Senaste nytt

EBD medlemmars uppgifter tvingas fram med vite

Hur värderas nyttjande av 2f1 Amex? Spenden på Amex är privat så det medgjorde att vi kunde åka två för samma poäng. Är beskattningen dubbel då?

I Norge beskattas poänguttag först när de privata poängen är förbrukade. Om man ej kan få fram vad en resa kostade används ngnslags scablon.

Min andra fråga är hur man påvisar hur många privata poäng man hade som ingående
balans vid 2017. 10 Avishyror under 2015 gav 100.000p. Hur ska det påvisas?

Min tredje fråga är att som diamant (guld innan) går poäng ej ut dvs summan av alla privata poäng kan bli stor. Hur kan man påvisa hur många privat poäng man hade?

Enligt SAS: "Uppgifterna gäller en sammanställning över medlemmar i SAS EuroBonus-program som i januari 2017 uppnått EuroBonus Diamantstatus och som har registrerad adress i Sverige och/eller ett telefonnummer som kan kopplas till telefonabonnemang i Sverige. De uppgifter som Skatteverket önskar ta del av är namn, födelsedatum och antal poäng vid årets början och slut, samt utnyttjade poäng under 2017."
Exakt det jag menar, då SAS har lämnat detta till SKV så kan de ju lämna samma info till dig också om du vill ha infon utgår jag ifrån.

På de ställen jag arbetat har det stått i resepolicy eller motsvarande att man vid medlemskap i lojalitetsprogram ska använda poäng intjänade i tjänsten för tjänsteresor (eller uppgraderingar, loungeaccess etc på tjänsteresor). Om man inte gör det så åtar man sig att rapportera denna förmån till Skatteverket och kompensera arbetsgivaren för tillkommande kostnader. Hittade faktiskt tidigare arbetsgivares formulering:
It is permitted to join airline, hotel and other travel loyalty programs, but it can never impact choice of supplier for travel or mean increased costs for [company name]. Points earned shall primarily be used for business purposes and any tax implications from personal use the individuals responsibility (including potential compensation to [company name] for costs incurred for it).

Nuvarande arbetsplats har inga sådana formuleringar men det är för att nästan ingen reser (inte ens innan pandemin).

Jag var inte ironisk, dock aldrig sett formuleringen om just betalningsskyldighet. Och i fallet du rapporterar till Skattemyndigheten, vad ska du rapportera, hur ska de bedöma etc. när det saknas lagstiftning om det? Har någon fram till nu då upptaxerats så har det ju skett godtyckligt eftersom inget ramverk finns.

Oerhört intressant rent juridiskt.

All poäng med kreditkort som är privata kommer blir svårt att bevisa att de kommer från tjänstaresor.
Jag skulle kunna tänka mig att de går på ett upprepning av ett resande SAS-flyg och ev EB-poäng från en hotellkjedja.

All poäng med kreditkort som är privata kommer blir svårt att bevisa att de kommer från tjänstaresor.
Jag skulle kunna tänka mig att de går på ett upprepning av ett resande SAS-flyg och ev EB-poäng från en hotellkjedja.

Men den informationen har de inte tillgång till - i iallafall inte om SAS lämnat ut vad de säger att de lämnat ut.

Men den informationen har de inte tillgång till - i iallafall inte om SAS lämnat ut vad de säger att de lämnat ut.
Inte i dagsläget. Nuvarande information visar på vilka kunder som har högst omsättning av poäng. Utifrån detta kan de ju sedan gå vidare med ett urval och begära in fler uppgifter - antingen från sas eller från medlemmen.

Bara de uppgifter de fått ut tror jag inte räcker till att göra något annat än att bestämma vilka man ska gå vidare med.

Enligt SAS: "Uppgifterna gäller en sammanställning över medlemmar i SAS EuroBonus-program som i januari 2017 uppnått EuroBonus Diamantstatus och som har registrerad adress i Sverige och/eller ett telefonnummer som kan kopplas till telefonabonnemang i Sverige. De uppgifter som Skatteverket önskar ta del av är namn, födelsedatum och antal poäng vid årets början och slut, samt utnyttjade poäng under 2017."

Undrar hur SAS summerar antal utnyttjade poäng om man har gjort en massa om-/avbokningar av awards. Om de bara summerat alla poster som motsvarar användande av poäng utan att kvitta dessa mot eventuella "Points refunds" så kan summan bli väldigt mycket högre. För 2017 är detta inget stort problem för mig, men hade det handlat om 2018 istället så var det ett antal resor som jag behövde avboka eller boka om ett flertal gånger. Det verkliga poänganvändandet låg kring 200k poäng det året, men om jag summerar alla poster där poäng dragits så landar jag över en miljon. Jag har inga problem med att visa att poängen jag använt har tjänats in privat, men om 200k spenderade poäng kanske flyger under radarn så man slipper granskning så lär ju en miljon poäng definitivt fastna i deras filter för att titta närmare på.

Upptäckte mailet nu, står nog i tråden men hittar det inte hur många EBD medlemmar fanns det 2017?

Kommer vi även att bli upptaxerade för, frukostlådan, SAS Boxen, Cola Zero, polarrullar, chips, chokladkakor, vinet och ölet på inrikes, och det som gör mig lite orolig en torsdag tog jag två korvar med bröd i loungen på T4, hoppas inte skattmasen vet om detta frossande.

Hur hanterar man följande?
OBS Fiktivt.
Tjänsteflyg under 2017 som genererat 200 000 Eurobonus baspoäng.
Familje/gruppkonto där medlemmen Kalle Flygtorsk är med men inte själv bidrar till flygpoängen men utnyttjar 185 000 för privata flyg?
Jag som tjänat in poängen får ingen förmån. Ska min arbetsgivare betala förmånsskatt för någon som inte är anställd?
Om jag beskattas extra för detta och kräver ut den summan av Kalle Flygtorsk, ska jag skatta för den då?
Om Kalle Flygtorsk skulle ge mig ersättning för av honom utnyttjade poäng medelst tex sexuella handlingar (vilket gud förbjude) hur hanteras detta rent skattemässigt?
Kan man på något sätt få dit Fru Andersson för koppleri då hon genom att utnyttja en persons sexuella handlingar skaffar sig en inkomst?
Får jag göra avdrag för poäng intjänade privat som används för tjänsteresa (uppgradering?)
Tillgången till Lounge, hur värderas det? Om Loungen är stängd (pga tex Covid) får man avdrag då?
Genererar poäng som "brinner inne" en avdragsgill kostnad?
Frågorna blir många, men tror att svaren blir få.
Något av detta torde dock vara möjligt att driva vidare till högre rättsinstans.
Jag får nog börja köpa plastpåsar så att Staten klarar av att driva alla dessa frågor.

Störigt med just 2017, trillade över diamond i dec 2016 för att under 2017 knappt ens resa SAS då resor gick till mellanöstern och asien bytte jag till OW och qatar.

men i jan 2017 bokade jag tjänsteresa för privat intjänad voucher, två pers. inte eget företag. Arb givaren fick ju då ”tillbaka” en drös poäng samt min voucher.

Bara intjäning via amex, sen i dec bokae jag en F för mig och frun. Poäng i massor från tidigare år... som ej syns i 2017 såklart.

därtill missade jag gold for life pga icke publika regler så trodde landing under 2017 räckte. Suck

Toppen