Senaste nytt

Frågor om att boka Eurobonus award resa

Hade fram till igår en awardbokning till nästa månad. Biljetten bokades i aug-20 med poäng som löpte ut nov-20. Igår ställdes resan in sin helhet in då linjen dras in tillfälligt så någon ersättningsresa erbjuds inte. Ringde således idag och försökte omboka till något annat men möts av beskedet att dina poäng har ju gått ut så du kan inte omboka,skatterna återbetalas som vanligt.

Jag förutsatte att jag på eget initiativ inte kan omboka eller avboka och få tillbaka utgångna poäng men att ställer SAS in så är jag berättigad till att få omboka även med utgångna poäng. Har jag fel eller är det HUACA läge?
Om jag kommer ihåg rätt ska poängen få 1 månads giltighet i ditt fall. Det finns beskrivet i klarhet i sas faq på deras hemsida där du kan läsa om det. Ring in imorgon igen så löser det sig nog

Hade fram till igår en awardbokning till nästa månad. Biljetten bokades i aug-20 med poäng som löpte ut nov-20. Igår ställdes resan in sin helhet in då linjen dras in tillfälligt så någon ersättningsresa erbjuds inte. Ringde således idag och försökte omboka till något annat men möts av beskedet att dina poäng har ju gått ut så du kan inte omboka,skatterna återbetalas som vanligt.

Jag förutsatte att jag på eget initiativ inte kan omboka eller avboka och få tillbaka utgångna poäng men att ställer SAS in så är jag berättigad till att få omboka även med utgångna poäng. Har jag fel eller är det HUACA läge?

Om jag kommer ihåg rätt ska poängen få 1 månads giltighet i ditt fall. Det finns beskrivet i klarhet i sas faq på deras hemsida där du kan läsa om det. Ring in imorgon igen så löser det sig nog

Ja och nej, så här står det:

Can I rebook my SAS Bonus trip even if points have expired?

Yes, due to the situation, we are now offering you to rebook even though your points have expired.
You can rebook flights with original departure date from 20 October 2020 for travel by 31 May 2021.
Rebooking is valid for SAS, Wideroe and Star Alliance airlines.

Frågor och svar: Corona och EuroBonus | SAS

Som vanligt inte 100% klart exakt vad SAS menar.

Försöker utnyttja mina utgående 2-4-1 och boka ARN-ZHR-EWR-RDU Swiss 7 augusti. Finns tillgänglighet på United och Air Canada. Agenten hittar bara ZHR-EWR i business. Ingen anslutning från ARN trots att det finns med tex SAS på sas.se. "Får inte boka så". Hittar inget alls inrikes USA i någon klass. Någon mening att fortsätta ringa? Kan det verkligen vara så att United har helt tomt på biljetter inrikes för EuroBonus i augusti (oavsett klass)? Eller kan det vara så att det är "mixed classes" som ställer till det för agenten? Har testat 3 ggr utan att dom lyckats lösa det

Försöker utnyttja mina utgående 2-4-1 och boka ARN-ZHR-EWR-RDU Swiss 7 augusti. Finns tillgänglighet på United och Air Canada. Agenten hittar bara ZHR-EWR i business. Ingen anslutning från ARN trots att det finns med tex SAS på sas.se. "Får inte boka så". Hittar inget alls inrikes USA i någon klass. Någon mening att fortsätta ringa? Kan det verkligen vara så att United har helt tomt på biljetter inrikes för EuroBonus i augusti (oavsett klass)? Eller kan det vara så att det är "mixed classes" som ställer till det för agenten? Har testat 3 ggr utan att dom lyckats lösa det
16:30 och 19:30 flighten från EWR till RDU hittar man om man söker på Air Canada och United, det är dock ingen garanti för att eurobonus kan boka den. Du kan ju testa ringa och fråga om de hittar något om du bara söker den sträckan och nämn inget annat om att du vill åka från Europa, fråga enbart om EWR-RDU. Finns den tillgänglig så borde det i teorin gå att boka ARN-ZRH-EWR-RDU men behöver inte vara så.
Det är ibland knepigt att få till connection inom Europa av någon anledning, verkar vara väldigt beroende på agent. Jag skulle personligen strunta i den delen då den går att lösa på andra sätt om man måste.

Har liknande problem med en 2-4-1 bokning, får inte lägga på sista sträckan fr VIE till ARN, trots flertalet försök med olika agenter, tillgänglighet finns på både United och Canada Air.

Jag undrar varför just connection inom Europa verkar vara ett problem, strider det mot ngn regel? Kan det påverka att det inte finns ngn SAS-flight som trafikerar på sträckan VIE-ARN?

Last edited:
Har liknande problem med en 2-4-1 bokning, får inte lägga på sista sträckan fr VIE till ARN, trots flertalet försök med olika agenter, tillgänglighet finns på både United och Canada Air. Jag undrar varför just connection inom Europa verkar vara ett problem, strider det mot ngn regel?
Det strider inte mot några regler att ha en connection inom europa, det kan dock vara married segments som spökar eller något annat. Man brukar kunna lägga till benet inom europa närmare avgång om så önskas, förutsatt att voucher mm fortsatt är giltiga.

Har liknande problem med en 2-4-1 bokning, får inte lägga på sista sträckan fr VIE till ARN, trots flertalet försök med olika agenter, tillgänglighet finns på både United och Canada Air. Jag undrar varför just connection inom Europa verkar vara ett problem, strider det mot ngn regel?

Hade snarlika problem igår. United visade tillgänglighet i business men agenten kunde bara hitta economy på vissa av sträckorna som United visade både economy och business på. Lyckades till slut hitta en route via Frankfurt i business. Lite lång layover men det går få.

Någon som har erfarenheter på vilka routes som är enklast att hitta award på för hemresa från Honolulu? Vad jag har hittat så verkar United ha sex routes till fastlandet och Air Canada två.

Det strider inte mot några regler att ha en connection inom europa, det kan dock vara married segments som spökar eller något annat. Man brukar kunna lägga till benet inom europa närmare avgång om så önskas, förutsatt att voucher mm fortsatt är giltiga.
Tack! Kan man se på ngt sätt om det rör sig om married segments?

Tack! Kan man se på ngt sätt om det rör sig om married segments?
Njae, man kan ibland se "indikationer" på det. Turkish är ju ett bra exempel då det inte finns platser i business på ARN-IST men söker du istället ARN-IST-XYZ så finns helt plötsligt platser på ARN-IST i samband med resan till XYZ.
Om du hittar en genomgående resa från A till C via B på air canada eller united där B är inom Europa så bör det gå att boka, men finns som sagt inga garantier.
Men som jag sa ovan, viktigast att boka långa sträckan, connections inom Europa brukar alltid lösa sig och worst case scenario får man köpa en enkel biljett.

Toppen