Senaste nytt

San Francisco, Napa ev. Death Valley - jul/nyår 2021

3 timmar SFO på separat biljett. Kanske bättre med 1 timme till då...17:45 resp 18:39 finns det UA flighter, SFO-LAS.
(Kärvt med awards på UA inrikes)

3 timmar SFO på separat biljett. Kanske bättre med 1 timme till då...17:45 resp 18:39 finns det UA flighter, SFO-LAS.
Åk morgonen efter, inte värt risken att missa planet dagar före jul. Skiter det sig kan det göra det rejält. Det räcker med 1-2h försening och otur i immigration så är du igenom 4-5h efter utsatt ankomsttid. Vad ska ni göra i Vegas första natten som gör det så viktigt att komma dit direkt?

Precis som @Senator säger är 3h för inkommande från Europa extremt riskabelt. Immigration i San Francisco kan om du har otur lätt ta över 2h, har du tur tar det 5 minuter (alla flighter från Asien kommer typ innan SAS). Att sedan hämta väskor och bege sig till domestic och checka in samt hinna med ett flyg där ifrån är som gjort för att det ska skita sig.

Jag skulle "aldrig" ta ett flyg vidare samma dag på separata biljetter om jag inte var beredd på och helt ok med att missa flyget med allt vad det innebär. Finns risk att många vill flyga precis innan jul också så flighterna kan vara väldigt fulla vilket gör det än mer problematiskt. Jag skulle hellre ta första flight morgonen efter och bo i närheten av SFO första natten, man är ändå rätt väck efter 9h tidsskillnad och orkar inte med direkt mycket oavsett.

Åk morgonen efter, inte värt risken att missa planet dagar före jul. Skiter det sig kan det göra det rejält. Det räcker med 1-2h försening och otur i immigration så är du igenom 4-5h efter utsatt ankomsttid. Vad ska ni göra i Vegas första natten som gör det så viktigt att komma dit direkt?

Om jag hade åkt själv med handbagage så hade jag gjort det på 3t. Med bagage och medresenär inte.

Det du kan göra är att köpa resan som du vill ha, sen vänta med att checka in till du är på väg in för landning på SFO. När du vet när ni skall landa. För United erbjuder alltid "Same Day Change" gratis och sträckan SFO-LAS är rätt frekvent. Så du kan byta flight medan ni är i luften. Det gör du via appen. Bagaget måste taggas om i alla fall.

Utmaningen är att sannolikheten att det kommer finnas kvar Domestic First platser på de senare avgångarna eftersom det är antigen A320 med 12 F eller B739 med 20 F är ganska låg. Dessa åker ofta kvällen innan på uppgraderingar, inte alltid men oftast. Då kommer ni behöva manuell handpåläggning från United på SFO + trolig downgrade. Jag hade vänt på resan och tagit LV på vägen hem av den anledning.

Tack för info :) , får räkna dagar en gång till och ev. se vad/hur vi gör med LAS dagarna.
Fortsätt gärna komma med tips

Jag gjorde en likande resa för ett par års sedan. Då blev det ARN-EWR-SFO LAS-DEN-EWR-ARN.

Vi landade i SFO och stannade där i några dagar -Alcatraz var att rekommendera och stan i sig.

sen hyrde vi en bil och körde uppåt. Håller med alla att Sonoma är värre än Napa men guldkornen vi såg var Anderson Valley. Där uppe ligger Roederer Estate som gör riktigt bra bubbel som faktiskt är värt att ta med hem. Toulouse viner är också bra och när vi var där fick vi ”tokens” för drinkar på Maccullum house där vi också fick rum och bodde två nätter med grym frukost. Mendocino som ligger längst med Route 1 och är en riktig pärla - såg vild chinchilla och det finns gott om vandringsleder för att njuta av red Woods.

På vägen söder ut får man inte missa lilla staden Marshal som är säte för hog island oysters. Där njuter man av molusker i alla dess former - kan rekommendera deras chipotle ostron som är riktigt bra.

Sen är det bara att köra och se - Sausalito är en ett bra resmål om man inte vill in i SFO igen då det ligger precis vid foten av Golden Gate.

vi körde till LAS från SFO istället för att flyga tog inte route 1 hela vägen utan mest 101. Då snurrade vi in på Monterey akvariet som är riktigt häftigt. Solvang för att se de danska galenskapen körde genom LA och sen spettade till LAS där bodde vi på Bellagio - tipset är att hitta deras rabattkoder. Vi fick 3 nätter för 2 med uppgradering och vouchers - det fanns någon som hade inklusive show, andra hade drink vouchers.

Finns mycket att se norrut, men det finns också massor mellan SFO och LAX - skulle jag göra resan igen skulle jag fokusera på viner - occidental Winery är galet bra och ligger långt upp och utan för Sandra Barbara finns det klassiska Pinot Noir producenter i top klass.

sen hyrde vi en bil och körde uppåt. Håller med alla att Sonoma är värre än Napa men guldkornen vi såg var Anderson Valley. Där uppe ligger Roederer Estate som gör riktigt bra bubbel som faktiskt är värt att ta med hem. Toulouse viner är också bra och när vi var där fick vi ”tokens” för drinkar på Maccullum house där vi också fick rum och bodde två nätter med grym frukost. Mendocino som ligger längst med Route 1 och är en riktig pärla - såg vild chinchilla och det finns gott om vandringsleder för att njuta av red Woods.

Detta ska såklart vara "Sonoma är bättre än Napa". Räkna med att varje vingårds besök kostar ca 10-30 USD i "Tasting fee" - men att denna tas bort om man köper en flaska - kan vara värt det ibland.

Jag har läst att man under vintern kan köpa ”Tastning Pass” som gör att det blir prismässigt förmånligare att besöka vingårdarna då...

Har som sagt bara tiden 23/12- 3/1 att fördela på Las, Sonoma och San Francisco. Om man då tänker att första natten tillbringas på SFO AirPort så innebär det 10 nätter som skall fördelas ut...

Tänker mig 4n i Las (Show, Death Valley och helikopter till Grand Canyon lockar), 3n sedan i Sonoma alt. Healdsburg (osäker på om det räknas till Sonoma) och avsluta med 3n i San Francisco? klarar man sig på det, eller bör jag omfördela 1 dag på något ställe?

Det som jag har att förhålla mig till är att returen är inbokad den 3/1 kl 13 med UA till YYC och därifrån vidare. Hittills inte gått ändra den, vilket innebär att för att inte riskera någonting så är det avslut i San Francisco som gäller.

Tänker mig 4n i Las (Show, Death Valley och helikopter till Grand Canyon lockar), 3n sedan i Sonoma alt. Healdsburg (osäker på om det räknas till Sonoma) och avsluta med 3n i San Francisco? klarar man sig på det, eller bör jag omfördela 1 dag på något ställe?
Healdsburg är definitivt Sonoma County, sök på det i Google maps så ser du vilket område det omfattar.

Toppen