Senaste nytt

SAS EuroBonus AMEX 2-4-1 (2 för 1) voucher tråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Om det är någon som fortfarande tvekar (och mot förmodan inte läst hela denna faktaspäckade tråd) så går det fint att boka med *A och använda 2-4-1. Precis bokat CPH-NRT i vår. Fanns bara SK i C ena vägen enligt telefonisten i Tallinn. Hon sa bara "tyvärr, du får åka någon annan gång". Jag pekade på ett antal alternativ och vips så var det visst möjligt att boka....(dock med TK på vägen hem) Verkar som att de har instruktioner att försöka minimera utnyttjandet av voucher och styra till SK:s lågtrafiktider så långt det bara går.

140k EB och 4kSEK skatter. Ok pris för 2pax NRT t&r.

Har några funderingar om 2-4-1:an

Det ska tydligen gå att boka för en person, halva priset. Hur gör man det?

Ser på SAS hemsida att det är möjligt att boka open Jaw till USA utan extra kostnad, går det för 2-4-1:an?

Det vore väl skam om även min tredje vourchern i rad skulle förfalla. :eek:

Kunde inte hitta svaret... kan man ha stopover på en *A 2-4-1 resa? Man kan väl med vanliga *A EB awards?
Till exempel:

ARN-ZRH-YUL (stopover) YUL-SFO-ZRH-ARN

?

Kunde inte hitta svaret... kan man ha stopover på en *A 2-4-1 resa? Man kan väl med vanliga *A EB awards?
Till exempel:

ARN-ZRH-YUL (stopover) YUL-SFO-ZRH-ARN

?

Hittar bara denna informationen
http://www.sas.se/en/EuroBonus/Earn-points/airlines/StarAlliance/Star_Alliance_award_chart/

Har för mig att stopover inte är tillåtet på EB bonusresa, i och med att 2-4-1 är en kupong som ska nyttjas på SAS (men man får nyttja på andra bolag om inga platser finns) så antar jag att dom inte godkänner en stopover på vägen.
Har för mig AHO hade koll på dessa regler, har jag fel får någon gärna rätta mig.

Har det inte varit så så att om du enbart reser med SK som flygbolag SAMT inkluderar longhaul flyg så kan du göra en stopover, men om du kör en *A-award så gäller byte av flyg inom 24 timmar? Har för mig att jag läst detta någonstans tidigare. Nu kan jag bara hitta denna raden i medlemsvillkoren:

"Special rules regarding the minimum duration of a stopover may apply."

Sedan är ju frågan hur spännande det är att göra stopover på de fåtalet möjliga SK-destinationer som kommer i fråga innan man tar sig vidare med långflyget. :rolleyes:
Om man nu inte har något specifikt att uträtta på platsen, vill säga.

Hursom helst så gäller att det är ingen stopover tillåten på *A-award.

Last edited:
Hittar bara denna informationen
http://www.sas.se/en/EuroBonus/Earn-points/airlines/StarAlliance/Star_Alliance_award_chart/

Har för mig att stopover inte är tillåtet på EB bonusresa, i och med att 2-4-1 är en kupong som ska nyttjas på SAS (men man får nyttja på andra bolag om inga platser finns) så antar jag att dom inte godkänner en stopover på vägen.
Har för mig AHO hade koll på dessa regler, har jag fel får någon gärna rätta mig.

Japp, jag har försökt både på SAS EuroBonus och på Tallinn om detta.
Tallinn säger att det inte går att använda AMEX 2-4-1 voucher om man vill ha stopover i bokningen.

Jag frågade flera SAS EuroBonus agenter om stopover och deras svar är endast vid resa med SAS och på SAS inter-continental flight.
Jag ställde motfråga att kan jag ta stopover i Beijing om jag flyger med SAS på Köpenhamn-Beijing. Många var osäkrea och kollade med kollegor men ingen kunde säga att det ä tillåtet.

En agent sa till mig "Man kan ta hur många stopover man vill på bonusresor med SAS EuroBonus poäng. Vi debiterar bara flera bonusresa poäng varje gång du tar stopover", vilket är värdelöst ur poängsynvinkel men kanske okej om man vill ha det som "en" bokning.

Så Charles, kör på och pröva gärna att jag hade fel. :)

Jag noterar just att vi förstört AmEx 2-4-1.

SAS skrev:
Airline flight benefits - updated November 6th, 2012
The task for EB Support BTS/TLL is to book AFB (Airline Flight Benefit) award tickets. All other questions about the cobranded payment card, should be handled by American Express. A co-branded cardholder that has a spend of at least SEK 150 000 on the co-branded payment card in a calendar year, will receive a 50% discount on one flight award with the following restrictions;

• Member will receive a letter from American Express informing him about the discount immediately after reaching the spend threshold of SEK 150 000, and then has to both book and fly on the discounted flight award within 12 months. The award can be booked when the letter from Amex has arrived in member’s mailbox.
  • The discounted flight award can only be booked via phone to Member Service, i.e. online booking is not possible, on the following phone number: 018-480 9167, no service fee applies.
  • Valid on SAS flights only
  • Only valid for up to 2 passengers
  • The origin has to be a Scandinavian country
  • Not possible to mix classes
  • Can not be used on open jaw
  • Only valid for round-trip flight awards, i.e. not valid for one-way flight awards, and not valid for revenue tickets purchased with points

Reglerna verkar faktiskt inte säga något om stopover, men eftersom de numera säger "SAS flights only" så är det väl svårt att få stopover på andra ställen än ARN, OSL och CPH - dvs inte de mest upphetsande destinationerna.

Grattis till alla som lyckades få *A flighter med vouchern medans det varade...

Tråkiga nyheter...

För mig betyder det att vouchern inte har något större värde, eftersom jag aldrig lyckats hitta någon SAS-longhaul för EB-poäng.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen