Senaste nytt

Köpa iPhone 8 eller X i USA - för-/nackdelar?

Korrekt. Om du beställer den out of state från en handlare som inte finns i delstaten du befinner dig i slipper du salestax.

Gäller det vid handel på nätet också?

2013 gjorde jag en större beställning på Amazon (ligger i Seattle, WA (?)), vilken skickades till hotellet jag då bodde på (Chicago, IL). Slapp då betala sales tax.

I januari 2017 gjorde jag samma sak men då hade sales tax lagts på priset.

Så har detta ändrats sen 2013 eller var det annat som gjorde att jag åkte på skatt tro?
Någon som vet?
 

Maja

Medlem
Gäller det vid handel på nätet också?

2013 gjorde jag en större beställning på Amazon (ligger i Seattle, WA (?)), vilken skickades till hotellet jag då bodde på (Chicago, IL). Slapp då betala sales tax.

I januari 2017 gjorde jag samma sak men då hade sales tax lagts på priset.

Så har detta ändrats sen 2013 eller var det annat som gjorde att jag åkte på skatt tro?
Någon som vet?
Det beror nog på vilken återförsäljare du köpte av via Amazon om de samlar in sales tax i den delstat där du fick paketet skickat till dig eller ej. Det skiljer sig åt som sagt var.
 
Det beror nog på vilken återförsäljare du köpte av via Amazon om de samlar in sales tax i den delstat där du fick paketet skickat till dig eller ej. Det skiljer sig åt som sagt var.

Där sa du något...
I första exemplet var det från Amazon själva. I andra fallet var det inte det (nu när du får mig att tänka efter).
 

nissefalk

Medlem
Jag har köpt både min Iphone 6 och nuvarande Iphone 7 plus is USA direkt från Apple store, används i Sverige utan problem, nu kanske inte detta hjälper dig direkt eftersom du tittar på Iphone 8 och X, vad jag vill minnas så var det Iphone 5 eller 5S som inte fungerade i Sverige med vissa operatörer pga tidigare nämnda frekvens band.
 
Gäller det vid handel på nätet också?

2013 gjorde jag en större beställning på Amazon (ligger i Seattle, WA (?)), vilken skickades till hotellet jag då bodde på (Chicago, IL). Slapp då betala sales tax.

I januari 2017 gjorde jag samma sak men då hade sales tax lagts på priset.

Så har detta ändrats sen 2013 eller var det annat som gjorde att jag åkte på skatt tro?
Någon som vet?
Amazon har byggt ganska många lager sedan dess också, vilket gör att de åker på Sales tax om de har representation i delstaten. Knepigt system det där.
 

Flyingandy

Medlem
Köpt SE och 7:an i USA, på Apple Store. Ta den som är avsedd för T-mobile så får du med alla frekvenser. Se bara till att ta ut sim-kortet från t-mobile innan du startar den så att den aktiveras med ditt svenska sim kort.

Fick hjälp av en kille på Apple i Boston som hade stenkoll på vilken modell man skulle köpa som europé.
 

Jean-Pierre

Medlem
Har köpt både iphone 8 och ipad pro på Apple store, i Hong Kong förvisso.

Räknade inte med någon garanti - det var ganska luddigt skrivet vad som gäller - men när det strax efteråt visade sig att ipaden hade ett fabrikationsfel, så gick jag till Apple Store i Sverige för att höra vad som kunde göras. På frågan var jag köpt den sa jag Apple Store i HK, varvid svaret var - Jaha.
Till min förvåning fick jag en helt ny i utbyte direkt, på stående fot.
 

Canadien

Medlem
Sales tax är jag redan medveten om, men vad jag har lyckats läsa mig till om jag beställer den från adorama.com t.ex. och skickar den till Florida när vi är där så verkar det inte som om någon sales tax debiteras.

Se bara till att inte glömma den på hotellet... Jag glömde min relativt nya iPad Pro på ett hotell i US (inköpt i US någon månad tidigare vid en anna resa). Hotellet (Marriott) var vänliga nog att posta den gratis (var Platinum på Marriott då) hem till Sverige, men de skrev ju iPad på paketet så jag åkte på svensk tull&moms (totalt ca 30%) för att få hem den :) Så kan det gå...
 

Maja

Medlem
Se bara till att inte glömma den på hotellet... Jag glömde min relativt nya iPad Pro på ett hotell i US (inköpt i US någon månad tidigare vid en anna resa). Hotellet (Marriott) var vänliga nog att posta den gratis (var Platinum på Marriott då) hem till Sverige, men de skrev ju iPad på paketet så jag åkte på svensk tull&moms (totalt ca 30%) för att få hem den :) Så kan det gå...
Attans, men skönt att den kom hem iaf!

Kommer isf skicka den till vår hyrda lägenhet i Florida, så det blir knivigt om något glöms kvar där. Men det får vi väl hoppas att jag inte gör. :)
 

johansch

Medlem
Har köpt både iphone 8 och ipad pro på Apple store, i Hong Kong förvisso.

Räknade inte med någon garanti - det var ganska luddigt skrivet vad som gäller - men när det strax efteråt visade sig att ipaden hade ett fabrikationsfel, så gick jag till Apple Store i Sverige för att höra vad som kunde göras. På frågan var jag köpt den sa jag Apple Store i HK, varvid svaret var - Jaha.
Till min förvåning fick jag en helt ny i utbyte direkt, på stående fot.

Härligt med lite godtycke...

"Apple may restrict warranty service for iPhone, iPad and Apple TV to the country where Apple or its Authorized Distributors originally sold the device."

(I garantitexten för Mac:ar så framgår det däremot explicit att garantin gäller även i andra länder.)
 
Toppen