Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

Senator

Moderator
med 2 for 1 menar du då LH-gruppens Business/First erbjudande eller menar du en Amex avard? Avarden är väl alltid avbokningsbar fram till avresa och Business/First är det inte samma på dem med LH gruppen?

Trodde jag var tydlig eftersom jag skrev både Swiss First (som inte går att boka med EB-poäng) och regler för ombokning som gäller för betalade biljetter inom Lufthansa-gruppen, men tydligen inte :D Yes, det är en Lufthansa/Swiss First Class Companion erbjudande..
 

danielhog

Medlem
Min far är i Indien och har en resa hem med Lufthansa (LH757) nästa vecka. Just nu ser det ut som att denna flight ställs in 2 dagar rullande. Hans visum kommer att gå ut på fredag nästa vecka.
Bör jag försöka få hem honom (optimalt vore Göteborg) snarast? Kikade på Qatar (COK-DOH-GOT) men första möjlighet är 18e, och då stänger de, eller kommer mellanlandning fortsatt löpa på?
Tips uppskattade!
Det är fortsatt tillåtet med transit via DOH. Personligen hade jag inte väntat, risken att bli kvar är inte värt tusenlapparna, för min del. Men respekt för att andra tycker annorlunda.
 

JAW

Medlem
Indraget ESTA? Nån som råkat ut för det? Min styvson är fast i Costa Rica och skulle ta sig hem via USA men hans ESTA var cancellerat.

Är hans ESTA verkligen cancellerat eller fick han bara samma varning som vi?

In accordance with Proclamation—Suspension of Entry as Immigrants and Nonimmigrants of Certain Additional Persons Who Pose a Risk of Transmitting 2019 Novel Coronavirus, effective at 11:59 p.m. eastern daylight time on March 13, 2020, the entry into the United States is suspended for most individuals, other than United States citizens and lawful permanent residents, who have been physically present within a Schengen Area country within 14 days of travel to the United States. Any traveler with a valid ESTA who is subject to the Proclamation and who attempts to travel the United States in violation of the Proclamation will have their ESTA canceled. ESTA will not refund applications that are canceled due to this Proclamation. Travelers who have questions about whether they are subject to, or exempted from, the Proclamation should refer to the Proclamation language, and consult with the U.S. Department of State and the air carrier, as appropriate, in advance of travel to avoid travel disruptions.
 

BCSkier

Medlem
...
This rule applies to tickets booked up to and including 12 March 2020 and having a confirmed travel date up to and including 30 April 2020. Customers are requested to inform us of their desired rebooking by 1 June 2020. No rebooking fees will be charged. If the original fare is no longer available, the corresponding difference must be paid when the rebooking is made. In addition, customers can also rebook to another destination.

Så med andra ord gäller inte 2-for-1...

Lufthansa har liknande skrivelse, när jag pratade med First Class Hotline i fredags om att boka om vår "First Class companion" till Buenos Aires till hösten istället, sa personen jag talade med att så länge det är samma "fare class A" så kunde hon boka om utan att vi behövde betala mellanskillnaden. Tyvärr fanns det inga biljetter i A utan bara F och då hade vi behövt lägga mellanskillnaden. Huruvida hon hade rätt eller inte vet jag inte, och om Swiss tolkar det på samma sätt, vem vet. Kan vara värt att kolla i alla fall.
 

Senator

Moderator
Lufthansa har liknande skrivelse, när jag pratade med First Class Hotline i fredags om att boka om vår "First Class companion" till Buenos Aires till hösten istället, sa personen jag talade med att så länge det är samma "fare class A" så kunde hon boka om utan att vi behövde betala mellanskillnaden. Tyvärr fanns det inga biljetter i A utan bara F och då hade vi behövt lägga mellanskillnaden. Huruvida hon hade rätt eller inte vet jag inte, och om Swiss tolkar det på samma sätt, vem vet. Kan vara värt att kolla i alla fall.
Det var intressant. För att det är faktisk inte det som står. Det som gäller (har redan testat med en annan bokning) är att om inte priset finns när man ändrar, som är fallet för 2-for-1 så måste man prisa om även om A-klass finns. Jag gjorde en fet eskalering senast och slapp undan.
 

BCSkier

Medlem

Flying Finn

Medlem
Beredskapslagen kommer tas i bruk på tisdagen med regeringens förslag till riksdagen om en förordning att ta den i bruk. Bl.a. kommer riksgränsen att stängas för alla obehöriga, d.v.s. sådana som inte har finsk medborgarskap eller permanent uppehållstillstånd. Landgränsen till Sverige och Norge kommer att vara öppen för sådana som pendlar o.s.v. (pendeltrafik |= snusfarare). Tidpunkten är ännu oklar, men förväntar att inom ett par dagar. Kommer med mera upplysningar när detaljerad information blir tillgänglig.

Rekommenderar inte att ni nu promenerar över gränsen i typ Karesuando, även om ni kan i praktiken göra det utan fortsatta besvär.

Det här blir första gången beredskapslagen tas i bruk.
 
Toppen