Cristoffer Cedergren
Medlem
Börjar den här diskussionen hamna lite utanför "medvetet resande nu"?
Hey, det är ju jul, ledigheter jada jadaTre timmar före avgång rapporteras en resplan in till flygtrafikledningen, med information om vilken typ av flygning det är och om det finns passagerare ombord.
Från och med i lördags granskas resplanerna från Storbritannien manuellt.
– Det här är en högst tillfällig åtgärd och en ytterligare livrem, säger Transportstyrelsens presschef Mikael Andersson till tidningen.
Så Sverige inför flygförbud för i princip all vanlig passagerartrafik från UK till Sverige, men struntar i att följa upp huruvida flygbolagen följer flygförbudet eller inte. Precis som jag misstänkt så har det inte funnits någon kontroll av flygningarna, så oerhört slappt. En vecka efter infört flygförbud inser transportstyrelsen att de nog borde kontrollera detta...
Diskussionen handlar ju om hur det påverkar vårt resande, tycker du inte att detta ämne handlar just om det? Att länder kan införa flygförbud men sen inte följa upp påverkar ju i hög grad vårt resande.Börjar den här diskussionen hamna lite utanför "medvetet resande nu"?
Liknelsen haltar betänkligt, hur många flyg går det per dag mellan UK och Sverige samt hur många bilar rullar på svenska vägar under en dag?Jag blir lite överraskad över den inställning som vissa verkar ha, att ett flygförbud automatiskt innebär att det omöjligt kan komma in människor som bryter mot förbudet. Så fungerar inga förbud, någonsin, någonstans.
Bara för att ta ett trivialt exempel: På gatan utanför mitt fönster är det otvetydigt förbjudet att köra bil snabbare än 70 km/h. Likväl gör folk (mig inräknat) det dagligen. Ibland blir man stoppad. Om det händer kanske man blir straffad, eller så släpps man med en förmaning ifall det av polisen upplevs som mer lämpligt eller rationellt givet omständigheterna. Precis så blir det så klart med ett flygförbud, också.
Man kan så klart anse att myndigheterna borde lägga mer resurser på att övervaka eller beivra brott mot förbudet (vilket i så fall så klart tas från något annat). Men oavsett hur mycket resurser som läggs, kommer alltid någon att smita igenom maskorna i nätet.
Liknelsen haltar betänkligt, hur många flyg går det per dag mellan UK och Sverige samt hur många bilar rullar på svenska vägar under en dag?
Jag själv är förundrad över den inställningen vissa verkar ha, att ett förbud är som en rekommendation. Att en myndighet tycker det är för resurskrävande att manuellt kontrollera alla flygbolags resplaner mellan UK och Sverige säger ju en hel del om hur man silar mygg och sväljer elefanter. Med tanke på det ändliga antal plan vi pratar om, så pratar vi inte om en hord av människor för att kontrollera detta, utan max en person. Detta anser en myndighet att man inte har råd med, men restriktioner som kostar oss miljarder införs utan att blinka.
Jag är nyfiken på hur du tänker SAS, BA osv skulle göra för att smita genom maskorna vid en manuell kontroll?
Det är förbjudet att flyga trafikflygplan med passagerare från Förenade Kungariket till Sverige för närvarande.Om jag inte har missförstått det här helt, så är det inte British Airways som har brutit mot någonting, utan individerna som tagit sig in som gjort det.
Det är förbjudet att flyga trafikflygplan med passagerare från Förenade Kungariket till Sverige för närvarande.
Detta har British Airways definivt brutit mot. Det är ju de som står för flygningen.
Utöver detta så har resenärerna brutit mot inreseförbudet. Detta gäller dock bara de 4 utländska medborgarna, de svenska medborgare som satt på planet har inte brutit mot något. Möjligen kan de anses vara delaktiva i BAs brott. Men som svensk medborgare gäller inte inreseförbudet.