Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

Viktigt att betänka är också att allt affärsflyg är inte människor som ska på möte, en hel del åker även för att de har uppgifter mm. att utföra annorstädes. Dock minskar nog de som faktiskt reser för ett möte, men jag undrar vilka som tyckte det var bra att lägga pengar på resa+arbetstid för att åka på ett möte som nu Teams-möten ersatt redan innan Covid-19? Skickade man verkligen en anställd till New York för ett möte?

De möten på min arbetsplats som man tidigare flög till kommer nog folk fortsätta att flyga till efter covid. Ska man knyta band och bygga affärsrelationer är det inget som slår det gamla hederliga handslaget och några glas vin!

De möten på min arbetsplats som man tidigare flög till kommer nog folk fortsätta att flyga till efter covid. Ska man knyta band och bygga affärsrelationer är det inget som slår det gamla hederliga handslaget och några glas vin!

Ibland måste man bara besöka siter etc, kan knappast anskaffa saker för miljoner baserat på en power point presentation, industribesök måste ändå genomföras. Finns ett gigantiskt uppbyggt resbehov tror jag..

UK inför krav på PCR-test och karantän
8f083c286b6d614fd8dd3072cc8ec726.jpg

SR:s korre på Twitter.

UK inför krav på PCR-test och karantän
8f083c286b6d614fd8dd3072cc8ec726.jpg

SR:s korre på Twitter.

Testet ar nytt, karantan har funnits lange (och galler de lander som inte ar i travel corridor). En del faktafel i den twitter-post du lankar till, t ex att karantanen kortas ner vid negativt PCR test innan avgang (las om Test to Release for korrekt info).

@Tomas E sammanfattar det bra i inlagg: Corona-viruset och hur det påverkar resande | Sida 344 | BusinessClass.se forum | 820 000 inlägg om resor

Ja, teams-zoom skapar ingen energi!

De kostar dock väldigt lite pengar i jämförelse med resor.

Jag förutspår att ett tag framöver kommer resor att vara en enkel post att skära i budgeten för. Det kommer inte att motiveras utifrån kostnadsbesparing men det kommer vara en av anledningarna.

Jag tror heller inte att vi inte ska låtsas som om en del resor inte varit rätt slentrianmässiga. Många företag har först nu insett hur väl videokonferenser fungerar.

De kostar dock väldigt lite pengar i jämförelse med resor.

Jag förutspår att ett tag framöver kommer resor att vara en enkel post att skära i budgeten för. Det kommer inte att motiveras utifrån kostnadsbesparing men det kommer vara en av anledningarna.

Jag tror heller inte att vi inte ska låtsas som om en del resor inte varit rätt slentrianmässiga. Många företag har först nu insett hur väl videokonferenser fungerar.
Finns ingen motsättning i det vi säger.

Det är ju inte bara ledning och ekonomi som upptäckt att man inte behöver resa lika mycket längre, utan kunderna förväntar sig inte det längre i samma utsträckning. Och alla som inte är så exalterade över att flänga intra Europa 2-3 ggr i veckan kommer ju inte börja om med det.

Om jag tittar på mig själv så har det gått långt över förväntan att bara träffa kunder virtuellt i nästan ett år.

Exakt. Det är lätt att tro att alla andra älskar att resa. Det är många som rest för att de "måste". Om de hittills har rest varje eller varannan vecka och kan halvera det så kommer väldigt många att göra det. Det är den typen av resenärer som kommer minska affärsresandet. Vem ska plocka upp batongen efter dem? Nej, just det.

Finns ingen motsättning i det vi säger.

Håller med, på mitt jobb jobb, inom högskolevärlden, kommer jag att driva linjen att vi skall alltid ha en möjlighet att vara med på länk för rutinmöten med folk man ändå umgås med och träffar i korridorerna några gånger per vecka. Men sedan skall man inte underskatta värdet av att knyta kontakter i olika sammanhang genom att sitta och snacka skit i baren under "after hours" med potentiella kunder, eller samarbetspartners.

Sedan tror jag också, beroende å typ av jobb man har, att vi kommer att kunna vara med på vissa "1-2 timmars events" på distans som är intressanta, men som vi valde bort pre-corona för det tog en resdag, samtidigt tror jag att vi även kommer att än mer se fördelarna med att träffas fysiskt.

Last edited:
Toppen