Senaste nytt

Borde SAS starta upp en linje till Bangkok?

Kabinpersonalens löner sträcker sig mellan 35 till 100 000 BHT per månad - det torde vara som nybörjare kontra purser men också i relation till destinationer. Enligt NSO i Thailand är snittlönen i Bangkok drygt 21 000 BHT per månad.

Nu vet jag inte med full sannolikhet men jag fror inte att Thai Airways behöver dela hotellrum. Däremot känner jag till att kabinpersonalen på Saudia behöver, eller åtminstone behövt, dela hotellrum på övernattningar på inrikesdestinationer. Även Emirates CSA (ansvariga för duscharna) har behövt dela vid övernattningar. Annars tror jag inte att det är ett särskilt vanligt förekommande - framförallt för att vila och sömn behövs.
Så Thais löner är mellan 10-28k SEK per månad. Om vi då jämför detta med vad cabin crew på Arlanda basen har för SAS tex så är det ingen som har 10k i månadslön (förutsatt att man jobbar "heltid"). Ingångslönen på SAS är väl omkring 20k plus traktamenten om inte jag kommer ihåg helt fel. Vad tjänar då crew som har jobbat sedan det glada 80-90 talet på SAS? Troligtvis bra mycket bättre lön än 28.000 i månaden.

Tittar man följande sida så finns det lite angivna baslöner för cabin crew och någon har angivit 36-39k som baslön. Det är bra mycket bättre än vad kollegorna på Thai har, till detta tillkommer sedan traktamenten mm.
SAS Scandinavian Airlines Salaries in Sweden | Glassdoor

Så Thais löner är mellan 10-28k SEK per månad. Om vi då jämför detta med vad cabin crew på Arlanda basen har för SAS tex så är det ingen som har 10k i månadslön (förutsatt att man jobbar "heltid"). Ingångslönen på SAS är väl omkring 20k plus traktamenten om inte jag kommer ihåg helt fel. Vad tjänar då crew som har jobbat sedan det glada 80-90 talet på SAS? Troligtvis bra mycket bättre lön än 28.000 i månaden.

Tittar man följande sida så finns det lite angivna baslöner för cabin crew och någon har angivit 36-39k som baslön. Det är bra mycket bättre än vad kollegorna på Thai har, till detta tillkommer sedan traktamenten mm.
SAS Scandinavian Airlines Salaries in Sweden | Glassdoor

Det känns inte rimligt att jämföra på det viset - vid en sådan jämförelse utgår man från att Cost of Living är densamma över hela världen, och det är den inte. Då skulle lönerna behöva justeras efter t.ex. Schweiz som anses vara det dyraste landet att leva i. Eller anses du att nuvarande kabinpersonal ska sänka ska sina löner motsvarande levnadskostnaden i Thailand?

Ingångslönen för drygt två år sedan på SAS var drygt 19.000 kronor om jag inte missminner mig helt Och, visst tillkommer det diverse tillägg som traktamente, provision, och pursertillägg för dem som är det. Angående traktamente är det nog inget säreget för kabinpersonal utan för alla anställda som reser och behöver sova borta. :)

Det känns inte rimligt att jämföra på det viset - vid en sådan jämförelse utgår man från att Cost of Living är densamma över hela världen, och det är den inte. Då skulle lönerna behöva justeras efter t.ex. Schweiz som anses vara det dyraste landet att leva i. Eller anses du att nuvarande kabinpersonal ska sänka ska sina löner motsvarande levnadskostnaden i Thailand?

Ingångslönen för drygt två år sedan på SAS var drygt 19.000 kronor om jag inte missminner mig helt Och, visst tillkommer det diverse tillägg som traktamente, provision, och pursertillägg för dem som är det. Angående traktamente är det nog inget säreget för kabinpersonal utan för alla anställda som reser och behöver sova borta. :)
Det diskuterades tidigare kostnaden för crew som har Thailand som bas (Norwegian och Thai) jämfört med SAS som har Skandinaviens som bas. Ur den aspekten blir det ytterst relevant för vilka kostnader sas måste bära på att öppna Skandinavien till Bangkok jämfört med de två bolagen som potentiellt kan försvinna på rutten (Norwegian och Thai).

Jag hävdar fortfarande att det är på tok för dyrt för sas att flyga på Bangkok i dagsläget då de helt enkelt inte kan mäta sig i kostnad för flyget jämfört med de stora konkurrenterna på sträckan (charter, Thai, Norwegian, ME-bolagen).

Som sagt - väldigt många experter & professorer här inne. Flygbolag - se hit, ni kan bli räddade! Här vet användare & moderatorer mer om ert/era bolag än ni själva vet!

Last edited:
Utvecklingen går att man måste få ner kostnaderna. Löner, flygplan, bränsle mm är vad man tjänar mest på för att kapa kostnader. Jag ser själva hur vårat företag till största delen har flyttat tillverkningen utomlands. Tyvärr är vi för dyra i Sverige.

• Gilla
Reactions: HMJ
Jag ser själva hur vårat företag till största delen har flyttat tillverkningen utomlands. Tyvärr är vi för dyra i Sverige.
Absolut, håller med dig helt, men vi har själva skapat detta. Vi ska flyga billigt, bo billigt, handla billigt, (tar ej upp fler exempel då detta forum avhandlar resande) ha arbetskraft billigt osv. Kolla t.ex. SAS Ireland, där man kapat personalkostnad, skatter, pensioner etc etc för att tillföra mer vinst.

(inget expertutlåtande) - Kanske SAS Ireland till BKK med en ny trevlig 350? :D

Last edited by a moderator:

Håller helt med att man måste utgå från de lokala lönereglerna. Men ett sätt för att anpassa lönekostnaderna för att matcha konkurrenternas kostnadsläge är ju givetvis att ha personal som kommer från de länder med lägre levnadsomkostnader. Om Cabin Crew är stationerade i Bangkok och flyger på säg ARN/CPH hos SAS så medför ju det en betydande besparing för SAS. På samma sätt som att det är bättre att bemanna morgonflygningen från LHR med engelsk/irisk besättning än en skandinavisk som skall sova över på hotell för att kunna flyga vid 7-tiden på morgonen.

Detta har ju SAS prövat på och velat göra i än större utsträckning och titta hur personal och fack har agerat på det. Motsvarande utflyttning av produktion har ju gjorts för i stort sett alla andra företag. Så jag har lite svårt att förstå argumentet att det skulle vara så dåligt för SAS. Jag har själv haft många flygningar med SAS Irland och även andra underleverantörer och ofta haft en bättre reseupplevelse med dem än "vanliga" SAS.

Är en destination främst intressant för "prisjägare" som vänder på varje krona så gör nog SAS rätt i att undvika den och istället fokusera på destinationer där de har affärsresande och frakt till i första hand, speciellt nu post-Covid. Personligen skulle jag tycka en linje till just BKK var bra, speciellt från Stockholm, men jag tror vi får se många år framåt i tiden innan vi har en fler direktlinjer med SAS long haul än New York och Chicago, tyvärr.

I ljus av ovanstående så undrar jag hur lång tid det tar innan SAS återupptar en linje till BKK (iaf under vinterhalvåret). HKG känns inte som det kommer ha samma relevans mer (även om det är två olika typer av destinationer).

Toppen