Senaste nytt

Borde SAS starta upp en linje till Bangkok?

När SAS hade alla sina långlinjer igång (inkl. alla ovan samt New York (SK 901), Miami, Hongkong, Washington) fick man också använda alla sina 16 flygplan. När SAS har mottagit alla sina nya långdistansplan så kommer man att ha totalt 20 maskiner. Således så kommer det att finnas ytterligare kapacitet. Jag är övertygad om att Bangkok kan passa in där.
Det spricker här, SAS har avvecklat alla A340, med andra ord finns det 9 A330 och 4 A350. Även en A330 ska avvecklas enligt info från SAS.

Det finns med andra ord 12 longhaul plan och 3 A321LR för medium haul. Det är med andra ord lägre kapacitet än vad man had tidigare, det kan väl dock hända att de nyttjar några optioner på A350 framöver men känns inte troligt i dagsläget.

Thai finns även kvar, de planerar i dagsläget för flighter från vinter 21/22 tabellen.

Det spricker här, SAS har avvecklat alla A340, med andra ord finns det 9 A330 och 4 A350. Även en A330 ska avvecklas enligt info från SAS.

Det finns med andra ord 12 longhaul plan och 3 A321LR för medium haul. Det är med andra ord lägre kapacitet än vad man had tidigare, det kan väl dock hända att de nyttjar några optioner på A350 framöver men känns inte troligt i dagsläget.

Thai finns även kvar, de planerar i dagsläget för flighter från vinter 21/22 tabellen.
Fast läs vad han skriver... "När SAS har mottagit alla.."
Det är ju inte bara fyra A350 dom beställt :D
Sedan kanske (troligen) en gammal A330 försvinner, det får vi se hur trafiken utvecklas.

Fast läs vad han skriver... "När SAS har mottagit alla.."
Det är ju inte bara fyra A350 dom beställt :D
Sedan kanske (troligen) en gammal A330 försvinner, det får vi se hur trafiken utvecklas.
SAS har 4 till A350 på order, men vi vet ju i dagsläget inte när de kommer levereras. Då kommer sas ha 16 longhaul plan, exakt samma summa de hade tidigare med 9 A330 och 7 A340.
Det är möjligt att det kan bli någon A330 över om man väljer att byta ut ARN/CPH/OSL-EWR/BOS/IAD till A321LR istället för A330 (Boston är ju redan sagt att det ska vara en A321LR).

Det blir med andra ord inte så många plan över till annat än redan befintlig trafik.

Jag tror mer på att sas får bättre lönsamhet i att öppna upp en extra tur till LA, eller kanske någon annan destination i Nordamerika än att ge sig in på Bangkok som är det tuffaste destinationen av alla med tanke på konkurrens från billigare operatörer.

SAS har 4 till A350 på order, men vi vet ju i dagsläget inte när de kommer levereras. Då kommer sas ha 16 longhaul plan, exakt samma summa de hade tidigare med 9 A330 och 7 A340.
Det är möjligt att det kan bli någon A330 över om man väljer att byta ut ARN/CPH/OSL-EWR/BOS/IAD till A321LR istället för A330 (Boston är ju redan sagt att det ska vara en A321LR).

Det blir med andra ord inte så många plan över till annat än redan befintlig trafik.

Jag tror mer på att sas får bättre lönsamhet i att öppna upp en extra tur till LA, eller kanske någon annan destination i Nordamerika än att ge sig in på Bangkok som är det tuffaste destinationen av alla med tanke på konkurrens från billigare operatörer.
Du räknar inte A321LR som långdistansplan i det här fallet?

I vilket fall som helst. Bangkok känns minst sagt tveksamt...

Har SAS egentligen startat upp longhaul de senaste 10 åren till någon destination som redan trafikeras från CPH?

