Senaste nytt

Chatflights

Jag är mest förvånad över att Chatflight finns kvar. Trodde dom inte överlevde efter att SAS öppnade sin webbokning för *A. Men dom kanske har en uppsving nu då när den är stängd? För oss som kan det här med awardbokning själva är det ju ingen tjänst vi använder.

Jag är också lite överraskad, men tror att man kanske fått en lite snäv världsbild här inne. Antalet aktiva forummedlemmars Eurobonus-poäng kontra den totala mängden hos affärsresenärers, är säkert marginell.

Jag var initialt själv positiv då deras priser var så låga att jag inte kunde motivera min egna tid, men sedan verkar det i praktiken ändå inte blivit att jag använt tjänsten. Har ingen koll på tilläggstjänster man "bara" får in 1250kr/bokning så måste man ha haft rätt bra volymer för att underbygga den omsättning som någon postade här.

Hoppas att någon lyckas skapa en ny tjänst, i pandemins spår, och lyckas göra det finansiellt gångbart :) Det är alltid inspirerande med nya idéer och försök nr. 2, 3, 4 osv lär ju ha potential att bli bättre än det första. Man ser ju att man utan COVID ändå har ett betalande underlag, så gäller bara att se om man kan få hälsosamma marginaler.

Jag är mest förvånad över att Chatflight finns kvar. Trodde dom inte överlevde efter att SAS öppnade sin webbokning för *A. Men dom kanske har en uppsving nu då när den är stängd? För oss som kan det här med awardbokning själva är det ju ingen tjänst vi använder.
Det finns ju faktiskt några som definierar sig själva som medvetna resenärer som använder tjänsten. även en person som jag har definierat som starkt medveten har använt den, enligt vad han själv outat på annat forum.

Jag skulle aldrig använda Chatflights, men förstår att dom som har kunskapsbrist, tankebrist eller bara tidsbrist kan attraheras av det!.

Last edited:
Nu skriver jag som medlem..

Alla som vill skapa sig en affärsverksamhet bör ha rätten till detta. Vi borde applådera entreprenörer, inte kasta kallt vatten på alla. Det lilla jag vet om Chatflights är att det finns länder utanför Sverige där resande redan är igång. Som t.ex. USA: How to use Chatflights to book better award tickets — The Points Guy

Personligen är inte tjänsten för mig. Men som egenföretagare är jag imponerat över att man ser möjligheter, inte bara problem. Som t.ex. en expansion i USA. Det finns mycket pengar/poäng/miles bland de som inte har tid/lust/ork att inte hålla på detta själv.

Sen är vår roll som konsumenter i dagens sociala medier att belysa rena felaktigheter. Som i detta fall.

Jag är också lite överraskad, men tror att man kanske fått en lite snäv världsbild här inne. Antalet aktiva forummedlemmars Eurobonus-poäng kontra den totala mängden hos affärsresenärers, är säkert marginell.

Jag var initialt själv positiv då deras priser var så låga att jag inte kunde motivera min egna tid, men sedan verkar det i praktiken ändå inte blivit att jag använt tjänsten. Har ingen koll på tilläggstjänster man "bara" får in 1250kr/bokning så måste man ha haft rätt bra volymer för att underbygga den omsättning som någon postade här.

Hoppas att någon lyckas skapa en ny tjänst, i pandemins spår, och lyckas göra det finansiellt gångbart :) Det är alltid inspirerande med nya idéer och försök nr. 2, 3, 4 osv lär ju ha potential att bli bättre än det första. Man ser ju att man utan COVID ändå har ett betalande underlag, så gäller bara att se om man kan få hälsosamma marginaler.
Jag tror dom tjänar pengar på hotellbokningar också genom olika sammarbeten.

Det är jättebra med entreprenörer som utvecklar nya tjänster, inget emot det. Mer digitalisering, särskilt inom resebranschen. Vem trodde för 10 år sen att man tex skulle kunna beställa hem mat från alla stans restauranger i en app och att det skulle vara så lönsamt att tre-fyra olika bolag skulle konkurera på samma marknad? Ingen.

Jag tror dom tjänar pengar på hotellbokningar också genom olika sammarbeten.

Det är jättebra med entreprenörer som utvecklar nya tjänster, inget emot det. Mer digitalisering, särskilt inom resebranschen. Vem trodde för 10 år sen att man tex skulle kunna beställa hem mat från alla stans restauranger i en app och att det skulle vara så lönsamt att tre-fyra olika bolag skulle konkurera på samma marknad? Ingen.
Vilket drar till sig skojare som skor sig på slavliknande kontrakt för dom som jobbar åt dom! Hej Foodora...

Då är det ju inte så farligt. Snyggt av Alexis att erkänna att man gjort fel. Sånt händer och jag skulle nog inte låta företaget jag representerar förknippas med Calle men förstår ändå att det är lockande då han har en stor följarskara.

