Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

Skulle flyga till LAX 15 april för att dagen efter åka ner till Cabo san Lucas, Mexico för ett bröllop och sen tilllbaka för att se Indycar racet i Long Beach 19 och sen hem 20.
Fullsmetad ”långhelg” som jag såg mycket fram emot men nu är både bröllop och race inställt/framflyttat. Los Angeles är som jag förstått de i lock down mode så ingen vits alls att åka.
Avvaktar nu tills det närmar sig avgång så får jag se vad som erbjuds i form av om/avbokning/voucher innan jag gör något. Tvivlar på att det är någon vits att åka då även fast de är några veckor kvar, känns också lite ansvarslöst att åka.
Menmen ställena finns kvar så man kan alltid åka senare :)
 
Är hans ESTA verkligen cancellerat eller fick han bara samma varning som vi?

In accordance with Proclamation—Suspension of Entry as Immigrants and Nonimmigrants of Certain Additional Persons Who Pose a Risk of Transmitting 2019 Novel Coronavirus, effective at 11:59 p.m. eastern daylight time on March 13, 2020, the entry into the United States is suspended for most individuals, other than United States citizens and lawful permanent residents, who have been physically present within a Schengen Area country within 14 days of travel to the United States. Any traveler with a valid ESTA who is subject to the Proclamation and who attempts to travel the United States in violation of the Proclamation will have their ESTA canceled. ESTA will not refund applications that are canceled due to this Proclamation. Travelers who have questions about whether they are subject to, or exempted from, the Proclamation should refer to the Proclamation language, and consult with the U.S. Department of State and the air carrier, as appropriate, in advance of travel to avoid travel disruptions.


Det var nog den han fick. Lite oklart, dålig kontakt med honom. Tack!!
 

mackan33

Medlem
När man läser på All Accors sidor på FB och Twitter så är det mycket negativt. Jag har idag haft mailkontakt med Sofitel New York, blev erbjuden en innestående kredit på samma belopp som jag bokat för. Giltig i 1 år (30/4 2021) Får väl anses snyggt när man bokat non-redundable.
 

MTheC

Medlem
När man läser på All Accors sidor på FB och Twitter så är det mycket negativt. Jag har idag haft mailkontakt med Sofitel New York, blev erbjuden en innestående kredit på samma belopp som jag bokat för. Giltig i 1 år (30/4 2021) Får väl anses snyggt när man bokat non-redundable.
Kul att höra! Alltid trevligt när hotell löser saker på ett bra sätt.

Hoppas själv på lite goodwill lösningar från en del Accor-hotell för resor som sannolikt inte blir av.
 

Flying Finn

Medlem
@mackan33, bra att veta.

Måste sannolikt ställa in Novotel London Canary Wharf under påsken, då det troligen blir i praktiken omöjligt att åka i väg från Finland på ett företagsbesök. Är ju inte virusrädd själv och har ingen från riskgruppen i närheten, men troligen ställs nu mina flyg in. Har även reseförsäkring, men en backup är alltid bra att känna till.
 

mackan33

Medlem
Kul att höra! Alltid trevligt när hotell löser saker på ett bra sätt.

Hoppas själv på lite goodwill lösningar från en del Accor-hotell för resor som sannolikt inte blir av.



@mackan33, bra att veta.

Måste sannolikt ställa in Novotel London Canary Wharf under påsken, då det troligen blir i praktiken omöjligt att åka i väg från Finland på ett företagsbesök. Är ju inte virusrädd själv och har ingen från riskgruppen i närheten, men troligen ställs nu mina flyg in. Har även reseförsäkring, men en backup är alltid bra att känna till.

Inte för att man behöver påpeka det här. Men sakligt, ödmjukt och god ton har man ofta bra tillbaka på vid kontakter där man helt saknar rätt till ersättning. Vill tro att många som som blivit nekade, och nu spyr ut sitt hat på twitter mm, höll liknade ton i sina Mail... Jag fortsätter boka på Accor, dock på flex
 

Fredrik

Medlem
Austrian ställer hela flottan på backen.

as new entry stops are imposed worldwide every day and the demand for air travel is rapidly declining, we have decided today to temporarily terminate flight operations from Wednesday night, 18 March 2020, until 28 March 2020.
 
Vet nån om man kan få pengarna tillbaka hos SAS om ditresan (LA) är inställd under mina bokningar men ännu inte hemresan? Vågar inte avboka om det är utan refund. Ska man vänta tills hemresan också är inställd?
 

Kimmen00

Medlem
Är det någon som vet hur det gäller med Transit i USA. Min svägerska o svåger skall hem från Aruba via usa, men har varit borta mindre än 14 dagar, dvs de lämnade Schengen för typ 10 dagar sedan och omfattas väl då av 'denied entry' till USA. Men transfer? Eller vad händer, nekas vid gränsen?
 

Fredrik

Medlem
Ja, de kommer nekas vid gränsen. USA har inte transit på samma sätt som oss utan man går igenom passkontrollen även i transit.
 
Toppen