Senaste nytt

SAS ändrar till 737-700

Helt galet det här, vi blir helt strandsatta i sommar om detta ska fortgå. Minst ett ben i var och en av våra fyra bokningar i sommar har blivit ändrade till 737-700 och är inte längre bokningsbara.
Som exempel har SAS slopat kvällsavgången Arn-Vby den dagen vi ska åka och eftersom vi utgår från Agh blir det i såfall att åka dagen innan och övernatta på Arn.
Tror Ni SAS bokar om oss så vi åker ut från Malmö istället ?
Är det någon som blivit erbjuden ombokning av resor i närtid hur långt innan i så fall ?
 

pswe

Medlem
Som exempel har SAS slopat kvällsavgången Arn-Vby den dagen vi ska åka och eftersom vi utgår från Agh blir det i såfall att åka dagen innan och övernatta på Arn.
Tror Ni SAS bokar om oss så vi åker ut från Malmö istället ?
Jag pratade med SAS i torsdags. Fick ändra avreseplats från Ängelholm till Malmö för en resa runt Kristi Himmelsfärd. Var iofs en poängbokning, men bokad under kampanj varför jag hoppades på och även fick behålla samma kostnad som från början.
 

henke12

Medlem
Jo det förstår jag då SAS strategi är att "hoppas ingen märker" smyga och inte informera med ändringar genom att bara byta till 737-700 istället för ställa in / omboka direkt.
Det har ingenting med saken att göra,

Frågan jag svarade på var om du vid inställt flyg (AGH-ARN) bokar om er till (MMX-ARN)

Ja, det tror jag gärna de gör. Men det är inget som sker automatiskt.
Covid eller ej, 737-700 eller ej
Samma svar

Om det är viktigt att komma iväg hade jag ringt på en gång och varit proaktiv!
 
Frågade guldsupporten om varför detta pågår och fick detta självförnekande svar:

"Så fort en flygning är helt inställd meddelar vi alla berörda passagerare via SMS/Mail.
Då det kommer till byte av flygplanstyp så får vi inte informationen till varför detta sker utan endast att ändringen har genomförts, bara för att flygplanstypen ändras innebär det inte att flygningen kommer att ställas in, utan detta kan avgå som vanligt men även ställas in vid ett senare tillfälle. Flygplansbytet är ingen indikation på om flygningen kommer ställas in eller inte utan det är bara att den flygplanstypen som var planerat att avgå på den avgången ändrats till en annan flygplanstyp."

Jo tjena, som att vi inte genomskådat er...
 

Tomas E

Medlem
Frågade guldsupporten om varför detta pågår och fick detta självförnekande svar:

"Så fort en flygning är helt inställd meddelar vi alla berörda passagerare via SMS/Mail.
Då det kommer till byte av flygplanstyp så får vi inte informationen till varför detta sker utan endast att ändringen har genomförts, bara för att flygplanstypen ändras innebär det inte att flygningen kommer att ställas in, utan detta kan avgå som vanligt men även ställas in vid ett senare tillfälle. Flygplansbytet är ingen indikation på om flygningen kommer ställas in eller inte utan det är bara att den flygplanstypen som var planerat att avgå på den avgången ändrats till en annan flygplanstyp."

Jo tjena, som att vi inte genomskådat er...
På sätt och vis har de ju rätt, om vi pratar om byte av flygplanstyp i största allmänhet, snarare än byte till 737-700 från flygplatser där SAS inte använder denna. :) Jag flög ARN-MMX härom veckan. När jag bokade var det A320neo, men den byttes senare till en liten CRJ-900 (både tur och retur). De flygningarna blev av. Jag har inte riktigt samma förhoppning om ARN-VBY som gått från ATR 72 till 737-700, om vi säger så. :confused:
 

palmen

Moderator
Frågade guldsupporten om varför detta pågår och fick detta självförnekande svar:

"Så fort en flygning är helt inställd meddelar vi alla berörda passagerare via SMS/Mail.
Då det kommer till byte av flygplanstyp så får vi inte informationen till varför detta sker utan endast att ändringen har genomförts, bara för att flygplanstypen ändras innebär det inte att flygningen kommer att ställas in, utan detta kan avgå som vanligt men även ställas in vid ett senare tillfälle. Flygplansbytet är ingen indikation på om flygningen kommer ställas in eller inte utan det är bara att den flygplanstypen som var planerat att avgå på den avgången ändrats till en annan flygplanstyp."

Jo tjena, som att vi inte genomskådat er...
Hade du förväntar dig något annat svar?
Ingen på kundtjänst kan ju gå ut med och säga att de gör detta för att missleda kunder eller liknande.

En sådan här fråga måste skickas väldigt mycket högre upp än längst ner i hierarkin för att kunna ställa någon mot väggen.
 

011430121

Medlem
Frågade guldsupporten om varför detta pågår och fick detta självförnekande svar:

"Så fort en flygning är helt inställd meddelar vi alla berörda passagerare via SMS/Mail.
Då det kommer till byte av flygplanstyp så får vi inte informationen till varför detta sker utan endast att ändringen har genomförts, bara för att flygplanstypen ändras innebär det inte att flygningen kommer att ställas in, utan detta kan avgå som vanligt men även ställas in vid ett senare tillfälle. Flygplansbytet är ingen indikation på om flygningen kommer ställas in eller inte utan det är bara att den flygplanstypen som var planerat att avgå på den avgången ändrats till en annan flygplanstyp."

Jo tjena, som att vi inte genomskådat er...
emoji2960.png

Jag blir uppriktigt sagt ledsen, när SAS behandlar sina kunder på detta sett.
Jag har de senaste året haft upp till 25 flygningar som har blivit ombokad till 737-700.
Har vid två tillfällen ringt kundtjänst om önskan om att bli ombokad till avgångar som jag har kunnat accepterat att åka med, men fått svar att vi kan inte göra något för att avgången har ställts in, inställningarna har kommit 20-15 dagar innan avgångarna.

Se #258 där har SAS ändrat avgångarna, SK numret och ändrat flygplanstyp till CRJ900 den avgång som vi är bokad på finns inte i SAS tidtabell men i mina bokningar står den kvar och flygplanstypen är 737-700, med den erfarenheten av flygplansändring till 737-700 kan jag garantera att den avgången inte kommer att flyg
Har bara engång förstått att en 737-700 ändrades åter till A320 och det var @Cristoffer Cedergren som hade en resa till Östersund.

Med det svar som @Cristoffer Cedergren har fått så tror jag inte att "Guldsupporten" har en aning om detta, och att vi passagerare blir rent ut sagt förban… när vi inte ens får korrekt svar.

Fick en fråga från en kollega om de skulle flyg SAS eller Lufthansa i juni, jag föreslog Lufthansa med de trix SAS gör och inte informerar passagerna korrekt.

Vist andra bolag ställer in flygningar, men de återkommer i tid och ger alternativa avgångar.

Jag trodde aldrig att jag skulle kritisera SAS öppet!
 
Toppen