Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

KLM:s erbjudande är lite bättre än SAS och BA:s. därför att man kan byta destination och dessutom
avboka och få en voucher i stället

1. Change your travel dates
  • You can only change your travel dates if the same fare type as mentioned in your original ticket is available. If you change to a higher fare type, you may need to pay the fare difference. This applies to any AF/KL/DL and partner operated flight
  • Change fees are waived.
2. Change your destination
  • You may use the full value of your original tickets for new tickets on KLM, Air France, Delta Air Lines and/ or Virgin.
  • You will not have to pay the change fee.
You can also choose to postpone your departure to a date after 31 May 2020. In this case, we will provide you with a voucher that will be valid for 1 year and can be used on KLM flights. This voucher will be non-refundable.

Latest flight information - KLM.com

Som sagt, informationen är lite luddig, men damen jag pratade med hos Swiss tvekade inte en sekund innan hon bokade om mig. Jag ringde ej F-linjen utan vanliga +41 848 700 700.

Edit: Det är möjligt att min bokning nu är en specialare då de tidigare bokade om BKK-HKG-ZRH-CPH till BKK-FRA-CPH där BKK-FRA är Thai F.

Six places defined as dangerous zones
Thailand Announces Compulsory Quarantine for Arrivals From Six Places - The New York Times

Intressant att se att Tyskland, Frankrike och Singapore, som fanns på listan under kort period igår har försvunnit. Ska vi gissa att dom inte kan sänka turistindustrin helt och hållet.

Jag håller på nu med Swiss. Det har varit en jäkla tjafs kan jag säga där F-linjen säger ja, men kan inte röra biljetten medan Agency Support vägrar.

Som sagt, informationen är lite luddig, men damen jag pratade med hos Swiss tvekade inte en sekund innan hon bokade om mig. Jag ringde ej F-linjen utan vanliga +41 848 700 700.

Kan någon hjälpa mig med telefonnummer till Swiss First? Har provat ringa numret +41 848 700 700 flera gånger under eftermiddagen och inte kommit fram utan kommer till talsvar. Är förhoppningsvis lättare att komma fram och bättre service på deras F-linje.

Har en betald bokning med Swiss/SQ/SQ/LH (allt i F utom anslutningarna till Sverige) där det börjar med att Swiss ställer in en flight. De ber mig kontakta dem, när jag gör det så meddelar de att de bokat om mig till C. Frågar om de tänkt kompensera på något sätt men det görs inte eftersom den nyutställda biljetten i C kostar lika mycket. Upplever det som att agenten har attityden att jag skall vara glad att de hittat en alternativ väg. Nåväl, gick att flytta utresan en dag och få F igen. Nu har även LH ställt in på hemresan och måste därmed hitta alternativ. Jag hoppas att en dedikerad First support kan vara lite mer flexibel när jag lägger fram alternativa förslag där jag hittat lediga platser.

Kan någon hjälpa mig med telefonnummer till Swiss First? Har provat ringa numret +41 848 700 700 flera gånger under eftermiddagen och inte kommit fram utan kommer till talsvar. Är förhoppningsvis lättare att komma fram och bättre service på deras F-linje.

Har en betald bokning med Swiss/SQ/SQ/LH (allt i F utom anslutningarna till Sverige) där det börjar med att Swiss ställer in en flight. De ber mig kontakta dem, när jag gör det så meddelar de att de bokat om mig till C. Frågar om de tänkt kompensera på något sätt men det görs inte eftersom den nyutställda biljetten i C kostar lika mycket. Upplever det som att agenten har attityden att jag skall vara glad att de hittat en alternativ väg. Nåväl, gick att flytta utresan en dag och få F igen. Nu har även LH ställt in på hemresan och måste därmed hitta alternativ. Jag hoppas att en dedikerad First support kan vara lite mer flexibel när jag lägger fram alternativa förslag där jag hittat lediga platser.

Jag skickar dig via PM..

Finns det fler flygplatser med liknande regler?

Airlines are running 'ghost flights' to hold on to airport slots amid coronavirus crisis sales slump | Daily Mail Online
The "use it or lose it" rule on airport slots means that carriers are being forced to fly half-empty planes or risk losing that take-off slot in future

It is more likely that, with BA, it will ground long-haul planes and add additional short-haul flights - with tickets sold - to use the slots.
For Virgin Atlantic, if it grounds long-haul routes, it is possible that it may have to lease a short-haul plane and fly it from Heathrow to a domestic airport, empty, and then back again the next day.

När jag är inloggad och ser den nya flighten, så möts jag av följande meddelande. Är det någon här som vet vad det kan röra sig om?

Attachments

• B6A481D3-89DD-4AAF-943D-6A161FAE6C03.jpeg
    B6A481D3-89DD-4AAF-943D-6A161FAE6C03.jpeg
    25,6 KB · Visningar: 258
Senast dygnet 49 döda i Italien, ev. stänger myndigheterna av och isolerar de norra regionerna med bland annat Milano och Bergamo, med avstänga tåg och flyg

Källa: STV Aktuellt

Finns det fler flygplatser med liknande regler?

Airlines are running 'ghost flights' to hold on to airport slots amid coronavirus crisis sales slump | Daily Mail Online
The "use it or lose it" rule on airport slots means that carriers are being forced to fly half-empty planes or risk losing that take-off slot in future

It is more likely that, with BA, it will ground long-haul planes and add additional short-haul flights - with tickets sold - to use the slots.
For Virgin Atlantic, if it grounds long-haul routes, it is possible that it may have to lease a short-haul plane and fly it from Heathrow to a domestic airport, empty, and then back again the next day.

Ja, det är en generell regel/uppmaning från IATA.

IATA har dock gått ut till sina medlemmar senaste dagarna för att uppmana dem att släppa på detta: IATA - IATA Requests Global Suspension of Slot Rules Due to Coronavirus

Heathrow är det lysande exemplet på det - men jag vet att det finns på flera flygplatser.

Last edited:
Inreserestriktioner för Japan (uppdaterade igår 6e mars):
  • All passengers who visited the Hubei/Zhejiang province within 14days from the arrival date or hold passports issued in Hubei/Zhejiang Province are not permitted to enter or transit through Japan.
  • Entry Restrictions :
    • All passengers who visited the Hubei/Zhejiang province within 14days from the arrival date or hold passports issued in Hubei/Zhejiang Province are not permitted to enter or transit through Japan
    • As of 7th Mar, 2020 : Passengers who visited or are residents in Daegu or North Gyeongsang Province (Chungdo, Gyeongsan, Andong, Yeongcheon, Chilgok, Uiseong, Seongju, Gunwi) are not permitted to enter Japan
    • As of 9th Mar, 2020 : Temporary discontinuation of visa-free entry for South Korea, Hong Kong, and Macau are not permitted to enter ( Revocation of preissued visa from South Korea and China)
  • Quarantine reinforcement :
    • Passengers from South Korea and China are quarantined for two weeks at facilities in Japan, regardless of nationality.
Tolkar jag detta rätt med att från den 9e så går det inte att resa in i Japan från Sydkorea. Men att redan från nu så måste man i karantän i 14dagar?

Toppen