Senaste nytt

Borde SAS starta upp en linje till Bangkok?

I ljus av ovanstående så undrar jag hur lång tid det tar innan SAS återupptar en linje till BKK (iaf under vinterhalvåret). HKG känns inte som det kommer ha samma relevans mer (även om det är två olika typer av destinationer).

Skrev detta inlägg i annan tråd och ser efter att ha läst några sidor i denna tråd att ovanstående uttalande från mig själv inte är en hållbar position. Det är tydligt att man på long haul måste ha bra beläggning året runt och då till destinationer med affärsresenärer för att vara lönsam som skandinaviskt reguljärt flygbolag.

Den fråga som då poppar upp istället är att jag får än mindre möjlighet att förstå MIA som destination för SAS.
 
Skrev detta inlägg i annan tråd och ser efter att ha läst några sidor i denna tråd att ovanstående uttalande från mig själv inte är en hållbar position. Det är tydligt att man på long haul måste ha bra beläggning året runt och då till destinationer med affärsresenärer för att vara lönsam som skandinaviskt reguljärt flygbolag.

Den fråga som då poppar upp istället är att jag får än mindre möjlighet att förstå MIA som destination för SAS.

Min gissning är att MIA helt enkelt var/är ett experiment. På en linje med mindre affärs fokus (även omdet nog finns en hel del business till Florida också, mer än till Bangkok). Det är ju tex den enda linje där man roterat Skandinavien-stoppet mellan de olika länderna och behållit MIA som den fasta punkten - också säkert en del av ett experiment.

Den har ju också en fördel jämfört med BKK där, vilket är att den inte har konkurrens på någon av de europeiska huvudstäderna. Återstår ju att se hur det blir med det för bkk framöver...
 
MIA är ju en väldigt stor kryssningsknutpunkt. Väldigt stor. Som sådan kan jag tänka mig att den drar en viss mängd kryssningsresenärer nära nog året runt. Det är väl heller inte omöjligt att tänka sig att kryssningsindustrin köper in och flygfraktar någon/några Skandinaviska maträtter/delikatesser för att ha ombord på lyxkryssarna.

Utöver det är ju Florida i sig själv en stor turistmagnet med bra väder stora delar av året. Bra mycket solsäkrare än någon plats i Skandinavien.
 
Den största skillnaden mellan MIA och BKK heter Emirates Airlines. SAS är inte ensamma att prioritera bort BKK då Europeiska flygbolag verkar ha svårt med lönsamheten. Titta bara på vad det är för tidtabell, flygplanstyp som används särskilt under sommaren.

Innan Corona flög EK 6x dagligen mellan DXB-BKK varav 3 var A380.

Till MIA har ”alla” de klassiska Europeiska bolagen stor kapacitet med hög premiumkänsla. Där finns inte samma konkurrens. Det har historiskt t.ex varit väldigt svårt att hitta Avios bonus eller A-klass med British Airways till MIA trots 3x dagligen utöver American 2x, eller på bonus på Lufthansa som har kört A380 från FRA eller MUC. Swiss kör dubbla avgångar på vintern.
 
När SAS flög till Bangkok för några år sedan så var dom äckligt dyra vill jag minnas. Vet inte om dom skulle ha samma priser idag om dom startar en linje dit. Ska jag till Bangkok från Stockholm så skulle jag aldrig flyga med SAS pga priset. Flyger hellre med Emirates med stopp i Dubai i businessclass. Tycker dom har mycket bättre priser och en bättre produkt i business. De som flyger till Thailand från Sverige vill gärna komma undan billigt och istället lägga pengar på boendet i Thailand. Tror inte en sån linje skulle hålla i längden för SAS trots att dom är ensamma med direktflyg förutom charterbolagen då.
 
När SAS flög till Bangkok för några år sedan så var dom äckligt dyra vill jag minnas. Vet inte om dom skulle ha samma priser idag om dom startar en linje dit. Ska jag till Bangkok från Stockholm så skulle jag aldrig flyga med SAS pga priset. Flyger hellre med Emirates med stopp i Dubai i businessclass. Tycker dom har mycket bättre priser och en bättre produkt i business. De som flyger till Thailand från Sverige vill gärna komma undan billigt och istället lägga pengar på boendet i Thailand. Tror inte en sån linje skulle hålla i längden för SAS trots att dom är ensamma med direktflyg förutom charterbolagen då.
Och där är nog exakt anledningen att SAS lade ner linjen till Bangkok och troligen inte öppnar den igen. Med sin kostnadsbas kan man inte konkurrera med de bolagen, så enkelt är det nog.
 
Mitt korta svar på frågan i rubriken är, "JA". Men, det måste ju nyanseras lite.
Självklart måste man få igång stommen i långlinjetrafiken först (New York, San Francisco, Los Angeles, Chicago, Peking, Tokyo och Shanghai), från de hubbar som är mest lämpliga (troligtvis håller man väl fast vid Köpenhamn som huvudhub för långlinjer), men därefter så ser jag helt klart Bangkok som ett bra alternativ. Jag ska snart förklara varför.

När SAS hade alla sina långlinjer igång (inkl. alla ovan samt New York (SK 901), Miami, Hongkong, Washington) fick man också använda alla sina 16 flygplan. När SAS har mottagit alla sina nya långdistansplan så kommer man att ha totalt 20 maskiner. Således så kommer det att finnas ytterligare kapacitet. Jag är övertygad om att Bangkok kan passa in där.

Jag tror nämligen så här:
1. Thai och Norwegian lämnar en lucka som kommer att behöva fyllas.
2. Tvärtemot vad flera här anser så är min erfarenhet att det har varit ganska många affärsresenärer på Thais direktflyg till/från Skandinavien. Alla har dock inte Thailand som slut-/startpunkt. Men det finns också mycket affärsverksamhet även i Thailand. Jag har själv 6 leverantörer där.
3. Bangkok är en fantastisk hub för vidare resor i Asien. Har ju även konstaterats i tråden för SAS höjning av awardbiljetter till Sydostasien söder om Thailand då man diskuterar flyg till Bangkok istället och köpa biljetter för vidare färd.
4. Direktflyg må vara lite dyrare, men jag tror att bl a Covid och Flygskam har bidragit till ökad medvetenhet vilket innebär att man kommer att resa mer sällan, men man är också beredd att betala lite mer för ett "ansvarsfullt" resande.
5. Kopplat till ansvarsfull resande: Det är miljövänligare att flyga direkt/med färre mellanlandningar. Fler kommer att välja flygbolag som tar ansvar för inte bara miljön men även sina anställda, vilket kan bli en utmaning för både lågprisbolag och vissa bolag i Mellanöstern och Asien.

Jag tror att ett upplägg liknande Miami skulle passa bra för Bangkok, dvs. att man alternerar mellan sina olika Skandinaviska hubbar olika dagar, eftersom det troligtvis inte finns tillräckligt med underlag för mer än en en linje om dagen från Skandinavien. Med både Thai och Norwegian med dagliga avgångar från flera platser i Skandinavien så fanns inte underlaget, men med en aktör, som dessutom har möjligheten att både alternera och mata passagerare mellan sina hubbar, finns bättre förutsättningar.

I andra spekulationstrådar har jag uttryckt en förhoppning om både Seoul och Taipei som framtida SAS destinationer, men när denna möjligheten nu har öppnat sig så tror jag mer på den.
 
Toppen