Senaste nytt

När kommer de renoverade X2000-tågen?

Förutom den något otrevliga tonen i tråden så var kvartalsrapporten ett välkommet tillskott. Visst kan man försköna, men så som det beskrivs så vore vore det rena osanningar om tesen från tidigare skulle bevisas rätt...

Om man ska slutföra hela den tekniska uppdateringen, och redan är i färd med att färdigställda ett andra tågs inredning, så har man upparbetade kostnader nog att det tycks ytterst ostrategiskt att inte slutföra detta även för kvarvarande fordon.

Total upphandlingen, för utförande av båda delar, uppgick till 2.5 miljarder SEK. Den tekniska uppgraderingen utgjorde 1.4 miljarder av dessa, och troligen har de redan ca. 400 miljoner upparbetade kostnader för inredning när det andra tågsättet färdigställs. Det betyder att om man avbryter uppdatering av inredning, och kontraktstagaren inte kräver vite, så är besparingen ca. 700 miljoner.

I min värld, när man räknar med att den största vinsten i drift vore just fler säten, så tycks besparing av 0.7 av 2.5 miljarder vara en dumsnål strategi.
När man beslutade om upprustning så var det med en beräkning om ytterligare 20-25års livslängd på X2000.
Om vi räknar på det lägre spannet är det 35 miljoner om året, och iom uppdateringen så slipper man säkert åtminstone en lättare renovering/uppfräschning under 20-25 kvarvarande år.

Det är rätt hög frekvens, och kapacitet, där X2000 används så antar att det ökade antalet säten tänks bidra med en hel del ytterligare intäkter. Samtidigt vill man väl undvika churn av kunder när konkurrenter kommer, så en uppdaterad inredning kanske därmed också är ett "måste".
SJ har ju en årlig omsättning på ca. 8 miljarder SEK där linjerna där x2000 används sägs vara de mest vinstgivande. Tror man sig inte tjäna mer än 30 miljoner/år, där, på att uppdatera inredningen så måste man verkligen ha helt tomt på kontot. Alternativt så har man gjort tidernas sämsta kalkyl inledningsvis...

Klart de inte plockar ur något. Men inget tåg är ju klart, de skulle vara klara för två år sen. Vi får se vem som får rätt om det nu är viktigt...

Problemet är ju följande: SJ kommer regelbundet med inadekvat information, vilket dels visar sig i att det de säger inte stämmer, dels i att man får andra bilder av medarbetare som uppenbarligen tycker att SJ inte går ut med inadekvat information. Detta är i sig ett problem, det borde alla inse. Om vi tar ett annat exempel - SAS - så finns inte detta problem. Företaget är mer transparent och förskönar inte på samma sätt. Jag vidhåller att så länge SJ inte levererar och vissa medarbetare blir vresiga av att få officiell information ifrågasatt, medan andra trashtalkar den officiella informationen så har organisationen två problem: ett med leverans, och ett med informationsgivning... mina källor har centrala jobb på SJ och det är inte bara random tågvärdar jag har pratat med (även om jag gör det också, men lägger inte så mycket vikt vid den informationen). Att bli uppmanad att hålla tyst för att man har annan information än den officiella är diktaturfasoner och säger väl en del om problemet.

Inlägg har redigerats eller tagits bort i denna tråd. Tänk på att hålla en trevlig ton mot varandra, man behöver inte hålla med varandra i sak, men man får respektera andras inlägg och synpunkter.

/Moderator

Inlägg har redigerats eller tagits bort i denna tråd. Tänk på att hålla en trevlig ton mot varandra, man behöver inte hålla med varandra i sak, men man får respektera andras inlägg och synpunkter.

/Moderator
Bra att det informeras om att det raderas och modifieras inlägg! Ibland blir det lite svårt att hänga med i trådarna när det inte meddelas.

/Moderator

Att inlägg som bedöms som olämpliga tas bort kan jag acceptera. Men att gå in och redigera i någon annan text tycker jag är ett ingrepp som inte bör accepteras. Den kan inte vara rätt att en moderator kan gå in och ändra innehåll i en text någon medlem har skrivit. Då är det bättre att helt ta bort inlägget eller åtminstone uppmana medlemmen som svarar för texten att rätta upp det.

Får väl göras tillsammans med moderator som kommer tydligen kommer åt texten hela tiden.
Gissar att våra moderatorer inte är så sugna på en sådan "extraadministration". Ta bort direkt olämpliga inlägg men ingen "efterhandsredigering" av någon är nog det enda rimliga kan jag tycka.

Om sedan en snäll moderator vill hjälpa någon att rätta ett fel i ett inlägg är det naturligtvis en annan sak, även om det också kan röra till konversationen.

Toppen