Avboka och få värdecheck (SAS och effekterna av covid-19)

molntankar

New member
screenshot_20200316-070128-jpg.107580





Möttes av detta på en bokning denna morgon.
 
PRJml2ENIpiC1e3L skrev:Antar att det är samma erbjudande som det som står under Refund här:Message - Traffic Information | SASjag har en resa till LAX 15 april och jag får inte den möjligheten.Klicka för att utvidga...


Min resa ovan skulle ske redan nu på fredag. Man kan ju tänka sig att de avvaktar med resor planerade för längre fram i tiden. Jag kan också tillägga att detta rör sig om en F&F resa.



Om jag tittar på en resa i mitten av maj som jag har bokat så får jag än så länge inte samma möjlighet.
 
Min resa till Kina i april ställdes in för ca 1,5 vecka sedan. Jag ringde SAS som avbokade den och jag skulle få pengar tillbaka. Jag har fortfarande inte sett röken av pengarna och det ligger väl lite i farans riktning att jag nu istället kommer att bli erbjuden en värdecheck.
 
Gizmokvack skrev:Min resa till Kina i april ställdes in för ca 1,5 vecka sedan. Jag ringde SAS som avbokade den och jag skulle få pengar tillbaka. Jag har fortfarande inte sett röken av pengarna och det ligger väl lite i farans riktning att jag nu istället kommer att bli erbjuden en värdecheck.Klicka för att utvidga...
I normala fall burkar det ta 1-4 veckor att fa aterbetalning. Kan sakert ta langre tid nu
 
Gizmokvack skrev:Min resa till Kina i april ställdes in för ca 1,5 vecka sedan. Jag ringde SAS som avbokade den och jag skulle få pengar tillbaka. Jag har fortfarande inte sett röken av pengarna och det ligger väl lite i farans riktning att jag nu istället kommer att bli erbjuden en värdecheck.Klicka för att utvidga...
Enligt infomrationen SAS ger på sin hemsida så erbjuds återbetalning för inställda flygningar, värdecheck kan erhållas för samtliga. Så medinställd flygning så kommer det säkert pengar.
 
pswe skrev:Enligt infomrationen SAS ger på sin hemsida så erbjuds återbetalning för inställda flygningar, värdecheck kan erhållas för samtliga. Så medinställd flygning så kommer det säkert pengar.Klicka för att utvidga...


Bra inlägg. Tänkte inte ens på det, men det är som du säger, det står klart och tydligt på SAS webbsida:




SAS.se > Refund options > Cancelled flights skrev:(Published 12MAR20)If your flight is cancelled you are always entitled to refund of your ticket. To apply for arefundplease use the refund form on our website.Klicka för att utvidga...


Mitt flyg från ovan är till Estland som bekant har stängt sina gränser, vilket rimligen betyder att SAS måste ställa in flyget.



Man kan anta att det är mer fördelaktigt för SAS att dela ut värdecheckar istället för att betala tillbaka pengar, varför de säkert försöker få sina resenärer att frivilligt välja värdecheck snarare än att avvakta att flyget ställs in.
 
Om jag tolkar detta rätt så måste man boka en ny resa med utresa senast 30 sept för vouchern? Hade inte ett år varit mer rimligt? Mina föräldrar samt några fler skulle åka till Svalbard nu i april för att kunna bland annat ta del av vintersäsongens aktiviteter (skoterturer till olika destinationer), men det är ju inte direkt möjligt att genomföra i september/oktober, åtminstone ingen garanti att vinteraktiviteter är igång ännu... Det går så klart att boka en annan destination, men i regel har ju en resa vissa mål och tankar bakom dem.



Vet någon om detta gäller inrikesresor också? Har en UME-ARN-UME i maj (anslutning för en resa med Swiss till norra Italien) som inte blir av p.g.a. fortsättningsresan, får man voucher för inrikes också?
 
Samma fråga för mig. Ska (skulle) till Irland om ett par veckor, men jag är inte så sugen på en voucher då jag inte vet när jag kan åka nästa gång. Siktar nog på nästa vår. Är det bara att vänta på att SAS ställer in flyget och få pengar tillbaka, eller riskar man något med det?
 
chazzie skrev:Om jag tolkar detta rätt så måste man boka en ny resa med utresa senast 30 sept för vouchern? Hade inte ett år varit mer rimligt? Mina föräldrar samt några fler skulle åka till Svalbard nu i april för att kunna bland annat ta del av vintersäsongens aktiviteter (skoterturer till olika destinationer), men det är ju inte direkt möjligt att genomföra i september/oktober, åtminstone ingen garanti att vinteraktiviteter är igång ännu... Det går så klart att boka en annan destination, men i regel har ju en resa vissa mål och tankar bakom dem.Vet någon om detta gäller inrikesresor också? Har en UME-ARN-UME i maj (anslutning för en resa med Swiss till norra Italien) som inte blir av p.g.a. fortsättningsresan, får man voucher för inrikes också?Klicka för att utvidga...


