Frågor om att boka Eurobonus award resa

ulagun skrev:Ditt exempel visar precis det jag inte fattar eller kan se logiken iVilka SAS EB kunder förväntas flyga ATH i plus för t.o.m högre poänguttag än business till NYC?Klicka för att utvidga...
Det finns många som sitter med eurobonuskonton med flera miljoner poäng som inte hinner bränna poängen. Denna kundgrupp är väl lika stor ungefär som vi poängnördar som ska maximera allt.

Det kan då vara helt ok att på kort varsel boka en resa till Grekland i plus med sas som revenue biljett men betala med poäng som annars bara ligger och skräpar.

Vi ska nog vara medvetna att båda dessa kundgrupper är minoriteter inom eurobonus, vi som maximerar och de som inte hinner spendera poängen.

Sen är det som @Mattias Holmén säger, det är stor skillnad på en ren bonusresa jämfört med en revenuebiljett betald med den fiktiva valutan eurobonuspoäng.

Man kan ju även fråga sig varför någon bokar ARN-EWR i Business med Star Alliance (ej sas) när man kan flyga First med Lufthansa och få ut större värde på poängen. Samma sak här, man ska inte jämföra äpplen och päron, är två helt olika produkter.

Hej! Jag tänkte boka om min usaresa med poäng som var tänkt i okt 2021. Alldeles för nojjig och tänker att det lär inte gå att åka då.

Tankspridd och glömsk som jag är har jag glömt hur man hittar bonusresor på bästa sätt och efterfrågar hjälp! Menar då inte bara åka med sas eurobonus utan jag hittade sist med andra flygbolag (i det fallet bokade jag business). Tacksam om ngn skulle vilja hjälpa mig samt berätta om det är ngt speciellt i tiden nu man bör tänka på?

Fanny skrev:Hej! Jag tänkte boka om min usaresa med poäng som var tänkt i okt 2021. Alldeles för nojjig och tänker att det lär inte gå att åka då.Tankspridd och glömsk som jag är har jag glömt hur man hittar bonusresor på bästa sätt och efterfrågar hjälp! Menar då inte bara åka med sas eurobonus utan jag hittade sist med andra flygbolag (i det fallet bokade jag business). Tacksam om ngn skulle vilja hjälpa mig samt berätta om det är ngt speciellt i tiden nu man bör tänka på?Klicka för att utvidga...
Tror du behöver vara mycket mer specifik om det ska gå att ge dig några bra svar. Finns en bra mall här på forumet för hjälp om att hitta resor.

Fanny skrev:Hej! Jag tänkte boka om min usaresa med poäng som var tänkt i okt 2021. Alldeles för nojjig och tänker att det lär inte gå att åka då.Tankspridd och glömsk som jag är har jag glömt hur man hittar bonusresor på bästa sätt och efterfrågar hjälp! Menar då inte bara åka med sas eurobonus utan jag hittade sist med andra flygbolag (i det fallet bokade jag business). Tacksam om ngn skulle vilja hjälpa mig samt berätta om det är ngt speciellt i tiden nu man bör tänka på?Klicka för att utvidga...
Om du bara vill söka på vad som finns tillgängligt är Air Canadas sida bäst just nu för allt utom deras egna flighter, de behöver du dubbelkolla med tex United sida för att se om tillgänglighet stämmer

Hmm, tar det ca 30 min för er också att få svar när man ska ringa och boka? Känns riktigt segt att vänta så länge för att få ett "nej" direkt, eller kolla tillgänglighet. Jag är statuslös men tycker ändå det går sjukt långsamt.

Davvelavve skrev:Hmm, tar det ca 30 min för er också att få svar när man ska ringa och boka? Känns riktigt segt att vänta så länge för att få ett "nej" direkt, eller kolla tillgänglighet. Jag är statuslös men tycker ändå det går sjukt långsamt.Klicka för att utvidga...
Skicka gärna sån feedback till SAS i deras formulär online också! Viktigt med många datapunkter.

