Förhoppningsvis är inte SAS begränsade enbart till awardbiljetter i detta läge?
  • Det går en flight MRU-IST 2 okt 20:05-04:55 som jag hellre skulle ta. Samt anslutande IST-GOT 3 okt 08:00-10:25.
  • Kvalar detta in under EC 261? Turkish är ju inte direkt EU men slutdestinationen GOT kanske hjälper?
  • Har jag någon chans att få SAS, Turkish eller något av försäkringsbolagen att stå för den extra hotellnatten?
Turkish har nog inte petat i just din bokning, de ställde bara in sin flight men behöver inte gå in i någons bokning utan det försvinner automatiskt.

Då resan är påbörjad så har du definitivt ner möjligheter till ombokning. Jag skulle gissa att det är Turkish som är de som ska lösa detta då de ställt in en pågående resa. Man ska då erbjudas andra alternativ oavsett hur man bokat biljetten.

• Det går en flight MRU-IST 2 okt 20:05-04:55 som jag hellre skulle ta. Samt anslutande IST-GOT 3 okt 08:00-10:25.
Håller med PSWE och Palmen i vad de skriver.

Men kan tillägga att om man tittar på Expertflyer på TK177 som du vill åka med 20.05 så ser seat map ut som nedan. Jag misstänker starkt att den också kommer att ställas in. En long haul med sex stolar tagna känns lite chansartad och kan mycket väl vara så att de rullar cancelleringarna framåt så att även denna ställs in. Bara TK som vet säkert hur det blir. Samt att det kan vara dumt att tacka nej till tidigare flyg i diskussionen med försäkringsbolaget.

Edit: lagt in rätt bild

upload_2021-9-28_12-9-13.png

Edit 2: Ser att den flighten de föreslår för dig verkar ha lika få tagna stolar, så kanske inte är någon indikation i detta fall

Äntligen är flyget från Mauritius löst!
Det går en flight MRU-IST 2 okt 20:05-04:55 som jag hellre skulle ta. Samt anslutande IST-GOT 3 okt 08:00-10:25.
Jag fick de önskade flighterna ett dygn senare än ursprungliga hemresan. Det återstår att se om försäkringsbolagen (gouda + LF + SAS MC premium) kompenserar för den extra hotellnatten.

Som vanligt var det en vidrig upplevelse att få SAS och Turkish att lösa detta. Långa telefonköer (statuslös) och spretiga ohjälpsamma svar.

SAS kan inte boka utan awardtillgänglighet. De vägrar lösa vanliga biljetter. Det har inte hänt de senaste tre åren enligt en gubbe. De får inte kontakta Turkish säger en annan. En gubbe bad mig leta awardtillgänglighet på Uniteds sida och återkomma om jag hittade något?! Han såg inget bättre än economy 5 oct med flera byten. En hjälpsam kvinna var nära att lösa något när samtalet ”bröts”. Inte första gången det händer när de inser att de lovat mer än de kan leverera.

Turkish kan inte röra en biljett utfärdad av SAS. De har inte möjlighet att utfärda nya awardsäten som SAS kan boka. Eventuellt kan deras ”sales office” lösa det, men de kan inte kontakta sales office åt mig eller ge mig deras nummer. Bara emailadresser där ingen svarar. Precis lika menlösa som SAS support, men man slipper iaf telefonkön.

Plötsligt mailade en gubbe på Turkish lokala Mauritiuskontor och föreslog mina önskade flighter. Till synes helt orelaterat till alla mina mail och samtal. Hopp! Men jag måste kontakta SAS för bokningen. SAS ser som vanligt ingen tillgänglighet. Förtvivlan. Ytterligare några samtal till Mauritiuskontoret och de lovar att ”lösa det”. Ett mail några timmar senare påstår att det är löst men jag måste be SAS verkställa de nya biljetterna. Samma loop igen. Tänk om de kunde prata med varandra istället?

Nu ser jag faktiskt den önskade resan i SASappen! Konstigt med tanke på att Turkish inte skulle kunna röra den. Ett sista samtal till SAS och jag har de nya biljetterna på mailen några minuter senare.

I bästa fall står försäkringsbolagen för merkostnaden och jag får en gratis extranatt på Mauritius. Men att lösa detta kostade mig tyvärr två dagar av frustrerande telefonsamtal.

Äntligen är flyget från Mauritius löst!

Jag fick de önskade flighterna ett dygn senare än ursprungliga hemresan. Det återstår att se om försäkringsbolagen (gouda + LF + SAS MC premium) kompenserar för den extra hotellnatten.

Som vanligt var det en vidrig upplevelse att få SAS och Turkish att lösa detta. Långa telefonköer (statuslös) och spretiga ohjälpsamma svar.

SAS kan inte boka utan awardtillgänglighet. De vägrar lösa vanliga biljetter. Det har inte hänt de senaste tre åren enligt en gubbe. De får inte kontakta Turkish säger en annan. En gubbe bad mig leta awardtillgänglighet på Uniteds sida och återkomma om jag hittade något?! Han såg inget bättre än economy 5 oct med flera byten. En hjälpsam kvinna var nära att lösa något när samtalet ”bröts”. Inte första gången det händer när de inser att de lovat mer än de kan leverera.

Turkish kan inte röra en biljett utfärdad av SAS. De har inte möjlighet att utfärda nya awardsäten som SAS kan boka. Eventuellt kan deras ”sales office” lösa det, men de kan inte kontakta sales office åt mig eller ge mig deras nummer. Bara emailadresser där ingen svarar. Precis lika menlösa som SAS support, men man slipper iaf telefonkön.

Plötsligt mailade en gubbe på Turkish lokala Mauritiuskontor och föreslog mina önskade flighter. Till synes helt orelaterat till alla mina mail och samtal. Hopp! Men jag måste kontakta SAS för bokningen. SAS ser som vanligt ingen tillgänglighet. Förtvivlan. Ytterligare några samtal till Mauritiuskontoret och de lovar att ”lösa det”. Ett mail några timmar senare påstår att det är löst men jag måste be SAS verkställa de nya biljetterna. Samma loop igen. Tänk om de kunde prata med varandra istället?

Nu ser jag faktiskt den önskade resan i SASappen! Konstigt med tanke på att Turkish inte skulle kunna röra den. Ett sista samtal till SAS och jag har de nya biljetterna på mailen några minuter senare.

I bästa fall står försäkringsbolagen för merkostnaden och jag får en gratis extranatt på Mauritius. Men att lösa detta kostade mig tyvärr två dagar av frustrerande telefonsamtal.

Skönt att det löste sig för dig! Ja det är helt hopplöst, även om jag inte upplevt det när man är på resande fot (har bara hänt mig innan resan ännu och har aldrig lyckats få SAS eller andra bolaget att lösa det än). Jag funderar på om det hade hjälpt att åka ut till flygplatsen någon dag innan? Dom brukar ju alltid ha större befogenheter att lösa saker där än vanliga biljettkontoren.

Skönt att det löste sig för dig! Ja det är helt hopplöst, även om jag inte upplevt det när man är på resande fot (har bara hänt mig innan resan ännu och har aldrig lyckats få SAS eller andra bolaget att lösa det än). Jag funderar på om det hade hjälpt att åka ut till flygplatsen någon dag innan? Dom brukar ju alltid ha större befogenheter att lösa saker där än vanliga biljettkontoren.

Jag funderade på samma sak. Och vad hade hänt om man dykt upp till incheckning bara?

Jag funderade på samma sak. Och vad hade hänt om man dykt upp till incheckning bara?
Jag valde att göra just det för några år sedan när ett flyg vart inställt. Det gällde en flygning av mindre komplicerad natur än från Mauritius kan man säga - det var en flygning mellan Arlanda och Bryssel med SAS som blev inställd. Jag fick ett SMS under natten om att flyget ställdes in och inget mer. I appen kunde jag se att jag bokats om till en flygning Bromma - Bryssel som avgick sju timmar senare än den flight som ställts in, vilket inte passade mig alls. Jag låtsades inte om det utan dök bara upp i incheckningen som skickade mig till biljettkassan som sa "du har blivit ombokad till i eftermiddag från Bromma" varpå jag sa "Jaha, men det passar inte mig - jag vill flyga med något som gör att jag kommer fram snabbare än så." Utan knussel bokade SAS om mig till ett flyg till Amsterdam som avgick inom en timme och sa att jag kunde ta tåget därifrån till Bryssel - restiden är typ 1,5 timme eller nåt sånt - och få tillbaka kostnaden för tågbiljetten i efterhand (vilket jag också fick).

Så sammanfattningsvis, finns det alternativ att boka om till tror jag nog att man löser det på flygplatsen.

Med tanke på avbokningen SAS gjort för min resa till CES började jag titta lite mer på vad som gäller. Det handlar alltså om att SAS ställt in en avgång och inte vill boka om mig så jag kommer fram samma dag, trots tillgänglighet, utan vill att jag åker dagen efter , eller vissa sträckor i ekonomi istället för business.
Som @SK989 så förträffligt sammanfattat så har jag rätt till ombokning trots/även om det är mer än 14 dagar kvar till avresa, det är rätt tydligt beskrivet här:

If your flight is cancelled you have the right to choose between reimbursement, re-routing or return.
You are also entitled to assistance at the airport.
If you were informed of the cancellation less than 14 days prior to the scheduled departure date, you have a right to compensation.

