Senaste nytt

Diskussion om Norwegians aktiekurs

Är inte så insatt i detta, men nu måste det väl ändå vara slut, eller? Svårt att tro nån vågar satsa pengar i ett bolag som hade svåra ekonomiska problem redan före Corona och nu nekas statligt stöd.

Ja, detta borde innebära slutet för Norwegian. Åtminstone det Norwegian som vi känner till, men den rätt komplicerade koncernstrukturen kanske gör att man kan rädda vissa verksamheter på något sätt...

Vi får väl se om 45min, men skulle förvåna mig mycket om man inte annonserar antingen att man går i konkurs eller söker vägar att sälja bolaget innan det inträffar. Iom att produktionen hos flygplanstillverkarna gått ner kraftigt, och branschen verkar konsolidera, så finns det kanske snart 150 flygplan att plocka.

Easyjet ser ju ut att kunna gå samma öde till mötes inom ett kvartal, så kanske blir det lika många Airbus till försäljning också.

Framförallt Ryanair och Wizzair kommer skörda i spillrorna.... Norwegian försvinner med största sannolikhet, Easyjet försvinner möjligen och Eurowings uppgår i Lufthansa. Är väl bara Vueling kvar, som har några konkurrerande resandevolymer att tala om. Halva marknaden, under de prisnivåer som erbjuds av de statliga (och halvstatliga) aktörerna, riskerar att raderas i Europa.

Synd om folk som förlorar jobben, men verkligen en bransch som balanserat på orimlighetens rand ett bra tag.

Ok tack för utförligt svar! Visste inte att Easyjet var riktigt så illa ute, trodde de hade medel kvar till sommaren ungefär.

Att det är goda tider för de allra mes budgetinriktade som Ryan och Wizz kan jag också tänka mig, om det ändå är förenat med krångel och bristande komfort att flyga, kan man lika gärna ta det billigaste som finns.

En mycket nerstämd VD.
En fråga hur nära är konkurs, VD säger att han har vågar säga om, det finns kassa att fortsätta i höst men han vågar inte säga om uppsägningar eller permitteringar.
Finns det möjligheter att få pengar från ägarna? Vi går igenom alla möjligheter.
Någon ersättning från Boeing? Vill inte VD kommentera.
Hur länge räcker pengarna? Det vill inte finanschefen inte svara på, men kassan är inte tom.

Han utesluter inget, hänvisar till stadsstöd som Lufthansa, AF/KLM och SAS har fått.

Ner över 12% klockan 11:00

4413AE2D-B68F-4B83-BC06-25BB19C22FDB.jpeg

Last edited:
Intressant också att man började dagen med att tappa +20% av kursen för att nu ligga strax över 10% tapp.
Hoppet är det sista som överger spekulanterna.

Toppen