FilipJ skrev:Skicka gärna sån feedback till SAS i deras formulär online också! Viktigt med många datapunkter.Klicka för att utvidga...
Ska göra det. Ringde först 30 min och la på för att ringa ett annat nummer där det var 3 Pers innan I kön. La på efter ytterligare 30 min...

Efterfrågan kommer tillbaka nu! Talade med en agent tidigare i veckan, efter beslutet kring vaccinpass hade det exploderat i telefonerna.

Blir intressant att se om SAS släpper på mer kapacitet än nuvarande plan redan till sensommaren.

Davvelavve skrev:Hur ska man kunna boka star alliance med poäng om man inte kommer fram när man ringer?Klicka för att utvidga...
Det är bara att bita i den sura bananen och vänta i telefonen. Förr eller senare kommer du fram.

Pratade med en kompis igår som fick vänta i 2 timmar när han ringde sent på eftermiddagen. De svarade långt efter stängningsdags, och löste hans utmaning utan bekymmer. Så han var glad ändå.

Pratade precis med en agent, efter ca: 1:15 timmes kö som EBG.

Efter att jag fått mitt ärende löst på ett bra sätt frågade jag hur många som är i kön. "Cirka 300 just nu", fick jag som svar.

Men när jag frågade hur många agenter som svarar i telefonen hörde jag hur han började skruva på sig. Fick inget vettigt svar där.

A380 skrev:Hej vill tipsa om att det visst går att boka denna typ av resa själv. Avbokade i veckan då SAS släppte fler Businessbiljetter till västkusten. Avbokade då min ARN-LAX IAD-ARN ( med mellanlandningar i CPH såklart)Välj först att du ska betala med pengar och ” annan resa”Fyll i destination samt varifrån du vill resa hem.Välj de dagar du vill resa och gå vidare. NU gäller det att vara snabb och ändra till poäng.Detta är kansle ingen nyhet för många här men som jag tolkar inlägget av Cedergren så hade han problem med att boka open jaw med SAS själv ink voucher.Klicka för att utvidga...
Jag fick inte detta att fungera, så fort jag väljer "Annan Resa" så försvinner alternativet att välja poäng. Men det verkar funka att välja att betala med pengar och sedan välja "Annan Resa" och därefter byta ut bookingFlow=revenue mot bookingFlow=points i URL:en uppe i webbläsaren.

EBG, ska bara avboka en USA resa nästa vecka, plats #5 och suttit 1.20h i kö än så länge. Suck....kanske bättre att välja något annat val när det bara skall avbokas en resa?

daniel_se skrev:EBG, ska bara avboka en USA resa nästa vecka, plats #5 och suttit 1.20h i kö än så länge. Suck....kanske bättre att välja något annat val när det bara skall avbokas en resa?Klicka för att utvidga...
Väntade 1.20 igår (basic) för att få svaren "ingen tillgänglighet, ingen tillgänglighet" som en robot nästan. Det hade ju varit bra om agenten själv kom med idéer också.

Häromdagen frågade jag om tillgänglighet mellan Chicago och Frankfurt ett specifikt datum i augusti. Efter max 3 sekunder och 2 tangenttryckningar fick jag svaret att det inte finns någon tillgänglighet alls. "Computer says no".

Kändes hopplöst att ställa fler frågor. Lade på och ringde upp igen, och vips fanns det tillgänglighet efter 20 sekunders väntan och ganska många knapptryckningar.

Den första personen fick inget vidare betyg i kundundersökningen.

Davvelavve skrev:Väntade 1.20 igår (basic) för att få svaren "ingen tillgänglighet, ingen tillgänglighet" som en robot nästan. Det hade ju varit bra om agenten själv kom med idéer också.Klicka för att utvidga...
1.45h senare fick jag svar, var och hämtade kaffe 10 meter bort och hann inte till telefonen innan agenten lade på efter att ha sagt "Hallå!?" en gång.

Hur kan dom inte ha en funktion att de ringer upp?!?! Till och med svenska myndigheter har ju det nu för tiden och dom brukar ju inte direkt ligga i framkant vad det gäller kundbemötande.

Back