Palazzi
Medlem
Förutom den något otrevliga tonen i tråden så var kvartalsrapporten ett välkommet tillskott. Visst kan man försköna, men så som det beskrivs så vore vore det rena osanningar om tesen från tidigare skulle bevisas rätt...
Om man ska slutföra hela den tekniska uppdateringen, och redan är i färd med att färdigställda ett andra tågs inredning, så har man upparbetade kostnader nog att det tycks ytterst ostrategiskt att inte slutföra detta även för kvarvarande fordon.
Total upphandlingen, för utförande av båda delar, uppgick till 2.5 miljarder SEK. Den tekniska uppgraderingen utgjorde 1.4 miljarder av dessa, och troligen har de redan ca. 400 miljoner upparbetade kostnader för inredning när det andra tågsättet färdigställs. Det betyder att om man avbryter uppdatering av inredning, och kontraktstagaren inte kräver vite, så är besparingen ca. 700 miljoner.
I min värld, när man räknar med att den största vinsten i drift vore just fler säten, så tycks besparing av 0.7 av 2.5 miljarder vara en dumsnål strategi.
När man beslutade om upprustning så var det med en beräkning om ytterligare 20-25års livslängd på X2000.
Om vi räknar på det lägre spannet är det 35 miljoner om året, och iom uppdateringen så slipper man säkert åtminstone en lättare renovering/uppfräschning under 20-25 kvarvarande år.
Det är rätt hög frekvens, och kapacitet, där X2000 används så antar att det ökade antalet säten tänks bidra med en hel del ytterligare intäkter. Samtidigt vill man väl undvika churn av kunder när konkurrenter kommer, så en uppdaterad inredning kanske därmed också är ett "måste".
SJ har ju en årlig omsättning på ca. 8 miljarder SEK där linjerna där x2000 används sägs vara de mest vinstgivande. Tror man sig inte tjäna mer än 30 miljoner/år, där, på att uppdatera inredningen så måste man verkligen ha helt tomt på kontot. Alternativt så har man gjort tidernas sämsta kalkyl inledningsvis...
Om man ska slutföra hela den tekniska uppdateringen, och redan är i färd med att färdigställda ett andra tågs inredning, så har man upparbetade kostnader nog att det tycks ytterst ostrategiskt att inte slutföra detta även för kvarvarande fordon.
Total upphandlingen, för utförande av båda delar, uppgick till 2.5 miljarder SEK. Den tekniska uppgraderingen utgjorde 1.4 miljarder av dessa, och troligen har de redan ca. 400 miljoner upparbetade kostnader för inredning när det andra tågsättet färdigställs. Det betyder att om man avbryter uppdatering av inredning, och kontraktstagaren inte kräver vite, så är besparingen ca. 700 miljoner.
I min värld, när man räknar med att den största vinsten i drift vore just fler säten, så tycks besparing av 0.7 av 2.5 miljarder vara en dumsnål strategi.
När man beslutade om upprustning så var det med en beräkning om ytterligare 20-25års livslängd på X2000.
Om vi räknar på det lägre spannet är det 35 miljoner om året, och iom uppdateringen så slipper man säkert åtminstone en lättare renovering/uppfräschning under 20-25 kvarvarande år.
Det är rätt hög frekvens, och kapacitet, där X2000 används så antar att det ökade antalet säten tänks bidra med en hel del ytterligare intäkter. Samtidigt vill man väl undvika churn av kunder när konkurrenter kommer, så en uppdaterad inredning kanske därmed också är ett "måste".
SJ har ju en årlig omsättning på ca. 8 miljarder SEK där linjerna där x2000 används sägs vara de mest vinstgivande. Tror man sig inte tjäna mer än 30 miljoner/år, där, på att uppdatera inredningen så måste man verkligen ha helt tomt på kontot. Alternativt så har man gjort tidernas sämsta kalkyl inledningsvis...