Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

Fick just resan den 25e dec till Teneriffa avbokad av Norweigan. Kanske lika bra med tanke på vi bor i Östergötland o nya förhållningsregler samt eventuellt negativ test. Min fråga är dock. Kan jag kräva pengarna tillbaka eller ska jag acceptera deras cashpoints + 20%? Ombokning känns ej lockande då vi inte har vettiga datum senare att åka.

"

Important information about your Norwegian booking xxxxxx

We’re sorry to inform you that your flight has been cancelled due to the impact of Covid-19.

The effect of the global pandemic has been felt widely across the entire aviation industry, and we understand the impact this cancellation has on our customers. We are working hard to ensure we offer you solutions to help rearrange your plans.

To retain the value of your ticket with an extra 20% on top, we are offering you the possibility to convert your ticket to travel credit in CashPoints. This allows you to plan your next trip at your convenience, without having to choose a destination or date immediately.

Processing for CashPoints is quick and automated, and you’ll receive your travel credit shortly after submitting your request. Find out more->

Claim CashPoints + 20% extra
IkGKvIr0AgmM55BFE5R7Cz2_vJzeDqyZZTU_vsVsjsDwDpYpjM7LpwUISty1JkZGCo3IyfBOuXEoj44s41H4uM1GI2Cps3iP3od4MplV-HJATPXrfezr8MMmVmU4=s0-d-e1-ft

IkGKvIr0AgmM55BFE5R7Cz2_vJzeDqyZZTU_vsVsjsDwDpYpjM7LpwUISty1JkZGCo3IyfBOuXEoj44s41H4uM1GI2Cps3iP3od4MplV-HJATPXrfezr8MMmVmU4=s0-d-e1-ft

You also have the option to rebook your flight - please contact us contact us so we can assist.
Please keep in mind when rebooking your flight that we will maintain a limited schedule on some routes until commercial air traffic returns to normal."

Fick just resan den 25e dec till Teneriffa avbokad av Norweigan. Kanske lika bra med tanke på vi bor i Östergötland o nya förhållningsregler samt eventuellt negativ test. Min fråga är dock. Kan jag kräva pengarna tillbaka eller ska jag acceptera deras cashpoints + 20%? Ombokning känns ej lockande då vi inte har vettiga datum senare att åka.

"

Important information about your Norwegian booking xxxxxx

We’re sorry to inform you that your flight has been cancelled due to the impact of Covid-19.

The effect of the global pandemic has been felt widely across the entire aviation industry, and we understand the impact this cancellation has on our customers. We are working hard to ensure we offer you solutions to help rearrange your plans.

To retain the value of your ticket with an extra 20% on top, we are offering you the possibility to convert your ticket to travel credit in CashPoints. This allows you to plan your next trip at your convenience, without having to choose a destination or date immediately.

Processing for CashPoints is quick and automated, and you’ll receive your travel credit shortly after submitting your request. Find out more->

Claim CashPoints + 20% extra

You also have the option to rebook your flight - please contact us contact us so we can assist.
Please keep in mind when rebooking your flight that we will maintain a limited schedule on some routes until commercial air traffic returns to normal."
Om du önskar pengarna tillbaka skall du få det när Norwegian har ställt in flygningen
Här gäller EU 261/2004 du skall ha pengarna inom 7 dagar!
Tänk om Norwegian går i KK så är dina poäng förmodligen värdelösa.
Håll oss underrättande hur det går!

Om du önskar pengarna tillbaka skall du få det när Norwegian har ställt in flygningen
Här gäller EU 261/2004 du skall ha pengarna inom 7 dagar!
Tänk om Norwegian går i KK så är dina poäng förmodligen värdelösa.
Håll oss underrättande hur det går!

Fyllde i någon reclaim jag hitta på hemsidan (ej poänggrejen). Fick nedan mail efter 15 min. verkar lovande.

This is just a quick note to let you know that we have now processed your ticket refund request for the following ticket(s):
These funds will be returned to the form of payment in your booking as soon as possible. If you booked your ticket through a travel agency, please contact them for your refund.

Nu är det inte UD som är källa men Göteborgs Posten och då TUI bekräftar detta så känner jag att detta är en pålitlig källa.

