Senaste nytt

SAS öppnar 45 (!!) nya linjer 2013

Men vem vill åka narrowbody i längre legs än typ 2,5 till 3 timmar om man har options. Jag tror att de behöver några störar plan som tar direktlinjer helst från GOT men även ARN.
för annars kommer de flesta i GOT fortsatta att åka över MUC, FRA, AMS och LHR.
Finns ingen chans om jag kan välja att jag åker 737 till typ DXB eller liknande om jag kan flyga typ 777 eller A330

Fungerar i luften är en sak, det ska hålla affärsmässigt också.

Om SAS skall börja köra medium haul med delarna av sin flotta som kan det så måste de göra om kabinen. Riktiga businesssäten och bekvämare ekonomisäten med antingen Wifi med kapacitet eller enklare IFE. Typisk layout på en sådan kabin på 737-700 är 12 i business och 112 i ekonomi.

Alaska airlines kör medium haul med sina 737 på liknande sätt. T.ex. ANC-ORD. Vet inte hur det går ekonomiskt dock.

EDIT: Inser att jag inte hade definitionen av medium haul (3-6 h) klar för mig. ARN-DEL är long-haul enligt gängse definitioner. Så om SAS skall köra (kort) long-haul med sina 737-700 plan så bör de göra om kabinen enligt ovan (12+112 med IFE). Tror inte det kommer att hända.

Last edited:
Jag har åkt med Uniteds narrowbody Boeing 757-200W ARN-EWR-ARN och det fungerade alldeles utmärkt, schysst IFE och helt ok benutrymme.

Mycket av den mediumhaul som SAS flyger från Sverige är i lesuire segmentet...ARN-ALC/BCN/AGP/FCO/PMI/MNL/LPA och på sådana linjer är Boeing 737NG och Airbus A319/320/321 de bästa valen, särskillt ur bränsle ekonomisk och miljösynvinkel.

Självklart hade dock en Airbus 340-500 med endast 100 C stolar varit det mest komfortabla valet....;)

Åkte UA69 ECO+ med nödutgång 7A. Lite bullrigt vid nödutgången, dörren tar upp lite extra plats till vänster vid dina fötter. I övrigt en bra flight. Benutrymmet var naturligtvis obegränsat bra vilket gör mycket. Normalt är IFE riktigt bra men denna flight fick det stängas av och min laptop göra jobbet.
Dock fått mail av UA som säger sig ha för avsikt att kompensera för utebliven IFE. Hårdvaran i C är som jag förstår det mycket bra!
Åkte SAS C hem (1B) var MYCKET nöjd med mjukvaran och stolen är trots sin ålder helt OK.
Jag är färgad av 757 då jag anser planet så vackert att det trots sin litenhet ligger mig varmt om hjärtat. Men att åka Ekonomi några längre sträckor är inte att rekomendera. Det blir obekvämt.

Hej!

Jag åkte UA inrikes i somras EWR-MIA, MIA-EWR med 757-200. Vad jag förstår så är det samma plan som går till Stockholm, rad 1-4 fiskbensställda 180-graders flatbeds med stor skärm till IFE. Dessa är de skönaste C-stolar jag suttit/legat i, skulle med glädje åka över pölen i dessa.

Mvh
/NotRyan

Har under dagen bokat en 5 dagars ARN-PMI-ARN i maj för 1600 kr...mycket bra kampanjpris! Ser redan fram emot att besöka ett varmt och soligt Palma :)
Samtliga flighter sker med Boeing 737-800.

Jag har fortfarande inte kunnat boka Budapest. Jag ser fram emot den linjen.

Nu är listan med nya linjer ute. Är de nya linjerna från HEL gamla Blue1-linjer?

http://www.sas.se/sv/erbjudanden/sas-nya-linjer/?wt.seg_4=start_nya-linjer&wt.ac=start_nya-linjer

Jaaaaaa!!! Fantastiska linjer!

Jag bad om Palermo....och pooof....där kom den!

Cagliari också! Fin satsning på Italien, även om Sardinien är ett jäkla rövarställe:p

Salzburg!! Där blev tågresan 2013 ännu smidigare! :)

Bara Wien som inte kom med. Synd, men man kan inte få allt!

Toppen