Diskussion om Norwegians aktiekurs

Försökt att hitta vad gör att Norwegian aktien stiger, men kan inte hitta något i Norsk press, upp även idag med 9,5%





e9045ef2-1ac7-4efd-a57b-b4a3e7f0cef2-png.114352
 
011430121 skrev:Försökt att hitta vad gör att Norwegian aktien stiger, men kan inte hitta något i Norsk press, upp även idag med 9,5%Visa bifogad bild 114352Klicka för att utvidga...
Kanske (spekulation, men börsen tenderar hitta intressanta samband....) kan ha att göra med att American Airlines ämnar återuppta trafik med 737-max innan årsskiftet och att tillstånd etc är på plats.



norwegian har ju haft en hel del strul med denna maskin, så kanske nån tänker deras problem lättas. Dock spelar det ju ingen roll de får flyga om ingen vill sitta i dem, i synnerhet inte med covid OCH just du 737 stämpeln
 
squeezen skrev:Kanske (spekulation, men börsen tenderar hitta intressanta samband....) kan ha att göra med att American Airlines ämnar återuppta trafik med 737-max innan årsskiftet och att tillstånd etc är på plats.norwegian har ju haft en hel del strul med denna maskin, så kanske nån tänker deras problem lättas. Dock spelar det ju ingen roll de får flyga om ingen vill sitta i dem, i synnerhet inte med covid OCH just du 737 stämpelnKlicka för att utvidga...



mha321 skrev:Eller ännu mer troligt att ma nförväntar sig Europeiskt godkännande för MAX inom kort, kanske?Klicka för att utvidga...


Jag vill inte tro att de beror på 737 MAX, de har 16 stycken som är parkerade, resten är avbokade, de har betydligt fler 737-800 som är parkerade samt alla å 787 maskiner är ju alla parkerade visserligen lämnade man tillbaka 2 till leasing bolaget i förra veckan.



Läste på CHECK-IN.dk att Norwegian drar ner från 17 destination just nu till 8 destinationer från vintertabellen, ligger bakom betal vägg kan inte länka



Skall inte 737 MAX modifieras innan de sätts i trafik, och hur var det med pilot utbildningen?
 
011430121 skrev:Jag vill inte tro att de beror på 737 MAX, de har 16 stycken som är parkerade, resten är avbokade, de har betydligt fler 737-800 som är parkerade samt alla å 787 maskiner är ju alla parkerade visserligen lämnade man tillbaka 2 till leasing bolaget i förra veckan.Läste på CHECK-IN.dk att Norwegian drar ner från 17 destination just nu till 8 destinationer från vintertabellen, ligger bakom betal vägg kan inte länkaSkall inte 737 MAX modifieras innan de sätts i trafik, och hur var det med pilot utbildningen?Klicka för att utvidga...


Vad som händer med modifieringar och utbildning tror jag inte vi vet ännu. Modifieringar a kan ju till exempel till stor del ligga i mjukvara som är enklare att ändra.



Jag håller med om att det låter som väldigt mycket för att vara MAX, men det gör ju också att de blir värda även om de säljs istället.



De sålde väl också ett gäng 787 nyligen, kanske är det som slår igenom?



Artikeln om Norwegians neddragningar finns även på flyg torget, utan paywall.
 
mha321 skrev:Vad som händer med modifieringar och utbildning tror jag inte vi vet ännu. Modifieringar a kan ju till exempel till stor del ligga i mjukvara som är enklare att ändra.Jag håller med om att det låter som väldigt mycket för att vara MAX, men det gör ju också att de blir värda även om de säljs istället.De sålde väl också ett gäng 787 nyligen, kanske är det som slår igenom?Artikeln om Norwegians neddragningar finns även på flyg torget, utan paywall.Klicka för att utvidga...


Undrar om de finns någon 2a hands marknad så att Norwegian kan sälja MAX, de måste väl vara några nya maskiner som står på personal parkeringen hos Boeing det finns några bolag som inte vill ha dessa maskiner då de har fått vänta snart i två år på leverans, men det får vi diskutera i en annan tråd.



Men vi får fortsatt att följa Norwegian aktien och se vad som händer.
 
Ytterligare ett negativet besked för Norwegian, Norska staten kommer förärvande inte ge något mer statsstöd till bolaget.



Källa Finansavisen

Norwegian: Vi er svært skuffet | Finansavisen



Norwegian har kallat till pressmöte klockan 10,30 idag



Oslobörsen har satt Norwegian aktien på deras observationslista idag efter att staten har nekat mera statsstöd
 
Är inte så insatt i detta, men nu måste det väl ändå vara slut, eller? Svårt att tro nån vågar satsa pengar i ett bolag som hade svåra ekonomiska problem redan före Corona och nu nekas statligt stöd.
 
NyfikenGrau skrev:Är inte så insatt i detta, men nu måste det väl ändå vara slut, eller? Svårt att tro nån vågar satsa pengar i ett bolag som hade svåra ekonomiska problem redan före Corona och nu nekas statligt stöd.Klicka för att utvidga...


Ja, detta borde innebära slutet för Norwegian. Åtminstone det Norwegian som vi känner till, men den rätt komplicerade koncernstrukturen kanske gör att man kan rädda vissa verksamheter på något sätt...



Vi får väl se om 45min, men skulle förvåna mig mycket om man inte annonserar antingen att man går i konkurs eller söker vägar att sälja bolaget innan det inträffar. Iom att produktionen hos flygplanstillverkarna gått ner kraftigt, och branschen verkar konsolidera, så finns det kanske snart 150 flygplan att plocka.



Easyjet ser ju ut att kunna gå samma öde till mötes inom ett kvartal, så kanske blir det lika många Airbus till försäljning också.



Framförallt Ryanair och Wizzair kommer skörda i spillrorna.... Norwegian försvinner med största sannolikhet, Easyjet försvinner möjligen och Eurowings uppgår i Lufthansa. Är väl bara Vueling kvar, som har några konkurrerande resandevolymer att tala om. Halva marknaden, under de prisnivåer som erbjuds av de statliga (och halvstatliga) aktörerna, riskerar att raderas i Europa.



Synd om folk som förlorar jobben, men verkligen en bransch som balanserat på orimlighetens rand ett bra tag.
 
Ok tack för utförligt svar! Visste inte att Easyjet var riktigt så illa ute, trodde de hade medel kvar till sommaren ungefär.



Att det är goda tider för de allra mes budgetinriktade som Ryan och Wizz kan jag också tänka mig, om det ändå är förenat med krångel och bristande komfort att flyga, kan man lika gärna ta det billigaste som finns.
 
"Pressekonferansen vil strømmes direkte her. Det er også mulig å stille spørsmål til Schram og Karlsen ved å klikke på spørsmålstegnet i lenken."
 
En mycket nerstämd VD.

En fråga hur nära är konkurs, VD säger att han har vågar säga om, det finns kassa att fortsätta i höst men han vågar inte säga om uppsägningar eller permitteringar.

Finns det möjligheter att få pengar från ägarna? Vi går igenom alla möjligheter.

Någon ersättning från Boeing? Vill inte VD kommentera.

Hur länge räcker pengarna? Det vill inte finanschefen inte svara på, men kassan är inte tom.



Han utesluter inget, hänvisar till stadsstöd som Lufthansa, AF/KLM och SAS har fått.



Ner över 12% klockan 11:00





4413ae2d-b68f-4b83-bc06-25bb19c22fdb-jpeg.114789
 
Intressant också att man började dagen med att tappa +20% av kursen för att nu ligga strax över 10% tapp.

Hoppet är det sista som överger spekulanterna.
 
Back
Top