Ja du ska få voucher för inrikes men eftersom den är i maj så kan du inte få de redan nu utan där är de nog bara att avvakta :

Message - Traffic Information | SAS


Valid for flights to all areas (EU, Instrascand, Domestic, US, Japan)
 
Jag har en bokning som skulle ha gått till LAX nu på onsdag. LAX-flighten är ju inställd, och jag är just nu ombokad ARN-CPH-EWR // LAX-CPH-ARN. Jag kommer såklart inte att åka då jag inte ens skulle ta mig in i landet.



Jag får dock ingen möjlighet att boka av mot voucher enligt ovan. Eftersom flighten är inställd så antar jag att jag har rätt att få tillbaka pengarna, men jag hade gärna kunnat tänka mig att ta en voucher för att hjälpa till med att inte tömma kassan i onödan. (Ja, jag vet att det är en droppe i havet och att det även innebär en risk att voucherna blir värdelös om SAS inte skulle klara det här, men kraschar SAS så är dessa 6000 kr det minsta av mina problem....)
 
Jag upptäckte att jag inte får möjligheten till voucher när jag går in via min primära browser (Firefox) på min dator, men när jag byter till en helt annan browser (Edge) så får jag återigen möjligheten.

(Inget adblock aktiverat i någon av dem)



Vad som kan vara ännu mer intressant är att man har flyttat fram datumet: "nytt resedatum senast den 31 mars 2021".
 
Ursäkta om jag nu ställer en dum fråga:

Avbokade i dag inrikes med SAS Plus Pro i dag med avresa i påsk. Har ej fått besked om inställd flight. Visst är väl denna biljett avbokningsbar med full återbetalning?
 
MajaKlara skrev:Ursäkta om jag nu ställer en dum fråga:Avbokade i dag inrikes med SAS Plus Pro i dag med avresa i påsk. Har ej fått besked om inställd flight. Visst är väl denna biljett avbokningsbar med full återbetalning?Klicka för att utvidga...
Ja det är dom
 
Någon som hittat vad som gäller bokning som innehåller codeshare? Får inte upp varken "Ombokning möjlig" eller "Beställ värdecheck", SAS-IT problem eller har jag missat något?
 
Thornado skrev:Jag har en bokning som skulle ha gått till LAX nu på onsdag. LAX-flighten är ju inställd, och jag är just nu ombokad ARN-CPH-EWR // LAX-CPH-ARN. Jag kommer såklart inte att åka då jag inte ens skulle ta mig in i landet.Jag får dock ingen möjlighet att boka av mot voucher enligt ovan. Eftersom flighten är inställd så antar jag att jag har rätt att få tillbaka pengarna, men jag hade gärna kunnat tänka mig att ta en voucher för att hjälpa till med att inte tömma kassan i onödan. (Ja, jag vet att det är en droppe i havet och att det även innebär en risk att voucherna blir värdelös om SAS inte skulle klara det här, men kraschar SAS så är dessa 6000 kr det minsta av mina problem....)Klicka för att utvidga...


Nu har jag pratat med kundtjänst, och jag försökte fråga om jag kunde få en voucher istället för pengarna tillbaka. Inte helt säker på att hon förstod vad jag ville, men sa att jag bara kunde få det om flighten inte hade varit inställd, så nu betalas det ut i pengar istället. (Hon pratade nåt om att det inte gick att dela upp återbetalningen, så det är som sagt var lite oklart om hon förstod att jag bara ville ha en voucher för hela resan, samma summa som nu betalas ut till mitt Amex eller om hon trodde jag ville krångla på nåt annat sätt...)
 
djacobsson skrev:Någon som gjort detta och fått sin voucher, jag gjorde för en vecka sedan och fortfarande ingen voucher?Klicka för att utvidga...


Jag anmälde också och fick mail:




SAS skrev:Dear traveler,We have received your request for a voucher with the value equivalent to your booking and we will process it as quickly as possible. However, we are receiving a large number of requests and it might take us some time, so we ask for your patience.We are experiencing high pressure on our call center at the moment, so we ask you to please wait until we get back to you.Klicka för att utvidga...


Så man kan anta att det tar ett tag. Men vad gör det, vouchern har inte så mycket värde just nu ändå, så jag har inga som helst problem att vänta. Det finns som sagt större problem nu.
 
Back
Top