Senaste nytt

Har du fått återbetalning av SAS?

Vet vi om sas faktiskt har tagit de lånen?

De har fått garanti från staterna men det betyder såklart inte helt säkert att en bank faktiskt vill låna ut till dem (även om det är mycket sannolikt under de villkoren), men framförallt inte att sas faktiskt valt att ta ut dem. Bara det faktum att de finns att tillgå är ju en stabiliserande faktor.

Kan kronofogden tvinga ett bolag att ta ut ett lån för att betala en annan skuld?

Dessa lan ar inte riktigt "off the shelf", sa kraver ju ett syndikat som vill lana ut, och att parterna kan forhandla fram avtalet. Sa det kan inte tvingas fram. Daremot ar det nog inga problem att hitta langivare nar man har en stat som ger garantin, valdigt lag risk for langivaren. Bankerna vill ju dessutom garna ha SAS som kund, eftersom pa lang sikt sa hoppas de att SAS vander sig till de igen for andra banktjanster och andra finansiella produkter.

Jag tycker att det är fint om nån "tar en för laget" och driver detta ärendet. Mer konsriktivt än att gå till tidningen och gråta ut.

Ett betalningsföreläggande kan sänka ett företags kreditvärdighet vilket i sin tur kan påverka om SAS kan kvalificera i en offentlig upphandling. Inte jättebra om SAS tappar den möjligheten...

Vill bara dämpa era förhoppningar att ärendet går snabbt. Att skicka till kronofogden kan vem som helst göra men att få till en utmätning tar tid och man måste ha skickat underlag till berörd motpart i rätt följd och inväntat svarstider mm...Annars börjar man om från början och detta vet tx SAS om.
6-12 månader tror jag ligger mer i tiden om ens detta räcker i covid19 tider, om nu utfallet blir till indrivning.

Enligt KFM är handläggningstiden för verkställighet (dvs från komplett begäran om verkställighet till dess att utmätning påbörjas) just nu 5 veckor.
Handläggningstider | Kronofogden

SK989 anger ju att SAS inte bryr sig om att svara och uppger också att det därmed kan ta så lite som 14 dagar innan KFM kan fatta ett beslut. I så fall är ju en verkställighet inte mer än typ 2 månader bort.

Jag tror inte heller att man ska hoppas på snabba puckar, men 12 månader tror jag är överdrivet på andra hållet.

Vill bara dämpa era förhoppningar att ärendet går snabbt. Att skicka till kronofogden kan vem som helst göra men att få till en utmätning tar tid och man måste ha skickat underlag till berörd motpart i rätt följd och inväntat svarstider mm...Annars börjar man om från början och detta vet tx SAS om.
6-12 månader tror jag ligger mer i tiden om ens detta räcker i covid19 tider, om nu utfallet blir till indrivning.
Nu förstår jag inte riktigt, om SAS nu inte svarar på det berörda betalningsföreläggandet kommer KFM att meddela utslag (fastställa skulden), detta utslag är en exekutionstitel och utgör grund för utmätning om det begärs. Det är bara att begära utmätning och betala 600kr i avgift till KFM, inget skicka underlag eller invänta svarstid detta steg har passerats.

Fast rättvisans kvarnar mal långsamt det är korrekt.

Nja så enkelt är det inte som ni får det låta. Har haft ett flertal fall som har dragit ut på tiden där motparten kommer med en förklaring och ett nytt betalningsdatum bestäms osv... osv.. Det går att bestrida ett krav ganska länge. Ett stort fastighetsbolag som jag hade att göra med förra året körde med denna stilen innan pengarna kom in. Däremot om ni lyckas är det bara att gratulera.

Nja så enkelt är det inte som ni får det låta. Har haft ett flertal fall som har dragit ut på tiden där motparten kommer med en förklaring och ett nytt betalningsdatum bestäms osv... osv.. Det går att bestrida ett krav ganska länge. Ett stort fastighetsbolag som jag hade att göra med förra året körde med denna stilen innan pengarna kom in. Däremot om ni lyckas är det bara att gratulera.
Det är det jag säger, rättvisans kvarnar maler långsamt, kfm måste lyssna på SAS ovidkommande förklaringar om personalbrist pga att man permitterade alla. Men skulden är fastställd, förfallen och obetald, lyckas inte kfm utmäta den så kanske 2 500kr i avgift till tingsrätten för en konkursansökan kan sätta eld i röven på SAS att betala det som de är skyldiga folk!

Men tyvärr är det så att den som inte vill betala har leverage, Det var därför den alternativa inkassoverksamheten med skinnvästar blev populärt ett tag.......

Last edited:
Oroad av diskussionen i denna tråd kollade jag om SAS återbetalat de 15 resor som jag avbokat från 15 mars fram till nu (både awards och revenue). Har fått återbetalning i klart rimlig tid för de 12 tidigast avbokade resorna (9 pengarna tillbaka och 3 vouchers). De tre senast avbokade ( avbokade 16/5, 18/5 och 28/5) har ännu ej återbetalts. Slutsats: SAS sköter sig och gör vad de skall, även om det tar lite längre tid än normalt. Min oro var obefogad.

SAS
UTREDS I SPANIEN FÖR ÅTERBETALNING INSTÄLLDA RESOR - MEDIA (Direkt)

2020-06-10 09:38

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Den spanska ministern med ansvar över konsumentfrågor, Alberto Garzón, har begärt att en domare fattar beslut om SAS och 16 andra flygbolags bristfälliga policy för återbetalning av inställda resor, skriver norska Dagens Næringsliv.

Spanska myndigheter menar att de 17 flygbolagen inte har informerat kunderna tillräckligt väl om deras rättigheter och därför ska nu domstolen genomföra en rättslig prövning som ska tvinga bolagen till återbetalning inom sju dagar.

I tillägg till detta har också myndigheterna begärt att alla avtal där kunderna godtagit kuponger eller så kallade "vouchers" framför kontanter hittills åsidosätts beslut, enligt den norska tidningen.

"Bolagen har en orättfärdig återbetalningspraxis då de underlåter att informera om kundens rätt till återbetalning inom sju dagar", skriver de spanska myndigheternas utredare, enligt Dagens Næringsliv.

Norwegian Air var ett av två bolag på den spanska flygmarknaden som utelämnades ur den prövningsansökan som skickades in till rätten, enligt tidningen.

Toppen