Funderade på detta när jag läste denna analys nyss,
Copenhagen’s top unserved routes in profile | Routesonline

där Seoul tas upp, som väl SAS funderat på? Kan man utgå från att bara hittills icke-trafikerade rutter startas, så känns det ju dels som att BKK inte kommer startas så länge Thai kör, dels som att Johannesburg ligger väldigt bra till med tanke på siffrorna i länken OCH dessutom med tanke på att SAA kollapsat, för:
Overall, O&D traffic between Copenhagen and Johannesburg has grown by 51 percent between 2013 and 2018. According to the latest schedules data, Johannesburg is connected by non-stop flights to eight points in Western Europe, none of which are in Scandinavia.

South African Airways operates the largest number of flights with 21 weekly frequencies, offering daily service to Frankfurt, London Heathrow and Munich.

Jag är inte lika skeptisk som en del andra här, men mycket beror på vad som händer i marknaden i övrigt.

Thai har minskat sin flotta och måste minska trafiken. En daglig flight på ARN/CPH/OSL vardera kan vi nog glömma de närmaste åren. Resultated bilr minskad kapacitet på den nordiska marknaden.

Norwegian är ute, men 37 maskiner har kommit ut på marknaden. Vem tar över dem? Om de inte kommer till Norden så är det ytterligare kapacitetsminskning där.

Charterbolagen är kvar, men har de tillräckligt med kapacitet för att fylla upp efterfrågan?

På vintern är det tunnare på SAS övriga destinationer, man klarar knappt att fylla LAX/SFO och då är man inte gynnad av att lägga på ytterligare en avgång. Traditionellt har vinterprogrammet haft betydligt färre avgångar än sommarprogrammet, trots att flottan har varit lika stor.

Jag kan absolut tänka mig 1-2 högsäsonger där SAS flyger till BKK. Kanske en gång per vecka, så 4-8 ToR per säsong totalt. Allt måste vara på uppdrag av någon charteroperatör. En A350 tar 300 pax, säg att man får med en charteroperatör på tåget som köper 225-250 av stolarna. Då kan man sälja några biljetter själv som revenue, och även vräka ut awards för att fylla maskinerna. Inget normalt charterbolag säljer busniess, så skulle man släppa alla 40 businesstolar som awards så skulle man kunna stryka åtta miljoner poäng från balansräkningen på varje ToR (vilket inte ska förringas för ett skuldtyngt bolag).

Jag kan absolut tänka mig 1-2 högsäsonger där SAS flyger till BKK. Kanske en gång per vecka, så 4-8 ToR per säsong totalt. Allt måste vara på uppdrag av någon charteroperatör. En A350 tar 300 pax, säg att man får med en charteroperatör på tåget som köper 225-250 av stolarna. Då kan man sälja några biljetter själv som revenue, och även vräka ut awards för att fylla maskinerna. Inget normalt charterbolag säljer busniess, så skulle man släppa alla 40 businesstolar som awards så skulle man kunna stryka åtta miljoner poäng från balansräkningen på varje ToR (vilket inte ska förringas för ett skuldtyngt bolag).
Om SAS kör åt någon av charter bolagen så skulle det absolut kunna vara möjligt att det startas. Men tror att sas kostandsbas är för hög för att få det att gå ihop. Charterbolagen kör ju i dagsläget med high density. Det kostar rätt mycket att starta en ny destination dessutom.

Hur får du det till 8 miljoner på varje tur och retur i Business? 100k poäng * 40 = 4M
Sen är vi nog rätt många som bara betalar 60k per tor också.
Däremot tror jag att det finns folk som åker charter som gärna skulle lägga på några tusen för "riktig" Business.

Inte bättre för SAS att fokusera på tunna premium leisure routes t.ex Maldiverna? A321XLR hade funkat perfekt för ARN/CPH/OSL-MLE. Hög efterfrågan och hög betalningsvilja bland klientelet. Kikar man på Lufthansa och Turkish rutter till Malé så går de fullbokade i business, i stort sett omöjligt att hitta awards.

Tycker SAS borde ha ett lätt kartell snack med Air Canada där SAS tar över CPH-Toronto. En destination som passar in och kan flygas av 321LR vid ett lägre behov.

Toppen