Senaste nytt

Diskussion om bokade Award-bokningar

Ni som lyckas med konststycken att boka ANA F eller SAS C till Tokyo, vad har ni för taktik? Boka one way och bygga på med hemresa?
Jag lyckades boka 2 platser i nya kabinen från Tokyo till Frankfurt i höstas, genom metoden "ringa många gånger". Det tog mig ganska många försök. Flera datum som det såg ut som att det skulle finnas 2 platser, hade inte 2 platser att boka. Så jag bokade hemresan först när det väl gick att boka, och byggde sedan på med ditresan. Just nu är det bokat Air China First, för att testa. Kan vara intressant.

Ni som lyckas med konststycken att boka ANA F eller SAS C till Tokyo, vad har ni för taktik? Boka one way och bygga på med hemresa?
Jag bokade samma dag som biljetter släpptes med ANA F, var ingen stress då dessa låg kvar några dagar.
SAS Business så har du väl ett fönster på några sekunder efter släpp tills någon har bokat dom generellt sätt.

Hjälpte idag en vän att boka sin första bonusresa med Star Alliance med en 2-4-1 voucher med utresa i slutet av januari 2022.
Det blev:
ARN-FRA i eco, FRA-YYC business, YYC-YVR eco
YVR-LHR business, LHR-FRA eco, FRA-ARN eco.

Agenten sade att man inte får ta med sig bagage som att man reser i business (dvs 2st 32kg) för att alla leg inte är i business, jag har tidigare själv med endast det långa benet i business och resten i eco alltid fått bagage som business.

Stämmer detta?

Jag bokade samma dag som biljetter släpptes med ANA F, var ingen stress då dessa låg kvar några dagar.
SAS Business så har du väl ett fönster på några sekunder efter släpp tills någon har bokat dom generellt sätt.
Borde nämnt det vitala delen att det är 2st platser jag söker :oops: Ser att det finns 2st ANA F vid släpp ibland, men de ryker innan släpp för retur...? Tänkte därför om man ska försöka boka en enkel och bygga på, men nya regler kanske sätter stopp för den manövern?

Borde nämnt det vitala delen att det är 2st platser jag söker :oops: Ser att det finns 2st ANA F vid släpp ibland, men de ryker innan släpp för retur...? Tänkte därför om man ska försöka boka en enkel och bygga på, men nya regler kanske sätter stopp för den manövern?
Ja, boka alltid utresa först och lägg på hemresan när det släpps. De 150 kronor det kostar att ändra är peanuts i sammanhanget om du bokar First.

Det finns ingen regel some förhindrar detta. Om någon påstår det har du extrem otur med agenten och bara ringa igen.

Hjälpte idag en vän att boka sin första bonusresa med Star Alliance med en 2-4-1 voucher med utresa i slutet av januari 2022.
Det blev:
ARN-FRA i eco, FRA-YYC business, YYC-YVR eco
YVR-LHR business, LHR-FRA eco, FRA-ARN eco.

Agenten sade att man inte får ta med sig bagage som att man reser i business (dvs 2st 32kg) för att alla leg inte är i business, jag har tidigare själv med endast det långa benet i business och resten i eco alltid fått bagage som business.

Stämmer detta?

Tror inte det stämmer alls. Aldrig vart med om det..

Tror inte det stämmer alls. Aldrig vart med om det..
Det finns en regel om Most Significant Carrier, dock gäller annorlunda till USA.

Jag hittade en kort beskrivning från Turkish Airlines:

”When your journey involves more than one airline, the baggage rules of the most significant carrier (MSC) are applicable. The MSC is defined as the airline flying the most significant and/or longest leg of the journey, in accordance with International Air Transport Association (IATA) regulations. As baggage requirements are different for every flight, you will find the most accurate details on your reservation information and the baggage information on your ticket.”
https://www.turkishairlines.com/en-int/any-questions/what-does-most-significant-carrier-msc-mean/

Jag bokade 2 enkelresor med SAS C. Ditresan bokades typ 00.01 och hemresan 16.01 :rolleyes:

Om man bokar så på SAS hemsida och lyckas få dessa eftertraktade biljetter, går det då att slå ihop dem på nåt sätt så priset blir 100K?

Eller ska man på ett hemligt klockslag under natten avboka och boka på igen så det blir T/R på samma biljett.
Har förstått att det inte är säkert att de går tillbaka, så det är ju en stor risk att man står där med lång näsa :eek:
Har man överflöd med 241 så kanske det är värt de 20K extra och bränna en voucher till?

Hur gör ni???

Toppen