Senaste nytt

Frågor om att boka Eurobonus award resa

Är det någon som har koll på om Etiopian Airlines och Turkish Airlines brukar släppa fler platser i business närmare avgång?

Jag har bokat upp de platser som generellt alltid släpps (2 pax), men nu blir vårt resesällskap ytterligare 2 pax. Det finns business awards på dagarna runt om vårat men endast Economy på vårt avgångar.

Jag har självklart tänkt boka på dessa pax i economi för säkerhets skull, men vad har ni för erfarenhet av ytterligare släpp hos dessa bolag framöver? Alltså på en avgång dom redan släppt 2 platser.

Avresan är i mitten på Maj.
Svar ja: såvida det är ruttspecifikt.
Jag ser just nu 172 flighter i awardfares med TK där 4 eller fler platser finns.
Finns 4 i december till Bali tex så att de bara släpet två vet jag inget om. Nån specifik rutt i fråga?

Jag har en bonusresa Arlanda-Singapore-Bangkok-Seoul //Seoul-Tokyo-Frankfurt-Arlanda i början av april. Pga Corona så funderar jag på att avboka resan. Ska bara vara i destinationen Seoul en dag (ren okynnesresa) och har inte bokat något hotell ännu så tänker att jag lika gärna kan åka i höst istället.

Jag har fått mail från thai Airways att de har ställt in flighten Singapore-Bangkok. Har blivit automatiskt ombokad till en flight 2.5 timmar senare. Kan jag få avboka min resa gratis inom 10 dagar pga detta (alltså även få tillbaka de 450 kronorna)? I SAS villkor står det att ändringen måste vara minst 3 timmar men jag tycker jag läst att folk fått avboka med bara en halvtimmes ändring av tidtabell?

Fick en agent idag (Tallinn) som var klart sämre än de jag normalt får. Kändes mest som om hon ville ta helg och stänga ner alltihop. Ser nu efter genomförd bokning att det ser rätt konstigt ut på dels mina bokningar på SAS online: Det står Resa 1 och Resa 2 istället för "utresa" och "hemresa" och i appen så står det 8 passagerare (vi är 4). Det ser helknasigt ut om jag tittar på reserverade belopp vad gäller avgifterna/skatterna på mitt amexkort också (i appen). Det skulle dras 500kr per passagerare extra nu när vi la till returen på vår bokning. Istället har jag ett reserverat belopp på 1000kr och två reserverade belopp på 2000kr.. Korrekt är förstås en dragning på 2000kr. Poängen som dragits är korrekt men har hon lyckats lägga till passagerare? Får vänta och se vad som faktiskt dras, men det känns som en överhängande risk att det blir ett samtal till dem i nästa vecka. Någon annan som varit med om något liknande? :)

Tror jag och sambon enats om ett resmål till slut. Seychellerna som Mattias här ovan med. Vilken biz har de i turkish? När jag googlar bilder på A320 och A330 så finns det massa olika varianter så undrar hur man kan ta reda på vilken som körs? Gammal 2-2-2 eller herringbone osv, vilken är bäst?

ET: ARN-ADD-SEZ
TK: SEZ-IST-ARN
Har inte toksökt men TK har tex 10/2 2021 en flight med 3 biz tillgängliga så att de bara släpper två tidigt verkar inte stämma.

Edit: har aldrig åkt alls med ethiopian och aldrig på award med TK så kan inte uttala mig hur mycket som ev släpps kort inpå. ser en del turkish från nästa v till feb 2021 med 4 platser, huruvida de i nästa ”tillkommit” eller alltid funnits vet jag inte. Men Boston, Bangkok, bali, Singapore etc finns.

Last edited:
Har inte toksökt men TK har tex 10/2 2021 en flight med 3 biz tillgängliga så att de bara släpper två tidigt verkar inte stämma.

Edit: har aldrig åkt alls med ethiopian och aldrig på award med TK så kan inte uttala mig hur mycket som ev släpps kort inpå. ser en del turkish från nästa v till feb 2021 med 4 platser, huruvida de i nästa ”tillkommit” eller alltid funnits vet jag inte. Men Boston, Bangkok, bali, Singapore etc finns.
Jag har sett det också. Jag tänkte om någon sett ett mönster som hos tex SAS. Där vissa datum verkar trigga ytterligare släppt.

Tack för att du har dig tid att svara [mention]squeezen [/mention] :)

Är det någon som har koll på om Etiopian Airlines och Turkish Airlines brukar släppa fler platser i business närmare avgång?

Jag har bokat upp de platser som generellt alltid släpps (2 pax), men nu blir vårt resesällskap ytterligare 2 pax. Det finns business awards på dagarna runt om vårat men endast Economy på vårt avgångar.

Jag har självklart tänkt boka på dessa pax i economi för säkerhets skull, men vad har ni för erfarenhet av ytterligare släpp hos dessa bolag framöver? Alltså på en avgång dom redan släppt 2 platser.

Avresan är i mitten på Maj.

Jag har följt Turkish mkt då vi åkt med dem både till KUL/SIN och hade de bokade till Mauritius och Vietnam (men bokade om till andra bolag: Austrian och Thai bla). Min erfarenhet är att Turkish ofta är frikostiga med awards runt 330 dagar. Släpps ofta 4 platser till det mesta (förutom Mauritius och Seychellerna då) men när det 4 går åt så är det slut.. släpps normalt inga fler inför avgång. Har bevakat mkt och ofta helt tomt (iaf under sommaren/loven) nära inpå. Så min erfarenhet är att boka Turkish tidigt.

Fråga!
Jag tänkte boka SAS Eurobonus poängresa inrikes till 2 vänner.
Jag har Flypremium mastercard. Kan jag boka 2 personer på en bonusresa för mina poäng utan att jag är med på deras resa?

Toppen