Senaste nytt

Borde SAS starta upp en linje till Bangkok?

Inte bättre för SAS att fokusera på tunna premium leisure routes t.ex Maldiverna? A321XLR hade funkat perfekt för ARN/CPH/OSL-MLE. Hög efterfrågan och hög betalningsvilja bland klientelet. Kikar man på Lufthansa och Turkish rutter till Malé så går de fullbokade i business, i stort sett omöjligt att hitta awards.
Tyvärr aningen för långt för A321XLR, som anges ha en räckvidd på 4700 nm. CPH-MLE är 4866 nm enligt GCMap.

Om SAS kör åt någon av charter bolagen så skulle det absolut kunna vara möjligt att det startas. Men tror att sas kostandsbas är för hög för att få det att gå ihop.
Här handlar det om att skicka in några avgångar dels för att kapa toppar när charterbolagen inte har egen kapacitet, dels för att få snurr på maskinerna/personalen som annars skulle stått stilla. Det blir ingen kassako för SAS, men ett sätt att täcka sina egna kostnader.

Hur får du det till 8 miljoner på varje tur och retur i Business? 100k poäng * 40 = 4M
För att jag räknar fel. Fyra miljoner ska det vara.

Sen är vi nog rätt många som bara betalar 60k per tor också.
Fast mellanskillnaden är det rimligtvis inte SAS som betalar, utan snarare SEB.

Däremot tror jag att det finns folk som åker charter som gärna skulle lägga på några tusen för "riktig" Business.
Den kundgruppen är redan van att studsa längs vägen i exempelvis Dubai/Doha.

Den kundgruppen är redan van att studsa längs vägen i exempelvis Dubai/Doha.
Kan man åka charter via Mellanöstern? Trodde inte charterbolagen skickade folk med de bolagen.
Det finns ju dock någon form av premium economy/business light på några av charterplanen. De som bokar dessa säten är troligtvis beredda att boka plus/business på sas flight också som en extra kostnad.

Tycker SAS borde ha ett lätt kartell snack med Air Canada där SAS tar över CPH-Toronto. En destination som passar in och kan flygas av 321LR vid ett lägre behov.
Det flighten har väl gått bra för Air Canada? Har bara åkt den en gång och då var det helt fullt ombord så det kan nog bli för lite med en A321LR.

Om linjens går bra kan jag inte se hur Air Canada ger bort den till SAS. De har ju inget joint venture heller, men det skulle kunna startas eventuellt. Frågan är ju bara om det påverkar joint venture som Air Canada Har med Lufthansa/Swiss/United.

Flög inte Norwegian från OSL till DXB med en B737-800? Då tycker man att en A321XLR ska klara flyga till MLE från Arlanda.
Det är ungefär 4800 miles ARN-MLE.
Om jag läser rätt så har A321LR en räckvidd på 4000 miles och en A321XLR upp till 4700 miles så det spricker. Dessutom måste man väl ha lite extra säkerhet i tanken med tanke på att det är rätt långt till närmsta flygplats att göra diversion till från Male.

A321neo - A320 Family - Airbus

Jo, men de dagar man inte hade medvind så fick man stanna längs vägen och tanka...
Det var väl därför de hade slottider mitt i natten också för att de inte kunde få med sig tillräckligt med bränsle om de flög på dagen när det var varmt som f.n.

Det var väl därför de hade slottider mitt i natten också för att de inte kunde få med sig tillräckligt med bränsle om de flög på dagen när det var varmt som f.n.
Den som är mer flygtekniskt bevandrad får nog svara på det, men som jag har förstått det så kan man kompensera för hög temperatur med en längre startbana, och banorna i Dubai är ju generellt längre än vad en 737-800 normalt startar från.

Toppen