Mitt korta svar på frågan i rubriken är, "JA". Men, det måste ju nyanseras lite.
Självklart måste man få igång stommen i långlinjetrafiken först (New York, San Francisco, Los Angeles, Chicago, Peking, Tokyo och Shanghai), från de hubbar som är mest lämpliga (troligtvis håller man väl fast vid Köpenhamn som huvudhub för långlinjer), men därefter så ser jag helt klart Bangkok som ett bra alternativ. Jag ska snart förklara varför.
När SAS hade alla sina långlinjer igång (inkl. alla ovan samt New York (SK 901), Miami, Hongkong, Washington) fick man också använda alla sina 16 flygplan. När SAS har mottagit alla sina nya långdistansplan så kommer man att ha totalt 20 maskiner. Således så kommer det att finnas ytterligare kapacitet. Jag är övertygad om att Bangkok kan passa in där.
Jag tror nämligen så här:
1. Thai och Norwegian lämnar en lucka som kommer att behöva fyllas.
2. Tvärtemot vad flera här anser så är min erfarenhet att det har varit ganska många affärsresenärer på Thais direktflyg till/från Skandinavien. Alla har dock inte Thailand som slut-/startpunkt. Men det finns också mycket affärsverksamhet även i Thailand. Jag har själv 6 leverantörer där.
3. Bangkok är en fantastisk hub för vidare resor i Asien. Har ju även konstaterats i tråden för SAS höjning av awardbiljetter till Sydostasien söder om Thailand då man diskuterar flyg till Bangkok istället och köpa biljetter för vidare färd.
4. Direktflyg må vara lite dyrare, men jag tror att bl a Covid och Flygskam har bidragit till ökad medvetenhet vilket innebär att man kommer att resa mer sällan, men man är också beredd att betala lite mer för ett "ansvarsfullt" resande.
5. Kopplat till ansvarsfull resande: Det är miljövänligare att flyga direkt/med färre mellanlandningar. Fler kommer att välja flygbolag som tar ansvar för inte bara miljön men även sina anställda, vilket kan bli en utmaning för både lågprisbolag och vissa bolag i Mellanöstern och Asien.
Jag tror att ett upplägg liknande Miami skulle passa bra för Bangkok, dvs. att man alternerar mellan sina olika Skandinaviska hubbar olika dagar, eftersom det troligtvis inte finns tillräckligt med underlag för mer än en en linje om dagen från Skandinavien. Med både Thai och Norwegian med dagliga avgångar från flera platser i Skandinavien så fanns inte underlaget, men med en aktör, som dessutom har möjligheten att både alternera och mata passagerare mellan sina hubbar, finns bättre förutsättningar.
I andra spekulationstrådar har jag uttryckt en förhoppning om både Seoul och Taipei som framtida SAS destinationer, men när denna möjligheten nu har öppnat sig så tror jag mer på den.