Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

Jag har en award bokad hela familjen till PVG sent i december. Denna är avsedd att fungera som en språngbräda till Thailand (HKT). Det känns som man på allvar får börja titta på alternativ då transit i Kina är oerhört otydligt just nu, speciellt då PVG kräver att man går igenom tullar för connecting flights.

Den plågsamma frågan är dock vad man egentligen har för alternativ? Det är mycket mystik kring vad för linjer som faktiskt kommer att råda under vintern än så länge. För oss som gillar att planera i god tid är detta en pulshöjare.

Dom säkraste korten borde vara Emirates, Qatar och Etihad + Singapore, ev Thai. Dom fyra först nämnda flyger ju till sandlådan nu. Själv har jag en bokning med Etihad dit (HKT) och Qatar tillbaka om en dryg vecka, men kommer att boka av den.
 
Dom säkraste korten borde vara Emirates, Qatar och Etihad + Singapore, ev Thai. Dom fyra först nämnda flyger ju till sandlådan nu. Själv har jag en bokning med Etihad dit (HKT) och Qatar tillbaka om en dryg vecka, men kommer att boka av den.

Du har inte fel, problemet är just dock att få det hela på EB poäng som man nu sitter i ett gigantiskt överflöd av.
 
Du har inte fel, problemet är just dock att få det hela på EB poäng som man nu sitter i ett gigantiskt överflöd av.

Jag förstår problematiken:) Nu håller jag till i One World, men flyger inte SQ-metall till HKT, eller är det någon underleverantör? 10 000 kr frågan är ju om man kan flyga via BKK sent i december. Själv har jag en Qatar till BKK i andra halvan i oktober, men den kan jag förhoppningsvis nog ändra till HKT om det behövs. Det som är mest spännande är hur det går med min Cathay first FRA-HKG-BKK i slutet av november. Men jag killgissar att juntan kommer att dribbla till det på något sätt så att dom börjar få in lite kassaflöde på turistorterna. Men skulle jag vara i din situation skulle jag försöka få till något från Europa till Bangkok och vidare till HKT, alternativ om man kan köra via Singapore. Kina käns som du säger väldigt osäkert.
 
Jag förstår problematiken:) Nu håller jag till i One World, men flyger inte SQ-metall till HKT, eller är det någon underleverantör? 10 000 kr frågan är ju om man kan flyga via BKK sent i december.

Det är ju också en del av mysteriet som orsakar en hel del huvudbry. Att ta sig till BKK kommer ju funka "hyffsat" enkelt (i jämförelse med HKT), men kommer det hjälpa om det finns transferrestriktioner o dyl? Om man behöver göra en övernattning går det att gå ut genom tullarna så man slipper sova med familj på plats eller i bästa fall i TK inrikeslounge? Många såna här frågor man tyvärr kommer få leva i ovisshet med ett tag till.
 
På bilden från passkontrollen på SPU syns resultatet av att Kroatien i torsdags ändrade från att släppa in alla från "gröna" länder till att kräva test eller minst 1 dos vaccin; kaos. Grupper med ungdomar från hela Europa ankommer med Wizz, Eurowings och Easyjet utan varken test, vaccinpass eller koll på vad som gäller. Antagligen bokat resan tidigare när andra regler gällde. Jag hamnade i en kö för folk med rätt papper så det gick att komma igenom på 30 min ändå. Må EU ha löst detta nu för all framtid.
728fba98b577976dd7e81ce2e15dfbbc.jpg
 
