Senaste nytt

SAS ändrar till 737-700

Senator

Moderator
Fick min CPH-LHR 11Maj SK501 är ändrad till A330. Är det nya 737-700 och A319 må tro ?

Jag tänker komma med en gissning och säga nej. En long haul-kärra CPH-LHR kan ju verka märkligt, men troligen har bokningsläget varit så gott att de sätter in en kärra med fler platser just den dagen, istället för de A320neo som används dagen före och efter. Returen LHR-CPH samma dag, SK502, står nämligen också som A330-300 och biljetterna är svindyra, vilket tyder på högt bokningstryck!
Såvitt jag har sett har SAS (till skillnad mot BA) inte lagt in fler turer mellan Skandinavien och Storbritannien i schemat inför den lättnad av brittiska reserestriktioner som kommer 17 maj. Det kan nog vara ett antal som vill resa ut från Storbritannien veckan innan (trots att de egentligen behöver giltiga skäl för utlandsresa) för att sedan resa tillbaka 17 maj eller strax efter.

Kan vara att de redan nu vet att det ska vara mycket frakt och/eller att plan/crew behöver motioneras.

A330 inom Europa så är det frakt skulle jag säga, eller pilotträning.

I fallet SAS är det rätt så ovanligt även innan pandemin. Men det handlar väl om att alla flygplan av den storlek är i full produktion i normala fall. Men innan B767 flottan försvann så flög SAS dessa både på ARN-LHR och CPH-LHR. Jag åkte med en sådan jag tror ’98 eller ’99 på ARN-LHR. Fick också uppleva en eller två gånger att en av dessa dök upp på ORD. Det var med europeisk config och inte long-haul. Alltså en downgrade och inte en upgrade som i detta fall

Tyvärr för lite sådant på LHR. Haft förmågan att få British B767-300ER med Club World ett par gånger. Annars är väl Finnair proffsiga med sina A330/350 på HEL-LHR.

Tror inte detta indikera inställning men någon av de andra förslagen som har framförts.
 

SK989

Medlem
I fallet SAS är det rätt så ovanligt även innan pandemin. Men det handlar väl om att alla flygplan av den storlek är i full produktion i normala fall. Men innan B767 flottan försvann så flög SAS dessa både på ARN-LHR och CPH-LHR. Jag åkte med en sådan jag tror ’98 eller ’99 på ARN-LHR. Fick också uppleva en eller två gånger att en av dessa dök upp på ORD. Det var med europeisk config och inte long-haul. Alltså en downgrade och inte en upgrade som i detta fall

Fram till slutet av 90-talet hade SAS faktiskt en 767 schemalagd till Paris också. Den gick söndagar ARN-CDG-ARN - returen från CDG var ofta utsåld vilket, om jag minns rätt, innebär 243 passagerare på den version som oftast användes.

En bild på en nyligen landad 767 på CDG: SE-DKZ SAS Scandinavian Airlines Boeing 767-3Y0(ER) Photo by Marco Dotti | ID 1021449 | Planespotters.net
 
Last edited:

GOTBound

Medlem
Igår ändrade SAS ett av mina tidigare ändrade B737-700 segment till "riktiga" [A320neo] avgångar som stämmer överens om vad som säljs nu.
Jag har ett antal bokningar i maj och juni på samma sträcka och detta var en de som låg mitt i, vilket för mig kändes lite lustigt att det inte "rättas" i stigande ordning baserad på utresan.
 

bvs

Medlem
Igår ändrade SAS ett av mina tidigare ändrade B737-700 segment till "riktiga" [A320neo] avgångar som stämmer överens om vad som säljs nu.
Jag har ett antal bokningar i maj och juni på samma sträcka och detta var en de som låg mitt i, vilket för mig kändes lite lustigt att det inte "rättas" i stigande ordning baserad på utresan.

Jag fick nyss en leg OSL-KEF ändrat från 737-700 (winglets) till A320neo också. Bokningen är i augusti.
 

Senator

Moderator
Fram till slutet av 90-talet hade SAS faktiskt en 767 schemalagd till Paris också. Den gick söndagar ARN-CDG-ARN - returen från CDG var ofta utsåld vilket, om jag minns rätt, innebär 243 passagerare på den version som oftast användes.

En bild på en nyligen landad 767 på CDG: SE-DKZ SAS Scandinavian Airlines Boeing 767-3Y0(ER) Photo by Marco Dotti | ID 1021449 | Planespotters.net

Lite OT men jag minns denna väl. Någon gång efter alpin VM i Vali 1999 där om ditt namn var Lasse Kjus och var norrman, eller Herman Maier och österrikare så var du överlycklig då båda tog alla guldmedaljer: FIS Alpine World Ski Championships 1999 - Wikipedia

På den här tiden pendlade jag mellan Fort Collins, CO och Stuttgart då jag skulle flytta från Colorado. Veckan efter var det dags för DEN-ORD-CPH-STR igen. Jag var förbered denna gången och hade fått hem en 10.000 poäng voucher för uppgradering. Vid transit så tittade Station Manager på mig "Du Herr Senator kul att se dig igen, men jag skulle spara denna om jag var dig".

Jag hade morsat på ett antal norska digniteter i Vail: medlemmar av både IOC, norska riksidrottsförbundet och före detta världsmästare/OS-mästrar. De flesta på en blöt kväll på Pepi's Restaurant and Bar tillsammans med Herman Maier efter han hade åkt ur storslalomen. Lasse Kjus vann. I alla fall, här står alla dessa höga herrar (och några damer) lite trötta med förhoppningar om en behaglig hemresa. Jag tror alla fick $1,600 för downgrade. Mycket pengar.
 

bvs

Medlem
Fick nu en andra ändring för dagen på min resa till Island.

KEF-OSL blev ändrad från 737-800 till 737-700 (winglets) men mittenraden är fortfarande valbar.
OSL-ARN blev ändrat från A320neo till 737-700 och mittenraden går inte att boka längre
 
Toppen