Senaste nytt

SAS EuroBonus AMEX 2-4-1 (2 för 1) voucher tråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Riktigt tråkigt, men infon kanske inte har gått fram till Tallinn ännu och man kan få igenom det i alla fall?

Det bör nästan räknas som Bait and Switch.
Personligen tycker jag att de som har fått Amex 2-4-1 voucher före 2012-NOV-06 BÖR kunna utnyttja vouchern med gamla regeln.

Tråkiga nyheter...

För mig betyder det att vouchern inte har något större värde, eftersom jag aldrig lyckats hitta någon SAS-longhaul för EB-poäng.

Håller helt med, har en som nu gått ut därför det är omöjligt att hitta två platser på tider man kan åka på. Jag har nu en som går ut i mitten av nästa år som jag försökt få till SFO, finns överhuvudtaget inga platser alls till SFO.

Har nu bytt till BA Visa kort så får jag se om det är bättre, sämre borde det inte bli.

Detta är ju riktigt illa! Om det inte går att resa i C (vilket känns som att det är fallet då bokningsbara EB-resor med SAS longhaul i C för 2 pers är färre nu än någonsin, finns de ens?) har ju själva värdet i 2-4-1-vouchern försvunnit. Hur bör man nu använda sin voucher? Här har väl AmEx en sak att förklara.

Här har väl AmEx en sak att förklara.

Texten är inte ändrad på AMEX sida... amex.jpg

I agrea with AHO, you should be able to use the voucher for the old rules if it was issued before 6th Nov. I think we all need to write emails to the customer service at SAS. As pointed out earlier there is no point in having the AMEX card since there are virtually no inter-continental flights available as bonus tickets.
If we all stopped using our AMEX cards there would be even more reduced revenues for SAS.
It might also be a caes for the ARN.

A short different question, has anybody got it somewhere in writing that it is OK to book it on *A if no seats are available on SAS?

If so I found this in the terms and conditions of the AMEX card:

22. Ändring av Medlemsvillkoren
a. Dessa Medlemsvillkor kan från tid till annan ändras, vilket innefattar ändring av de
avgifter som framgår av dessa medlemsvillkor och ändring av betalningsansvaret.
Även de förmåner och tjänster som i övrigt är tillgängliga för Kortmedlemmar kan
förändras.
b. Ändring av Medlemsvillkoren sker genom skriftligt meddelande avsänt till
Kontohavaren två månader innan villkorsändringen träder i kraft.

I never got a letter or a mail.

Frågan är om detta är en ändring i AmEx medlemsvillkor eller inte. Jag är osäker på vem som står för vad...

Oavsett så har jag inte fått någon skriftlig info från AmEx om ändringen.

I ljus av att SAS inte har så många destinationer i Asien och USA samt att tillgängligheten av bonusplatser i affärsklass är ganska låg kan jag ha en viss sympati för SAS EB/AMEX kortmedlemmar.

Men rent principiellt förstår jag att logiken kopplat mot en resa inom bolagets egna nätverk/rutter. Att förmånen bara är kopplat med detta är inget märkvärdigt. Nu har inte jag hängt med i tråden hela vägen, men uppfattar väl att det aldrig har funnits officiella, skriftliga villkor som Eurobouns medlemmar har fått som som säger att detta gäller också för Star Alliance flyg.

För att jämföra en del andra privilegier som finns där ute:
BA 2-for-1, gäller i alla länder enbart på BAs egna flyg
SEN Companion Award gäller enbart på flyg inom LH Gruppen eller bolag som har Miles & More som program
Promo@wards på FB gäller enbart för AF/KLM

Jag upplever frustrationen här kopplas till förväntningar (SAS har visat flexibilitet en viss tid) och "värde av erbjudande" mao, tillgång på platser. Att det gäller enbart på SAS är inte ovanligt. Att det skulle vara tillgängligt på alla partners skulle vara ovanligt, och troligen medföra en stor merkostnad för SAS.

Last edited:
Senator

Tycker du är fel ute iom att du baserar ditt resonemang på felaktigt antagande "en uppfattar väl att det aldrig har funnits officiella, skriftliga villkor som Eurobouns medlemmar har fått". Villkoren har ju varit just First choice SAS second *A.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen