Så kan det vara men det spelar ingen roll vad gäller EU 261/2004 och den aktuella situationen. Ett flygbolags skyldighet att boka om gäller även om ett flyg ställts in p.g.a. extraordinära omständigheter. Finns det flyg som går ska ombokning ske. Det finns tydlig praxis från EU-domstolen om att detta innefattar en skyldighet att boka om även till andra flygbolag.
Det är schablonersättningen enligt EU 261/2004 som faller bort när ett flyg ställts in p.g.a. extraordinära omständigheter. Skyldigheten att boka om gäller och duty of care (ersättning för mat och hotell) gäller även vid extraordinära omständigheter.
Precis så är min tolkning, och Lufthansa har inte nämnd extraordinär än... Har haft två agenter idag som slutar svara utan avbryta samtalet, please hold while I xyz, ... 20 min senare har jag gett upp 2x.
Har nu också själv hunnit läsa på mer. EUs tolkningshjälp är också ganska tydlig:
Depending on the circumstances, the following good practices are recommended: [..]
— re-routing should be offered at no additional cost to the passenger, even where passengers are re-routed with
another air carrier or on a different transport mode or in a higher class or at a higher fare than the one paid for the original service,
— if several flights are available with comparable timings, passengers having the right to re-routing should accept the offer of re-routing made by the carrier,
including on those air carriers cooperating with the operating carrier, [jag skulle säga att interline och codeshare ska nog räknas här, LH kan ställa ut TK biljett].
källa (avsnitt 4.2):
EUR-Lex - 52016XC0615(01) - EN - EUR-Lex
Edit: uppdate om läget, HUACA, ny agent, nytt besked, biljetter inom 4 timmar, vi får se om biljetterna kommer denna gång.