Senaste nytt

SAS EuroBonus World Mastercard Premium ger 1.000 statuspoäng per månad

Som användare av Apple Pay spelar det absolut ingen roll hur kortet ser ut. Den enda som ser kortet är väl jag då och då om jag handlar online.

Designen ser inte så illa ut heller, men har ju inte sett den med egna ögon i handen än.

Ansökte nyss om MC Premium för att kunna boka fly premium, har i dagsläget bara amex. Någon som har koll på ungefärlig ansökningstid och om det går att boka fly premium direkt ansökan är godkänd eller om jag måste vänta tills jag fått och aktiverat kortet?

Och ytterligare en fråga, jag tycker själv att jag har onödigt hög kredit på mitt amex. Har aldrig utnyttjat mer än 30% av beviljad och handlar givetvis inte för mer än vad jag kan betala direkt när fakturan kommer men skulle inte bli förvånad om SEB tycker att den är hög i förhållande till min inkomst. Någon som har någon erfarenhet kring vad SEB anser vara ok beviljat kreditutrymme i förhållande till årsinkomst? De kunde/ville inte själva svara på det innan jag ansökt ("svårt att säga, det är datorn som svarar ja eller nej"), därav frågar jag här.

Last edited:
Ansökte nyss om MC Premium för att kunna boka fly premium, har i dagsläget bara amex. Någon som har koll på ungefärlig ansökningstid och om det går att boka fly premium direkt ansökan är godkänd eller om jag måste vänta tills jag fått och aktiverat kortet?

Och ytterligare en fråga, jag tycker själv att jag har onödigt hög kredit på mitt amex. Har aldrig utnyttjat mer än 30% av beviljad och handlar givetvis inte för mer än vad jag kan betala direkt när fakturan kommer men skulle inte bli förvånad om SEB tycker att den är hög i förhållande till min inkomst. Någon som har någon erfarenhet kring vad SEB anser vara ok beviljat kreditutrymme i förhållande till årsinkomst? De kunde/ville inte själva svara på det innan jag ansökt ("svårt att säga, det är datorn som svarar ja eller nej"), därav frågar jag här.

Ganska OT men själv sänker jag omgående krediter till en för mig passande nivå. Ser ingen nytta med att ha 200k i kredit på ett kort om jag aldrig använder ens en tredjedel. Betalar också givetvis tillbaka hela balansen i slutet av månaden.

Ganska OT men själv sänker jag omgående krediter till en för mig passande nivå. Ser ingen nytta med att ha 200k i kredit på ett kort om jag aldrig använder ens en tredjedel. Betalar också givetvis tillbaka hela balansen i slutet av månaden.
Ja det hade jag också tänkt göra. Sen blev det aldrig av på grund av lathet och att jag ändå inte tänkt söka några andra lån/krediter (fram till nu då). Ska nog sänka amex oavsett vad SEB säger då jag som sagt inte har någon nytta av så hög kredit.

Edit: för övrigt tycker jag det är intressant hur höga krediter amex verkar bevilja. Fick efter min ansökan automatiskt 30% av min årsinkomstkomst före skatt. Sen skickar de mejl då och då med erbjudanden om att höja ännu mer. Känns som att andra banker verkar vara klart försiktigare? Eller så är det bara jag som inte har koll då jag aldrig sökt några krediter i övrigt.

Ganska OT men själv sänker jag omgående krediter till en för mig passande nivå.

Ska nog sänka amex oavsett vad SEB säger då jag som sagt inte har någon nytta av så hög kredit.
En allmän reflektion är att man naturligtvis inte ska ha så stora krediter att det "ställer till det" om man exempelvis behöver nya/andra.

Jag skull dock inte sänka bara för sakens skull utan "livssituationen" kan förändras så att man plötsligt får andra behov och det kan vara svårare att få en utökad limit den dag det behövs än att bara behålla en befintlig. Jag gissar att exempelvis en så pass naturlig sak som att gå i pension kan vara negativt om man behöver ökad limit så därför kan det nog vara förutseende att inte bara ha det som behövs precis just nu i limit. Även om man ser pensionen som något oändligt i fjärran så kan man helt plötsligt råka byta jobb till ett med mycket resor/utlägg och då kan helt plötsligt den "generösa" limiten behövas och kanske mer än det.

Som användare av Apple Pay spelar det absolut ingen roll hur kortet ser ut. Den enda som ser kortet är väl jag då och då om jag handlar online.

Designen ser inte så illa ut heller, men har ju inte sett den med egna ögon i handen än.

Funkar SAS MC i Apple pay? Jag lyckas inte lägga in det nämligen.

Toppen