palmen
Moderator
Så Thais löner är mellan 10-28k SEK per månad. Om vi då jämför detta med vad cabin crew på Arlanda basen har för SAS tex så är det ingen som har 10k i månadslön (förutsatt att man jobbar "heltid"). Ingångslönen på SAS är väl omkring 20k plus traktamenten om inte jag kommer ihåg helt fel. Vad tjänar då crew som har jobbat sedan det glada 80-90 talet på SAS? Troligtvis bra mycket bättre lön än 28.000 i månaden.Kabinpersonalens löner sträcker sig mellan 35 till 100 000 BHT per månad - det torde vara som nybörjare kontra purser men också i relation till destinationer. Enligt NSO i Thailand är snittlönen i Bangkok drygt 21 000 BHT per månad.
Nu vet jag inte med full sannolikhet men jag fror inte att Thai Airways behöver dela hotellrum. Däremot känner jag till att kabinpersonalen på Saudia behöver, eller åtminstone behövt, dela hotellrum på övernattningar på inrikesdestinationer. Även Emirates CSA (ansvariga för duscharna) har behövt dela vid övernattningar. Annars tror jag inte att det är ett särskilt vanligt förekommande - framförallt för att vila och sömn behövs.
Tittar man följande sida så finns det lite angivna baslöner för cabin crew och någon har angivit 36-39k som baslön. Det är bra mycket bättre än vad kollegorna på Thai har, till detta tillkommer sedan traktamenten mm.
SAS Scandinavian Airlines Salaries in Sweden | Glassdoor