Så är det mer än 14 dagar kvar är det inte självklart att man har rätt till någon typ av kompensation, däremot har man rätt till ombokning. Men jag funderar lite på den här skrivningen:

Reimbursement, re-routing or rebooking in the event of cancellation
The airline must offer you, on a one off basis, a choice between:
  1. the reimbursement of your ticket and, if you have a connecting flight, a return flight to the airport of departure at the earliest opportunity
  2. re-routing to your final destination at the earliest opportunity or,
  3. re-routing at a later date at your convenience under comparable transport conditions, subject to the availability of seats.
Innebär även punkt 2 "comparable transport conditions"? Eller kan SAS hävda att de erbjuder en resa där jag kommer fram så snart som möjligt i förhållande till ursprunglig bokning, men att det då blir i ekonomi? Med tanke på punkten nedan utgår jag från att så inte är fallet.

Även detta har jag lite svårt att tolka:

As soon as you have chosen one of these three options, you no longer have rights in relation to the other two options. However, the airline may still have to provide compensation depending on the distance of your flight and the length of the delay past your original planned arrival time.
  • If the airline does not comply with its obligation to offer re-routing or return under comparable transport conditions at the earliest opportunity, it has to reimburse your flight costs.
Innebär "reimburse your flight costs" att om SAS inte erbjuder mig den ombokning jag har rätt till, så måste de ersätta mig för kostnader för en annan biljett som jag då köper separat? Jag tolkade det först som att SAS endast var skyldiga att återbetala min ursprungliga bokning, men så kan det inte vara då faller ju hela konceptet med att de måste erbjuda ombokning.

Källa: Air passenger rights - Your Europe

Jag fick naturligtvis ett godday-yxskaft-svar att det inte gör ombokningar per e-post av säkerhetsskäl och att jag ska ringa kundservice då de vet vilka regler som gäller o_O

Jag har räknat till 10, andats, och nu återkopplat.

Jag fick naturligtvis ett godday-yxskaft-svar att det inte gör ombokningar per e-post av säkerhetsskäl och att jag ska ringa kundservice då de vet vilka regler som gäller o_O

Jag har räknat till 10, andats, och nu återkopplat.
Nästa steg i processen avklarat. Diamond supporten låter hälsa att de inte kan "påverka" vad som går att boka eller ej, samt att jag kan få full återbetalning om jag vill. Det finns ingen skriftlig information att tillgå när det gäller villkor för ombokning. De hänvisar mig till att kontakta "SAS Customer Care" och hälsar glatt att det är 6-8 veckors svarstid.

Utan något som helst hopp testade jag chatten också. Även här får jag besked om att de inte har en aning om vilka regler som gäller, men att om jag bara ringer in så kommer jag få ypperlig hjälp!

Jag har återkopplat till diamond supporten och krävt att de skickar mitt ärende vidare internt och att jag inte har möjlighet att vänta 6-8 veckor på ett svar. Jag ska testa att ringa en gång till idag och spela in samtalet också.

Nästa steg i processen avklarat. Diamond supporten låter hälsa att de inte kan "påverka" vad som går att boka eller ej, samt att jag kan få full återbetalning om jag vill. Det finns ingen skriftlig information att tillgå när det gäller villkor för ombokning. De hänvisar mig till att kontakta "SAS Customer Care" och hälsar glatt att det är 6-8 veckors svarstid.

Utan något som helst hopp testade jag chatten också. Även här får jag besked om att de inte har en aning om vilka regler som gäller, men att om jag bara ringer in så kommer jag få ypperlig hjälp!

Jag har återkopplat till diamond supporten och krävt att de skickar mitt ärende vidare internt och att jag inte har möjlighet att vänta 6-8 veckor på ett svar. Jag ska testa att ringa en gång till idag och spela in samtalet också.
Följetongen fortsätter. Psykbryt är nära, här är senaste svaret.

”För ombokning behöver du ringa in till oss, de regler de uppger är det som gäller.
Om det inte passar är det endast full återbetalning vi kan erbjuda dig.”

Jo, och naturligtvis kan de inte hjälpa en EBD med att skicka min fråga vidare till rätt avdelning inom SAS, jag behöver skapa om ärendet på nytt i ett annat formulär…

Toppen