Senaste nytt

EBD medlemmars uppgifter tvingas fram med vite

Undrar hur SAS summerar antal utnyttjade poäng om man har gjort en massa om-/avbokningar av awards. Om de bara summerat alla poster som motsvarar användande av poäng utan att kvitta dessa mot eventuella "Points refunds" så kan summan bli väldigt mycket högre. För 2017 är detta inget stort problem för mig, men hade det handlat om 2018 istället så var det ett antal resor som jag behövde avboka eller boka om ett flertal gånger. Det verkliga poänganvändandet låg kring 200k poäng det året, men om jag summerar alla poster där poäng dragits så landar jag över en miljon. Jag har inga problem med att visa att poängen jag använt har tjänats in privat, men om 200k spenderade poäng kanske flyger under radarn så man slipper granskning så lär ju en miljon poäng definitivt fastna i deras filter för att titta närmare på.

Ja, det är också en problematik. Uttag 2017 kan ha återbetalats 2018 osv.

Ser fint ut i teorin, men blir extremt svårt att i praktiken följa upp om man inte går igenom precis allt/har ett system där staten följer varje poäng, tidsaspekt etc. och även då är det fortsatt svårt för såväl individ som skattemyndighet, även om ambitionen är att det ska bli rätt.

Det finska exemplet:
"Exempel 3: En skattskyldig har utifrån arbetsresor intjänat 800 bonuspoäng och utifrån privata resor 200 poäng. Han använder alla intjänade 1 000 poäng för att köpa en flygbiljett. Av flygbiljettens värde är 80 procent (= 800/(1 000) X 100 %) X 100 %) en skattepliktig förmån och 20 procent (= 200/(1 000) X 100 %) är skattefri inkomst."

Hur ska detta bedömas om du 2017 reser på poäng intjänade mellan 2012 och 2017?

Över tid blir det, i princip, omöjligt att göra detta på ett rättssäkert sätt, även om varenda transaktion, kreditkortsräkning etc. skulle granskas. Lägg till det tiden mellan intagningen och uttaget - även om du tar upp det i din deklaration. Schablonbeskattning vid intjänande blir, i princip, det enda alternativet, allt annat blir ju jätteknepigt, även juridiskt - men även det blir ju fel.

En anledning att bara uppnå EBG framöver då...

För den som tror att skatteverket behöver någon vettig räknesnurra för att upptaxera en så är min erfarenhet det motsatta. De brukar väl vara att de räknar med det värsta som man sedan får motbevisa. De hittar nog ett fint sätt ;)

Upptäckte mailet nu, står nog i tråden men hittar det inte hur många EBD medlemmar fanns det 2017?

Kommer vi även att bli upptaxerade för, frukostlådan, SAS Boxen, Cola Zero, polarrullar, chips, chokladkakor, vinet och ölet på inrikes, och det som gör mig lite orolig en torsdag tog jag två korvar med bröd i loungen på T4, hoppas inte skattmasen vet om detta frossande.

Inte nog med det. Jag har åkt med SJ och fått en del poäng

Ser fint ut i teorin, men blir extremt svårt att i praktiken följa upp om man inte går igenom precis allt/har ett system där staten följer varje poäng, tidsaspekt etc. och även då är det fortsatt svårt för såväl individ som skattemyndighet, även om ambitionen är att det ska bli rätt.

Det finska exemplet:
"Exempel 3: En skattskyldig har utifrån arbetsresor intjänat 800 bonuspoäng och utifrån privata resor 200 poäng. Han använder alla intjänade 1 000 poäng för att köpa en flygbiljett. Av flygbiljettens värde är 80 procent (= 800/(1 000) X 100 %) X 100 %) en skattepliktig förmån och 20 procent (= 200/(1 000) X 100 %) är skattefri inkomst."

Hur ska detta bedömas om du 2017 reser på poäng intjänade mellan 2012 och 2017?

Över tid blir det, i princip, omöjligt att göra detta på ett rättssäkert sätt, även om varenda transaktion, kreditkortsräkning etc. skulle granskas. Lägg till det tiden mellan intagningen och uttaget - även om du tar upp det i din deklaration. Schablonbeskattning vid intjänande blir, i princip, det enda alternativet, allt annat blir ju jätteknepigt, även juridiskt - men även det blir ju fel.

Sedan har man betalat en hel del i flygskatter och således så har man ju täckt en del av priset på biljetten. Så 200p+800p+3500kr i skatt

Man kan undra hur det blir med pooling? Jag har hela familjen och det dras in poäng på allas konton men vouchers står ju i mitt namn och hur vet man från vilket konto de dras från "i poolen"?

Och 2017, hade de inte familjekonto då, då fördes väl alla poäng från resp familjemedlem över till mitt konto?

Fundering OT
Hur många beresningsskyldiga med EDB status finns på Skatteverket??
Ska de i så fall granska varandra?
F.ösom jag nämnt förut. Var samma process för antal år sedan. Vi var då flera som skaffade M&M konto för att slippa granskning.
Historien upprepar sig och förmodar detta kommer igen om några år.

Toppen