Kanarieöarna kommer inte kräva PCR test utan det snabbare antigentestet;
https://www.gp.se/nyheter/världen/turistmålets-krav-visa-negativt-coronatest-1.36353908

Kan bli intressanta effekter om resebolagen hjälper till att antigentesta resenärer på flygplatsen då dessa tester enkelt uttryckt har sämre träffsäkerhet. Rent statistiskt borde det bli ett par falskt positiva och falskt negativa på varje full flight om man testar alla. Alltså en del som blir nekade resa trots att de inte är smittade och vice versa.

För den som vill nörda ned sig i matematiken så rekommenderas https://www.folkhalsomyndigheten.se...dning-snabbtester-pavisa-antigen-covid-19.pdf

Intressant utspel från WHO igår:

COVID tests should play bigger role in international travel: WHO expert | Reuters

”Didier Houssin, chair of the independent panel of experts advising WHO on the COVID-19 pandemic, said it was important for the U.N. agency to provide fresh guidance on safe international air travel.”

”WHO's top emergency expert Mike Ryan said that travelling was now "relatively safe" and posed a "relatively low" health risk, but that "there is no zero risk".”

Kan bli intressanta effekter om resebolagen hjälper till att antigentesta resenärer på flygplatsen då dessa tester enkelt uttryckt har sämre träffsäkerhet. Rent statistiskt borde det bli ett par falskt positiva och falskt negativa på varje full flight om man testar alla. Alltså en del som blir nekade resa trots att de inte är smittade och vice versa.

Rent statistiskt borde du hitta fler om du testar än om du inte testar alls. Snabbtester är till för att kunna testa fler oftare, inte testa dig vid ett tillfälle.
Så statistiskt sett om alla testar sig som åker från en flygplats kommer det vara färre på planet som är smittade, inkl. false negative än om du inte testar alls. Du missar 1-2 dagar av en infektion med ett snabbtest, men du träffar ändå innan du blir smittsam.

Dessutom anser jag att kravet på snabbtest ska vara bilateralt.

Jag fick upp lite information om ett test som Austrian gör tillsammans med flygplatsen i Wien på sträckan VIE-TXL/BER på prov. Läste om detta på LinkedIn.

Googlade efter andra källor och hittade detta: Austrian Airlines and Vienna Airport offer rapid COVID-19 antigen tests

Personen som skrev om detta på LinkedIn är i branschen och självklart vinklade detta. Det talades om att koppla det till boardingkortet så det blir ett krav för att boarda.

Min oro är vad händer om man är på väg hem och testar positivt? Det måste finnas en annan form av infrastruktur bakom också för det.

Min oro är vad händer om man är på väg hem och testar positivt? Det måste finnas en annan form av infrastruktur bakom också för det.

Risken finns att detta dels är något som medvetet ignoreras och dels kommer bli ett krav för tillträde till många länder.

Jag är nämligen inte säker på att problemen för eventuella hemvändare överväger flygbolags behov av att kunna hävda att det är säkert att resa.

Dessutom är det många länder som har låga trösklar för att betrakta covidsituationen som en katastrof. Jag tänker tex på större delen av Asien och Australien/Nya Zeeland. De länderna kommer förmodligen vilja säkra sig mot importerad smittspridning.

Rent statistiskt borde du hitta fler om du testar än om du inte testar alls. Snabbtester är till för att kunna testa fler oftare, inte testa dig vid ett tillfälle.
Så statistiskt sett om alla testar sig som åker från en flygplats kommer det vara färre på planet som är smittade, inkl. false negative än om du inte testar alls. Du missar 1-2 dagar av en infektion med ett snabbtest, men du träffar ändå innan du blir smittsam.

Dessutom anser jag att kravet på snabbtest ska vara bilateralt.

Ja, självklart kan snabbtesterna göra nytta och man hittar fler fall om man testar fler.

Men om man har resenärsperspektivet och inte vill missa resan på grund av ett falskt positivt prov kan det vara värt att lägga en slant på ett PCR-test. Däremot finns förstås risken att bli smittad eftet provtagningen i väntan på svar men det är en annan diskussion...

Toppen