Senaste nytt

Yellowstone och Beartoth- highway sommaren 2022

Är Grand Teton att föredra (ur naturskönhets-synvinkel) framför beartoth-highway…?

Jag skulle absolut valt Teton, Teton Park Road osv.
Om det inte är bra sikt är inget av alternativen värt besväret.

Ett återkommande problem för Yellowstone, har jag lärt mig den hårda vägen, är rök från skogsbränder
och den kan ofta komma från bränder i andra stater långt bort Idaho, Oregon, etc.

klar dag/rökig dag
SMoke2.jpg
SMoke.jpg

(från nps.gov.yell)

Vi åkte sträckan i augusti 2020 via Red Lodge, dagen startade i Cody och avslutades i Bozeman. Tag god tid på Er och och stanna vid så många rastplatser och utsiktställen som möjligt - gå gärna "runt hönet".
Vi flög till Salt Lake City via SFO och bilade sedan till Seattle via Yellowstone, vi bodde utanför parken dels av kostnadsskäl men även för att få uppleva lite mer.
- SLC till Poccatello via de enorma saltfälten där vi kollade in motortävlingar.
- Poccatello till West Yellowstone via parken
- West Yellowstone till Cody
- Cody till Bozeman via Beartooth road

Vi kunde lätt spenderat fler dagar i parken men nu har vi en anledning att åka tillbaka

Notera att boende är dyrt, svårt att hitta och inte särskilt bra inne i själva parken. Man måste vara ute i väldigt, väldigt god tid. Om man inte hittar något inne i parken rekommenderar jag att bo precis utanför

Valde att citera detta då det gäller för i princip alla nationalparker jag har besökt.
Kom alltid ihåg att det finns en väldigt väldigt bra anledning till att även mediokra boenden inne i en nationalpark bokas upp långt före de bra boendena utanför. Det går helt enkelt inte att jämföra de båda upplevelserna alls. Nationalparker i allmänhet och sådana med djurliv i synnerhet, är alltid långt bättre i gryningen och skymningen än mitt på dagen - inga dagsbesökare, bättre naturupplevelse och fotoförhållanden (ljus), mer djurliv.

Är parken det viktigaste med resan bor man inne i parken, är standarden det viktigaste bor man utanför.

Tag god tid på Er och och stanna vid så många rastplatser och utsiktställen som möjligt - gå gärna "runt hönet".

Vi kunde lätt spenderat fler dagar i parken men nu har vi en anledning att åka tillbaka

Också väldigt bra råd :) Jag har hetsat genom nationalparker när jag var ung, tyvärr, men numera bokar vi alltid så tidigt det går och stannar så länge som möjligt i parken, blir en helt annan (och bättre) resa.

Bingo! Ringde SAS i förmiddags och redan vid andra försöket blev det bingo. Resorna bokade. Nu är det "bara" att jaga hotell i Yellowstone.
Samt bestämma hur många dagar man vil spendera i Denver innan vi åker vidare (@Senator vad rekommenderar du?) ... Samt invänta UA släppen och se om vi skall offra lite poäng mellan DEN-Yellowstone eller om vi skall gå på revenue...

Bingo! Ringde SAS i förmiddags och redan vid andra försöket blev det bingo. Resorna bokade. Nu är det "bara" att jaga hotell i Yellowstone.
Samt bestämma hur många dagar man vil spendera i Denver innan vi åker vidare (@Senator vad rekommenderar du?) ... Samt invänta UA släppen och se om vi skall offra lite poäng mellan DEN-Yellowstone eller om vi skall gå på revenue...
Om du gillar tv serien Yellowstone (Yellowstone (TV Series 2018– ) - IMDb så kanske detta kan vara något. (Lite åt fel håll dock om du ska ner mot Nationalparken)

CHIEF JOSEPH RANCH (Darby, MT) - omdömen - Tripadvisor

Kom ihåg att du kan "bara" stanna i DEN 23:59 annars blir det en ny biljett. Inga stopover på bonusresor med SAS.

Vad gillar ni göra? Snöret är långt...

Toppen