Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

Kära BC:are

Goda råd är nu dyra...
Jag och min fru har bokat (revenue) och betalat biljetter enligt följande, ARN-CPH-YYZ (Toronto)-YVR (Vancouver) med AC, PDX (Portland) - SFO med UA, SFO-FRA-ARN med med LH, i mitten av juli (i år). Biljetterna bokades och betalades via en resebyrå i början av februari i år och är AC biljetter (014) i P-klass. Då min fru är lite skraj så vill hon helst skjuta upp resan till nästa år... Beroende på hur situationen utvecklas så kan detta göras med eller utan avgift. AC vill naturligtvis att all hantering skall ske genom resebyrån...

Men som situationen är nu, kan det finnas en överhängande risk att resebyrån går i konkurs... Jag undrar vad händer i sådant fall?
Biljetterna är redan utställda (5 feb) och flygbolaget (AC) har fått betalt via IATAs debiteringsorgan BSP.

Men det jag undrar

- Biljetterna är väl fortsatt giltiga antar jag även om resebyrån skulle gå i kk.
- Vem tar hand om ev ombokningar alt återbetalningar om resebyrån inte längre skulle finnas...

Har du betalat med kort?

Japp, SAS Eurobonus Mastercard...

Återbetalning är nog inte aktuellt om inte fare basis tillåter detta innan flygen blir inställda.

Jag vet inte vad Air Canada säger om resor så långt fram i tiden och ombokning. Det är ett alternativ att göra om det går.

Men om inget annat är du skyddat av ditt kreditkort om tjänsten inte kan levereras. Det blir väl först när flygs ställs in.

Mina bokningar via resebyrån ligger hos AMEX. Det är jag mycket nöjd över. Både känns det tryggt och allt hanteras av AMEX via email och telefon.

Det här kommer tyvärr knäcka massor av mindre resebyråer också Online är min gissning.

Billettstock är Air Canada (014)...dock om resebyrån inte hunnit gå i kk och Air canada (via BSP) betalar tillbaka dit och sedan resebyrån går i kk innan dom hunnit betala mig... då torskar jag både pengar och resa... så ombokning till sommaren 2021 kanske är det bästa??

Farebasis tillåter ombokning mot 2000 CAD, vilket vi kan tänka oss men kruxet är att det bara går att boka 12 mån framåt...
Dvs både ut och hemresa kommer inte att vara bokningsbart när tänkt utresa skulle skett... Vet inte om AC kan behålla originalbokning med notering om att ombokning sker senare i år...?

Billettstock är Air Canada (014)...dock om resebyrån inte hunnit gå i kk och Air canada (via BSP) betalar tillbaka dit och sedan resebyrån går i kk innan dom hunnit betala mig... då torskar jag både pengar och resa... så ombokning till sommaren 2021 kanske är det bästa??

Farebasis tillåter ombokning mot 2000 CAD, vilket vi kan tänka oss men kruxet är att det bara går att boka 12 mån framåt...
Dvs både ut och hemresa kommer inte att vara bokningsbart när tänkt utresa skulle skett... Vet inte om AC kan behålla originalbokning med notering om att ombokning sker senare i år...?
Som sagt: i det fallet tar ditt kort smällen för utebliven tjänst. Sen blir SEB kort borgenär i KK inte du.

Gardemoen och Flesland har gått om Heathrow, Schiphol och CDG
och Widerøe är det bolag som har flest flighter i Europa :)

On Tuesday 14 April, Leipzig @LEJ_Airport was the busiest airport in Europe with 185 movements, followed by Frankfurt
@airport_FRA with 179 & Oslo @Oslolufthavn with 169.
@flywideroe, biggest single operator in European network, operating 169 flights
Källa: Eurocontrol

EVpCvsuWAAA5NIw

Toppen