Ingen skugga faller ju på agenten som bara klantat sig men ändå märkligt hur tyst det är här inne ibland de "kända" skribenterna.
Man får tycka vad man vill men jag själv tycker inte att det är snyggt när en chef kastar en anställd under bussen och låtsas vara helt ovetandes, detta i alla sammanhang och inte bara gällande Chatflights.

Huruvida chatfllights faktiskt gjort något olagligt (och isåfall om det faktiskt är de eller influencern som gjort det) kan säkert vara en viss gråzon. Tyvärr brukar det landa där, även när man tycker det är uppenbart...

Att det däremot är osmakligt håller jag helt med om.
Att ljuga i syfte att lura sina kunder att köpa en tjänst visar rätt tydligt var man står utifrån ett etiskt perspektiv.

Därför tycker jag det är mycket anmärkningsvärt är att bolaget inte här, och på alla sina plattformar, tar avstånd ifrån det beteendet.
Fast om jag förstått det rätt så tar Chatflights bara betalt om du kan boka vilket innebär att det inte kostar en kund något mer än tiden i chatten för att konstatera att du inte kan flyga till LA i First om 4 månader för EB-poäng. Det är väl snarare Chatflights som drabbas då de måste slösa tid på att förklara att det inte kommer att gå att boka dessa. De skjuter sig själva i foten liksom när kunderna kommer med förväntningar som inte går att infria.

Calle Schulmans övertramp är givetvis klumpigt men oetsikt låter jag vara osagt. Vi som vet om detta tycker naturligtvis att det är den största skandalen i Sverige sedan SAS införde kuben men så är våra känsloknappar inte kopplade som de som är lite mindre känslomässigt engagerade i huruvida det går att boka LH F 14 dagar i förväg eller inte.

Sedan tror jag att uppmärksamheten här i forumet inte är till någon nackdel för bolaget. Start-ups slinter hela tiden för att ta sig igenom bruset men jag ser inte riktigt det här fallet som något moraliskt tveksamt då det inte går att köpa produkten som utannonseras. Jag ser inte skada på gemene man i detta fall.

Fast om jag förstått det rätt så tar Chatflights bara betalt om du kan boka vilket innebär att det inte kostar en kund något mer än tiden i chatten för att konstatera att du inte kan flyga till LA i First om 4 månader för EB-poäng. Det är väl snarare Chatflights som drabbas då de måste slösa tid på att förklara att det inte kommer att gå att boka dessa. De skjuter sig själva i foten liksom när kunderna kommer med förväntningar som inte går att infria.

Calle Schulmans övertramp är givetvis klumpigt men oetsikt låter jag vara osagt. Vi som vet om detta tycker naturligtvis att det är den största skandalen i Sverige sedan SAS införde kuben men så är våra känsloknappar inte kopplade som de som är lite mindre känslomässigt engagerade i huruvida det går att boka LH F 14 dagar i förväg eller inte.

Sedan tror jag att uppmärksamheten här i forumet inte är till någon nackdel för bolaget. Start-ups slinter hela tiden för att ta sig igenom bruset men jag ser inte riktigt det här fallet som något moraliskt tveksamt då det inte går att köpa produkten som utannonseras. Jag ser inte skada på gemene man i detta fall.
Nja, om jag ser en firma annonsera att de säljer teveapparater så skulle jag bli rätt sur om de bara sålde tvättmaskiner när jag kom till deras affär. Falsk marknadsföring är bara bra för säljaren då jag i detta exemplet kanske köper en tvättmaskin trots att jag inte tänkt mig det. Samma som killen som ringer chatflights och hoppas på en resa i First med Lufthansa i höst kanske köper en resa i Business trots att det inte alls var tanken från början.

Nja, om jag ser en firma annonsera att de säljer teveapparater så skulle jag bli rätt sur om de bara sålde tvättmaskiner när jag kom till deras affär. Falsk marknadsföring är bara bra för säljaren då jag i detta exemplet kanske köper en tvättmaskin trots att jag inte tänkt mig det. Samma som killen som ringer chatflights och hoppas på en resa i First med Lufthansa i höst kanske köper en resa i Business trots att det inte alls var tanken från början.
Fast du kan fortfarande köpa en TV, om vi fortsätter med din analogi, men du har bara ett fönster på 14 dagar på dig att köpa den. Nu är det nog så också att alla kanske inte vill ha en TV om fyra månader utan om en vecka och vips, nu gick det utmärkt att köpa en TV och då ljög de inte.

Så om Chatflight säljer på dig en billigare resa än vad du tänkt, är det ett problem? Alternativet är naturligtvis att inte resa alls. Jag kan garantera dig att tvättmaskinsförsäljaren hade gjort allt i sin makt för att du skulle köpa en dyrare tvättmaskin än vad TV:n kostar, inte billigare plus att han hade sålt på dig en försäkring som du inte behöver samt en överprisad installatör.

Sedan undrar jag lite hur mycket eget ansvar du har som individ när du kommer in och skall köpa en TV och kommer ut med en tvättmsakin som du inte tänkt köpa. Blev du mutad? Går du in hos en BMW handlare och kommer ut med en Volvo och skyller på falsk marknadsföring?

Toppen