Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

Tre timmar före avgång rapporteras en resplan in till flygtrafikledningen, med information om vilken typ av flygning det är och om det finns passagerare ombord.

Från och med i lördags granskas resplanerna från Storbritannien manuellt.

– Det här är en högst tillfällig åtgärd och en ytterligare livrem, säger Transportstyrelsens presschef Mikael Andersson till tidningen.

Så Sverige inför flygförbud för i princip all vanlig passagerartrafik från UK till Sverige, men struntar i att följa upp huruvida flygbolagen följer flygförbudet eller inte. Precis som jag misstänkt så har det inte funnits någon kontroll av flygningarna, så oerhört slappt. En vecka efter infört flygförbud inser transportstyrelsen att de nog borde kontrollera detta...
Hey, det är ju jul, ledigheter jada jada .
 
Vilka av dom stor Europeiska flyghubbara är just nu möjliga att göra transfer på utan PCR-test?
Jag hittar:
- Frankfurt JA
- Paris CDG JA
- Madrid JA
- Amsterdam NEJ
- LHR inte aktuell till/från Sverige

Stämmer? Tack.
 
Jag blir lite överraskad över den inställning som vissa verkar ha, att ett flygförbud automatiskt innebär att det omöjligt kan komma in människor som bryter mot förbudet. Så fungerar inga förbud, någonsin, någonstans.

Bara för att ta ett trivialt exempel: På gatan utanför mitt fönster är det otvetydigt förbjudet att köra bil snabbare än 70 km/h. Likväl gör folk (mig inräknat) det dagligen. Ibland blir man stoppad. Om det händer kanske man blir straffad, eller så släpps man med en förmaning ifall det av polisen upplevs som mer lämpligt eller rationellt givet omständigheterna. Precis så blir det så klart med ett flygförbud, också.

Man kan så klart anse att myndigheterna borde lägga mer resurser på att övervaka eller beivra brott mot förbudet (vilket i så fall så klart tas från något annat). Men oavsett hur mycket resurser som läggs, kommer alltid någon att smita igenom maskorna i nätet.
 
Jag blir lite överraskad över den inställning som vissa verkar ha, att ett flygförbud automatiskt innebär att det omöjligt kan komma in människor som bryter mot förbudet. Så fungerar inga förbud, någonsin, någonstans.

Bara för att ta ett trivialt exempel: På gatan utanför mitt fönster är det otvetydigt förbjudet att köra bil snabbare än 70 km/h. Likväl gör folk (mig inräknat) det dagligen. Ibland blir man stoppad. Om det händer kanske man blir straffad, eller så släpps man med en förmaning ifall det av polisen upplevs som mer lämpligt eller rationellt givet omständigheterna. Precis så blir det så klart med ett flygförbud, också.

Man kan så klart anse att myndigheterna borde lägga mer resurser på att övervaka eller beivra brott mot förbudet (vilket i så fall så klart tas från något annat). Men oavsett hur mycket resurser som läggs, kommer alltid någon att smita igenom maskorna i nätet.
Liknelsen haltar betänkligt, hur många flyg går det per dag mellan UK och Sverige samt hur många bilar rullar på svenska vägar under en dag?

Jag själv är förundrad över den inställningen vissa verkar ha, att ett förbud är som en rekommendation. Att en myndighet tycker det är för resurskrävande att manuellt kontrollera alla flygbolags resplaner mellan UK och Sverige säger ju en hel del om hur man silar mygg och sväljer elefanter. Med tanke på det ändliga antal plan vi pratar om, så pratar vi inte om en hord av människor för att kontrollera detta, utan max en person. Detta anser en myndighet att man inte har råd med, men restriktioner som kostar oss miljarder införs utan att blinka.

Jag är nyfiken på hur du tänker SAS, BA osv skulle göra för att smita genom maskorna vid en manuell kontroll?
 
Liknelsen haltar betänkligt, hur många flyg går det per dag mellan UK och Sverige samt hur många bilar rullar på svenska vägar under en dag?

Jag själv är förundrad över den inställningen vissa verkar ha, att ett förbud är som en rekommendation. Att en myndighet tycker det är för resurskrävande att manuellt kontrollera alla flygbolags resplaner mellan UK och Sverige säger ju en hel del om hur man silar mygg och sväljer elefanter. Med tanke på det ändliga antal plan vi pratar om, så pratar vi inte om en hord av människor för att kontrollera detta, utan max en person. Detta anser en myndighet att man inte har råd med, men restriktioner som kostar oss miljarder införs utan att blinka.

Jag är nyfiken på hur du tänker SAS, BA osv skulle göra för att smita genom maskorna vid en manuell kontroll?

Jag håller med om att liknelsen är lite överdriven, det var avsiktligt. Men poängen är densamma. Visst är det ett förbud, ingen rekommendation. Men en del verkar bli helt tagen på sängen av blotta tanken att någon kan bryta mot ett förbud (avsiktligt eller genom oförståelse), som om det var första eller enda gången det någonsin inträffat...

Om jag inte har missförstått det här helt, så är det inte BA som har brutit mot någonting, utan individerna som tagit sig in som gjort det.

Om du vill ha min personliga killgissning, så är det nog inte i första hand ekonomi som gör att man inte tidigare har haft den kontroll som nu har aviserats, utan troligtvis helt enkelt att berörda myndigheter inte har hunnit med att ta fram någon plan mitt i helgerna för att hantera en politiskt beslutad situation som de kanske inte ens fick agera remissinstans till.
 
Om jag inte har missförstått det här helt, så är det inte British Airways som har brutit mot någonting, utan individerna som tagit sig in som gjort det.
Det är förbjudet att flyga trafikflygplan med passagerare från Förenade Kungariket till Sverige för närvarande.

Detta har British Airways definivt brutit mot. Det är ju de som står för flygningen.

Utöver detta så har resenärerna brutit mot inreseförbudet. Detta gäller dock bara de 4 utländska medborgarna, de svenska medborgare som satt på planet har inte brutit mot något. Möjligen kan de anses vara delaktiva i BAs brott. Men som svensk medborgare gäller inte inreseförbudet.
 
Det är förbjudet att flyga trafikflygplan med passagerare från Förenade Kungariket till Sverige för närvarande.

Detta har British Airways definivt brutit mot. Det är ju de som står för flygningen.

Utöver detta så har resenärerna brutit mot inreseförbudet. Detta gäller dock bara de 4 utländska medborgarna, de svenska medborgare som satt på planet har inte brutit mot något. Möjligen kan de anses vara delaktiva i BAs brott. Men som svensk medborgare gäller inte inreseförbudet.

Tack för förtydligandet.
 
Toppen