Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

Visa bifogad bild 114561

Krav på negativt test innan resa till Kanarieöarna nu enligt norsk media.

EDIT: Uppdaterad källa.
Corona på Kanarieöarna: Kräver negativt coronatest för turister

Personligen blir det utmaning då familjen har en resa planerad till Teneriffa 21w01, avresa 2/1. I princip behöver vi i så fall testa oss kvällen den 30/12 eftersom få kliniker bör vara öppna 31/1 och 1/1. De som är öppna lär ju ta ett saftigt helgdags-tillägg.

Just nu inväntar jag att BA skall börja ställa in avgångar, i värsta fall fall får det bli en eVoucher.

Last edited:
Källan till detta är Reuters:
Spain's Canary Islands impose negative COVID-19 test rule for tourists | Reuters

SVT har också plockat upp nyheten i deras Coronatråd:

SVT.PNG

Tyvärr kanske naturligt med det som nu händer? Jag tror rädslan är stor eftersom UK öppnade upp för öarna förra veckan att det skall komma en del importsmitta från UK: Canary Islands added to UK travel corridor list | Europe holidays | The Guardian

Nä inte oväntat och kanske förståeligt, men tror de kommer tappa en stor del av redan bokade resenärer pga detta, vem orkar hålla på och krångla med dyra och svårbokade test för en vecka på Kanarieöarna? Känns inte riktigt värt det. Vi hade en framskjuten bokning till Lanzarote över nyår med två olika LCC men struntar i det nu, inte värt det (för oss iaf).

EDIT: Uppdaterad källa.
Corona på Kanarieöarna: Kräver negativt coronatest för turister

Personligen blir det utmaning då familjen har en resa planerad till Teneriffa 21w01, avresa 2/1. I princip behöver vi i så fall testa oss kvällen den 30/12 eftersom få kliniker bör vara öppna 31/1 och 1/1. De som är öppna lär ju ta ett saftigt helgdags-tillägg.

Just nu inväntar jag att BA skall börja ställa in avgångar, i värsta fall fall får det bli en eVoucher.
Jag skulle vilja upprepa ett gammalt råd som givit av klokare personer än jag: använd appen UD Resklar alternativt UD:s webbplats för korrekt och aktuell information på svenska om vad som gäller! Det är möjligt att vissa andra källor är någon timme snabbare med enstaka uppdateringar och ibland blir man iväglänkad till lokala webbplatser för detaljerad information, men UD håller sin information mer korrekt och uppdaterad på bredden än nyhetsmedier. Aktuell information om Spanien anger bl.a.:
Kanarieöarna kommer inom kort att införa en bestämmelse som innebär att man vid inresa till Kanarieöarna kan uppvisa ett negativt covid-19-test som utfärdats senast 72 timmar före ankomst till Kanarieöarna. De nya föreskrifterna, som ännu ej trätt i kraft, kommer gälla från och med den tionde dagen efter dess publicering i Kanarieöarnas regionalregerings officiella lagbulletin. Föreskrifterna hade vid kl 13 den 30 oktober ännu ej publicerats, och berör därför ej resenärer som anländer till Kanarieöarna under november månads första vecka.

Jag skulle vilja upprepa ett gammalt råd som givit av klokare personer än jag: använd appen UD Resklar alternativt UD:s webbplats för korrekt och aktuell information på svenska om vad som gäller! Det är möjligt att vissa andra källor är någon timme snabbare med enstaka uppdateringar och ibland blir man iväglänkad till lokala webbplatser för detaljerad information, men UD håller sin information mer korrekt och uppdaterad på bredden än nyhetsmedier. Aktuell information om Spanien anger bl.a.:

Deras info säger att resa till t ex Valencia ej är möjlig. Men det verkar vara olika bud. Vad gäller egentligen? Om man har egen bostad, får man resa in för en vecka i Alicante?

Deras info säger att resa till t ex Valencia ej är möjlig. Men det verkar vara olika bud. Vad gäller egentligen? Om man har egen bostad, får man resa in för en vecka i Alicante?
UD:
Flera regioner i Spanien har infört, eller kommer att göra det senast fredag den 30 oktober, en perimeterkarantän, dvs förbud för in- och utresa till området om man ej har särskilda skäl såsom arbete, skola, vård, bankärenden, förnyelse av pass/ID handlingar, återresa till permanent bostad och force majeure. I många av dessa regioner har även enskilda provinser eller kommuner försatts med perimeterkarantän. För tillfället gäller perimeterkarantänen för /inom följande regioner: Andalusien, Asturias, Aragón, Baskien, Cantabria, Castilla La Mancha, Castilla y León, Katalonien, La Rioja, Madrid, Murcia, Navarra och Valencia regionen.
Valencia verkar vara en av de regioner som införde restriktioner vid lunchtid idag, se t.ex. här, så andra källor med "snällare regler" angivna riskerar nog vara icke uppdaterade.

Återresa till permanent bostad är för mig ett snävare begrepp än "egen bostad" i största allmänhet. I många länder med restriktioner kan det väl till sist handla om tolkningar av lokal polis om det rör sig om gränsfall.

Mina sista försök att flyga lite sedan mars gick om stöpet då både en GF dag och en Stockholmsresa i mars blevb inställda. Orkade aldrig mecka och boka om då de troligen blir inställda också. Inrikesbenet mellan MAN och LHR är väldigt lågt prioriterat av BA just nu med Manchester i Tier 3 restrektioner.

Toppen