Last edited:
På bilden från passkontrollen på SPU syns resultatet av att Kroatien i torsdags ändrade från att släppa in alla från "gröna" länder till att kräva test eller minst 1 dos vaccin; kaos. Grupper med ungdomar från hela Europa ankommer med Wizz, Euroving och Easyjet utan varken test, vaccinpass eller koll på vad som gäller. Antagligen bokat resan tidigare när andra regler gällde. Jag hamnade i en kö för folk med rätt papper så det gick att komma igenom på 30 min ändå. Må EU ha löst detta nu för all framtid.
Du borde prova att resa till Storbritannien om du vill prova på långa väntetider och dokumentkontroll - 30 min är för veklingar. :confused:
I onsdags stod jag ungefär 1h35 i kö på Heathrow terminal 2 efter att ha anlänt med SAS. En kollega som anlände från ett annat nordiskt land samma dag till samma terminal stod drygt 2 h i kö. Dokumentkontrollen inkluderade de tre covid-relaterade - Passenger Location Form, negativt covid-test före inresa och kvitto på bokat testpaket - och fråga om settled status om man hade icke-brittiskt pass.

Detta var den allmänna kön som även inkluderar de med brittiskt pass, och den man stod i oavsett om man kom från gröna eller gula länder. (Det fanns en liten separat kö för de som anlänt från rödlistade länder som förmodligen leddes rakt ner i en fuktig fängelsehåla. Jag tror att direktflyg från röda länder kommer till en annan terminal - T3 som öppnats för detta ändamål? - men det kan ju finnas resenärer som varit i röda länder de senaste 10 dagarna men anländer med flyg från grönt/gult land. Jag gissar att den kön var till för dem.) Endast resande med småbarn och allehanda halta och lytta leddes iväg någon annan stans och det skedde upprop om att transferpassagerare (och då särskilt transferpassagerare till Dublin) var på fel ställe om de stod i denna kö. Det multipla fållsystemet var inte helt fyllt under den tiden jag stod där. För några månader sedan, när det nuvarande systemet var nytt, såg jag nyhetsrapporter om väntetider på upp till 6 h, men då kunde man se på bilderna att kön sträckte sig långt utanför "fållområdet". Det här var dock första gången sedan början av januari som jag rest in till Storbritannien, och det nuvarande systemet med testkrav m.m. infördes nog i februari.

I onsdags verkade de flesta Border Force-stationer faktiskt vara bemannade, så jag är rädd för att dessa kötider är det nya normala i UK så länge de tänker ägna sig åt manuell dokumentkontroll av alla som anländer. Bisarrt nog ledde vissa kontrollstationer vidare till e-gates, men inte andra. Passagerare slumpades i de två riktningarna. Så jag fick nöjet att passera e-gates efter mitt pass även kontrollerats manuellt. Det kommer med nuvarande upplägg inte att bli bättre vid gränsen om de grönlistar Sverige och allehanda andra EU-länder, det blir bara billigare och enklare för resenären (färre PCR-tester och ingen karantän). Kön kommer nämligen att vara densamma.

Frågan är om det är någon systematisk skillnad i kötid mellan T2 (bl.a. SAS) och T5 (bl.a. BA). Jag har alltså bara två datapunkter från T2.

Jag såg en tendens till att det tog längre hos Border Force per passagerare för flygplanslasten framför, som baserat på det vanligaste utseendet i gruppen troligen hade anlänt från en annan kontinent, än vad det gjorde för mig och de runt mig i kön. Om det berodde på noggrannare kontroller av långväga resenärer eller på att de långväga resenärerna i genomsnitt hade fler problem med pappren vet jag inte. Men när kön är så här lång så har man flera flygplanslaster framför sig, så det lär väl i genomsnitt alltid finnas en blandning av passagerare från olika håll framför i kön.

Om man inte är vansinnigt förtjust i att stå några timmar i kö tror jag att man åtminstone ett antal månader framåt ska glömma Storbritannien som resmål för kortare nöjesresor, även om Sverige skulle grönlistas eller karantänskravet tas bort för fullvaccinerade. Upplevelsen av Heathrow skulle för mig vara tillräcklig för att helt klart dra ner helhetsintrycket av en helgresa gjord enbart för nöjes skull. Åk till något EU-land istället om du har ett val! :cool:
 
Last edited:
Toppen