Berglund skrev:Imponerande!Stort tack för den utförliga analysen och förklaringen. Jag lärde mig något idag!Klicka för att utvidga...
Tack Ska väl tillstå att just i Sverige skiljer sig åsikterna som mest, med stor tilltro till att omställningen ska kunna ske snabbare. Normalt är den åsikten, på global nivå, enkom förekommande hos politiker, aktivister eller de som själva bedriver verksamhet inom klimatneutrala tekniker (och skulle vinna på det).
Gemene svensk är något mer positiv/naiv, men efter att både ha författat Energimyndigheten och Vinnovas nationell Energianalyser, startat ett solcellsbolag och varit internationellt expansionsansvarig på ett energieffektiviserings-bolag så känner jag mig rätt säker på två saker:
1. Transformationen av våra Energisystem sker Långsamt.
2. Sveriges självbild som världsledande på energiteknik delas inte av omvärlden. Vi likställer grundforskning med ”redo för implementering” och tar helt bort kunden ur ekvationen. Säljcyklerna är oerhört långa.
Istället lyfts Finland oftast fram, som leverantörer av det främsta som marknaden efterfrågar IDAG.
Sverige kör lite Apple-försäljning/marknadsföring, men B2B i energisektorn tycks inte vara mogen för det.