Senaste nytt

SAS - "Åtta underskrifter eller konkurs"

Ubbe

Medlem
Vadå kolla? Det som händer är ju tragiskt.

Nej det är inte tragiskt.
Det är sunt att skära bort sjuka delar på en livskraftig växt.
Det finns många sjuka delar i SAS och en omstart med rena papper ( raderad historik som pensionsavtal mm)
möjligör att Sverige mfl har ett fungerande kvalitetsflyg även framgent.
Känns givetvis surt för de som drabbas personligen men är ändå nödvändigt.
 

Palazzi

Medlem
Skulle Blu 1 kunna föra över EB från SAS group och i teorin låta oss behålla poäng/status?

I teorin givetvis, men i praktiken....tveksamt. Tanken är väl att rensa alla skulder.

Skulle vara intressant att veta hur mycket poängen är värda. Men att ett nystartat bolag vill börja med 1miljard (ren gissning) i poängskulder känns inte troligt. Av ren goodwill kanske du får med något. Jag tar för givet att iaf status blir direkt matchat.
 

agehall

Medlem
I teorin givetvis, men i praktiken....tveksamt. Tanken är väl att rensa alla skulder.

Skulle vara intressant att veta hur mycket poängen är värda. Men att ett nystartat bolag vill börja med 1miljard (ren gissning) i poängskulder känns inte troligt. Av ren goodwill kanske du får med något. Jag tar för givet att iaf status blir direkt matchat.

Jag är inte säker på att det är en så stor skuld. Man måste även värdera det goodwill-värde de för med sig. Finns EB-skulden upptagen som en separat post i balansräkningen någonstans?
 

agehall

Medlem
Själv sitter man febrilt och försöker rädda sin nyårsresa till Dubai med första segmentet bokat på ett SAS flyg…

Så länge du inte bokat med EB-poäng behöver du inte göra ett dyft än. Du kan lungt vänta tills stormen lägger sig under veckan och vi vet mer om vad som händer.
 

Ubbe

Medlem
Själv sitter man febrilt och försöker rädda sin nyårsresa till Dubai med första segmentet bokat på ett SAS flyg…
Det är väl bara att vänta och se vad som händer. Är bokad på EB points från BKK till DPS 28/11 och risken är ju att den resan går i stöpet om det skiter sig. Litar dock på att SAS även nu ser till kundernas bästa.
 
Toppen