Senaste nytt

Köpa iPhone 8 eller X i USA - för-/nackdelar?

Hachans

Medlem
Det som skiljer brukar vara vilka cellulära frekvenser/band som finns tillgängliga. Se Apples sida för vad som gäller för respektive modellnummer, och vilka marknader de säljer dem på: iPhone - View countries with supported LTE networks - Apple

Så med andra ord är GSM-varianten här identisk med den amerikanska, de har alla en herrans massa band numera.

Din kinesiska har två fysiska simkort har jag för mig. Det är det som skiljer dem åt!
 

Valley

Medlem
Lånar tråden, fast för iPhone 11 Pro.Har förstått att det finns olika modeller i världen med stöd för olika frekvensband men har inte satt mig in i detta.
Är det någon tekniskt bevandrad person här som kan svara på om det finns några tekniska nackdelar med att köpa telefonen i USA?
Har läst att det eventuellt kan vara problem med garantier men det tror jag att kan leva med och jag är även medveten om att man ska betala moms vid införsel.

Handlar du på plats behöver du väl inte bekymra dig för införselavgifter. För du låter väl inte mobilen ligga i obruten originalförpackning?
Annars torde väl momsen knäcka kalkylerna. Eller är det så mycket bättre pris att det går ihop sig?
 

Kebalibre

Medlem
Handlar du på plats behöver du väl inte bekymra dig för införselavgifter. För du låter väl inte mobilen ligga i obruten originalförpackning?
Annars torde väl momsen knäcka kalkylerna. Eller är det så mycket bättre pris att det går ihop sig?
Nu var det inte det som var min fråga, jag la till den sista meningen för att slippa eventuella pekpinnar ;)
 

ekf

Medlem
Men det ställer väl telefonen in baserat på vilken region den ställs in i?
Nej, i alla fall inte för några år sedan när den telefonen jag köpte (har för mig det var en 6s när den modellen var nysläppt) var permanent konfigurerad med det.. Det hjälpte inte hur mycket jag ändrade region, språk, apple-id-inställningar etc eller laddade om mjukvaran i den heller.
 

ACervin

Medlem
@Kebalibre Nu har jag en Australisk iPhone 11 Pro. Den fungerar ypperligt vart jag än reser, inklusive Sverige. Jag tror att det här med frekvensbanden inte är ett praktiskt problem nuförtiden. Men du får lägga till kostnaden för en laddare i kalkylen. iPhone Pro levereras den större laddaren som är riktigt snabb, men stickkontakten är inte utbytbar.
 

M@GNÜS

Medlem
Enligt personal på Apple Store är det inte exakt samma komponenter i USA- och ”Sverige”-modellerna.
När min mammas USA-inköpta iPhone Xs gick sönder var det inga problem att få det årgärdat och ordnat med en utbytes telefon. Men de hade inga USA-modeller inne så de var tvungna att beställa en så det tog några dagar.
 

ekf

Medlem
Enligt personal på Apple Store är det inte exakt samma komponenter i USA- och ”Sverige”-modellerna.
Ja, enligt länken jag postade tidigare i tråden så är modellnumret för en Iphone 11 Pro som säljs i USA A2160, i bl.a. Sverige är det A2215. På samma sätt var/är det för Xs-serien.
När min mammas USA-inköpta iPhone Xs gick sönder var det inga problem att få det årgärdat och ordnat med en utbytes telefon. Men de hade inga USA-modeller inne så de var tvungna att beställa en så det tog några dagar.
Jag har alltid antagit att det borde gå bra så länge det är samma modellnummer, men det är skönt att se att de även kunnat lösa det smidigt när det inte varit så...
 
Toppen