Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

Sitter nu i Aegean Gold Lounge och fördriver tiden. Om jag fattat rätt så har jag alltså rätt till 400€ x2 om det inte är extraordinär händelse vilket fel på planet inte är om jag förstått saken rätt enligt diskussioner i denna tråd?

Behöver man blanda in hemförsäkring eller AMEX i detta? Har bokat med AMEX Elite och har standard hemförsäkring IF.

De 400€ är ju lite på håret. Om sas flyger in de där minuterna som gör det till mindre än 3 timmar så har ni inte rätt till något. Det är faktiska tiden som räknas, inte tabellen. Så se till att noggrant notera exakt när ni landar och när dörren öppnas...

Bolaget kommer säkert hävda extra ordinärt men det är upp till dem att bevisa det. Och med fel som uppstår på största hemmabasen för dem är det svårare för dem - de hade ju kunnat flyga ner med ett annat plan och minska förseningen...

Försäkringen har inget med denna kompensation att göra så de behöver du inte blanda in.

De 400€ är ju lite på håret. Om sas flyger in de där minuterna som gör det till mindre än 3 timmar så har ni inte rätt till något. Det är faktiska tiden som räknas, inte tabellen. Så se till att noggrant notera exakt när ni landar och när dörren öppnas...

Bolaget kommer säkert hävda extra ordinärt men det är upp till dem att bevisa det. Och med fel som uppstår på största hemmabasen för dem är det svårare för dem - de hade ju kunnat flyga ner med ett annat plan och minska förseningen...

Försäkringen har inget med denna kompensation att göra så de behöver du inte blanda in.

Nja, halva ersättningen har de rätt till om det är mer än två timmar sent vid cancellering.

nja, behöver inte blanda in försäkringarna, men man kan ju göra det om det finns moment i dessa som täcker vissa kostnader eller som rent av ger schablonersättningar.

Nja, halva ersättningen har de rätt till om det är mer än två timmar sent vid cancellering.

nja, behöver inte blanda in försäkringarna, men man kan ju göra det om det finns moment i dessa som täcker vissa kostnader eller som rent av ger schablonersättningar.

Ah det har du såklart rätt i. Man börjar bli ringrostig.

Just Amex försäkringen som refererade till har väl dock ingen schablon ersättning. Det är väl bara när man själv kommer fram men bagaget inte gör det...

Har en bonusresa bokad ARN-CPH-GVA-JTR 8 sep. Idag såg jag i appen att sträckan ARN-CPH-GVA har avbokats (SAS har ställt in sina egna flyg). Det är ju idag lite drygt tre veckor kvar och vi vill inte avboka utan vill att SAS löser detta, vad har jag för rättigheter här?
Har kollat och hittar inga flyg öht inom Star Alliance den dagen som gör att vi kan vara på plats i GVA 12.30 för att komma med flyget till JTR, dock finns det revenue med KLM och Air France. Kan SAS boka oss på sånt som kompensation?

Har en bonusresa bokad ARN-CPH-GVA-JTR 8 sep. Idag såg jag i appen att sträckan ARN-CPH-GVA har avbokats (SAS har ställt in sina egna flyg). Det är ju idag lite drygt tre veckor kvar och vi vill inte avboka utan vill att SAS löser detta, vad har jag för rättigheter här?
Har kollat och hittar inga flyg öht inom Star Alliance den dagen som gör att vi kan vara på plats i GVA 12.30 för att komma med flyget till JTR, dock finns det revenue med KLM och Air France. Kan SAS boka oss på sånt som kompensation?
SAS bokar inte om till andra bolag förrän det är mindre än 14 dagarna till avresa oavsett vad. Att de sen skulle boka om till andra bolag utanför alliansen på revenue när ni bokat award ser jag dom extremt låg sannolikhet att de gör. Du kommer stånga dig blodig med någon på kundtjänst som säger nej med största sannolikhet oavsett vad du egentligen borde ha rätt till.
Förbered dig redan nu på att se över andra tänkbara möjligheter, som att åka ner dagen innan till GVA eller köpa helt andra biljetter. Du lär behöva gå till domstol för att få rätt mot sas här.

SAS bokar inte om till andra bolag förrän det är mindre än 14 dagarna till avresa oavsett vad. Att de sen skulle boka om till andra bolag utanför alliansen på revenue när ni bokat award ser jag dom extremt låg sannolikhet att de gör. Du kommer stånga dig blodig med någon på kundtjänst som säger nej med största sannolikhet oavsett vad du egentligen borde ha rätt till.
Förbered dig redan nu på att se över andra tänkbara möjligheter, som att åka ner dagen innan till GVA eller köpa helt andra biljetter. Du lär behöva gå till domstol för att få rätt mot sas här.
Okej, men oavsett vad SAS vill eller ej - du menar alltså att även när det är mer än 2 veckor så säger regelverket att de ska boka om, även revenue?

Okej, men oavsett vad SAS vill eller ej - du menar alltså att även när det är mer än 2 veckor så säger regelverket att de ska boka om, även revenue?
Det står inget specifikt vad de ska göra med en award och vad det ska bokas om till.

Bara läsa innantill vad som står i EU261/2004 för inställda flighter. Finns inget 14 dagars krav där för ombokning.
8.1.B/C är applicerat för dig.

Article 5

Cancellation

1. In case of cancellation of a flight, the passengers concerned shall:

(a) be offered assistance by the operating air carrier in accordance with Article 8; and

(b) be offered assistance by the operating air carrier in accordance with Article 9(1)(a) and 9(2), as well as, in event of re-routing when the reasonably expected time of departure of the new flight is at least the day after the departure as it was planned for the cancelled flight, the assistance specified in Article 9(1)(b) and 9(1)(c);

Article 8

Right to reimbursement or re-routing

1. Where reference is made to this Article, passengers shall be offered the choice between:

(a) - reimbursement within seven days, by the means provided for in Article 7(3), of the full cost of the ticket at the price at which it was bought, for the part or parts of the journey not made, and for the part or parts already made if the flight is no longer serving any purpose in relation to the passenger's original travel plan, together with, when relevant,

- a return flight to the first point of departure, at the earliest opportunity;

(b) re-routing, under comparable transport conditions, to their final destination at the earliest opportunity; or

(c) re-routing, under comparable transport conditions, to their final destination at a later date at the passenger's convenience, subject to availability of seats.

Det står inget specifikt vad de ska göra med en award och vad det ska bokas om till.

Bara läsa innantill vad som står i EU261/2004 för inställda flighter. Finns inget 14 dagars krav där för ombokning.
8.1.B/C är applicerat för dig.

Jag är en stark anhängare av konsumentens rätt mot stora bolag, men detta är ju en typ av case som man egentligen INTE vill ska drivas ända in i kaklet och bli prejudikat till konsumentens fördel. Vad skulle awardpriserna bli om flygbolagen tvingas boka om till revenuebiljetter även hos konkurrerande bolag om resor ställs in? Skulle bli poängresornas Bosmandom…

Toppen