Senaste nytt

Kroppsvisitation av tullen

HeHe.
Läste rubriken och tanken slog mig att visst finns det en och annan tullare man själv skulle vilja kroppsvisitera, men rent generellt så avstår jag gärna.

Jag skulle gissa att tullen nog vet vad de sysslar med och att de fall då de inte är på plats vid rätt tidpunkt handlar det snarare om resursbrist än dumhet.

Jag minns min gymnasietid då vi brukade åka till Köpenhamn för att handla alkohol, ta båten tillbaka och försöka behålla flaskorna igenom tullen. Mitt standardtrick var att klä mig snyggt, leta upp någon slängd finanstidning som jag la väl synlig högst upp i min väska, därefter försöka gå precis bakom en familj eller affärsmän så att det såg ut som att jag tillhörde dem och inte tonårsgruppen :) Tror aldrig jag blev stoppad.

På senare tid har jag blivit stoppad två gånger, båda gånger i Amsterdam då jag varit orakad efter långflygning. Ena gången var de definitivt på jakt efter otullad elektronik.

Det finns ställe där jag blir alltid stoppad och tillfrågad av tullpersonal: Tokyo Narita flygplats.

När jag säger att jag kommer från Europa är det ofta okej och utan vidare kontroll men när jag säger att jag kommer från Thailand eller Kina händer det då och då att de kontrollerar min väskas innehåll.

I min ungdom hade jag några "jobbiga träffar" med tullen i Helsingborg. 2 ggr in på sjukhus och rectoscopi undersökning... Halvmysigt är bara förnamnet. Kanske till viss del berodde på mitt utseende = 180 cm 61kg svart hår till skuldrorna, och oftast efter en Danmarks resa rätt sliten efter 24-48 timmar i stöten. Åkte dock rätt ofta till CPH och musiklivet där ( fanns/finns? live musik 24/7 om man hittar rätt)
Dessutom är danskor, till skillnad från svenskor, glada och stolta över att de är välformade och snygga. Detta gäller än idag, sitt bara en stund vid Ströget och titta så ser du många Danska kvinnor som stolt, oftast leende ser sig omkring, sätter du dig sedan vid valfri Svensk gågata ser du ett flertal vackra Svenska kvinnor som väl påpälsade ser ner i marken, hular med axlarna och inte möter din blick.
Synd att svensk feminism förstörde glädjen i den spontana sexualiteten. ( Hamnade visst "lite" off topic men ändå!)

Jag skulle gissa att tullen nog vet vad de sysslar med och att de fall då de inte är på plats vid rätt tidpunkt handlar det snarare om resursbrist än dumhet.

Jag minns min gymnasietid då vi brukade åka till Köpenhamn för att handla alkohol, ta båten tillbaka och försöka behålla flaskorna igenom tullen. Mitt standardtrick var att klä mig snyggt, leta upp någon slängd finanstidning som jag la väl synlig högst upp i min väska, därefter försöka gå precis bakom en familj eller affärsmän så att det såg ut som att jag tillhörde dem och inte tonårsgruppen :) Tror aldrig jag blev stoppad.

På senare tid har jag blivit stoppad två gånger, båda gånger i Amsterdam då jag varit orakad efter långflygning. Ena gången var de definitivt på jakt efter otullad elektronik.
Borde inte vara helt svårt att omfördela lite resurser till just när direktflyg från BKK landar...

Hade förresten en liknande ankomst som din fast i Helsingborg i yngre dar.
Skymtade massor av tullare vid filtret, tog en välklädd dam i min ålder och frågade om jag möjligen kunde göra henne sällskap genom tullen eftersom jag hade köpt på mig lite för mycket sprit.
Hon accepterade mycket glatt, och passagen gick galant.
Väl på andra sidan tackade jag och skulle just vända henne ryggen när hon säger "Men vänta lite, jag vet något som är mycket bättre än den där spriten"
Jag var inte nödbedd, hon såg mycket bra ut och mina tankar kring hennes förslag gick förstås i en viss riktning.
"Aha, och vad kan det månne vara??" undrade jag med min sexigaste röst.
"JESUS!!" blev svaret.
"VAD??"
"Jesus kan frälsa dig så du inte behöver dricka en massa sprit!"
Bruden var nån slags Maranata-freak eller dylikt, som förstås sett en fin chans att frälsa en stackars förtappad drinkare.
Jag fick springa ut ur terminalen för att bli av med henne...

På Arlanda har jag bara blivit stoppad 1 gång och det var 2003 när jag kom från en charterflygning från Larnaca på Cypern.

I Australien är de desto nogrannare. Jag blev stoppad och fick scanna min resväska. Ingen kroppsvisitation dock. När de scannat min väska frågade de om jag tog någon medicin eller droger....och därmed började hjärtat slå i 120!! Jag som kommit från Singapore. Tänk om någon stoppat något i min resväska??!! Jag såg Bangkok Hilton framför mig. Ni vet den scenen på Don Muang där Nicole Kidman åkte dit. Hjälp! Det visade sig sedemera att det var mina daimkulor (tror inte de finns kvar idag), men den familj jag skulle hälsa på var löjligt förtjusta i dem och självklart blev det några påsar utav dessa. Men sedan var det inget mer än så, och sedan dess (var januari 2003) har jag aldrig blivit stoppad.

Lite kuriosa. En som däremot alltid blev stoppad var min kära morfar. Han reste en del på 50,60,70-talet. Både privat och med jobbet. Och oavsett om han landade på Bromma (som man gjorde på den tiden) eller kom med färjan från Helsingfors blev han stoppad i tullen. Misstänkt utseende? Kanske. Han var lång, gick i kostym, hatt och rock, men så gick väl de flesta medelålders svenska män klädda på den tiden. Eller?? :rolleyes:

Last edited:
Min bästa (enda) upplevelse av tulltjänstemän var i på VIE 2011. Hade varit på en resa med mina farföräldrar och farfar skulle ha med sig en Whisky hem som han stoppade ned i min väska eftersom jag hade plats. Saken är den (för er som inte vet) så har man säkerhetskontroller vid vissa gater (eller alla, har inte varit där mer än en gång) så när jag lade min väska på bandet så tog det givetvis stopp direkt. De bad mig ta av mig skor och tröja och hela paketet, och frågade sedan hur det kom sig att jag hade whiskyn i min väska. Efter lite förklaring gick dem med på att det var inte min, men frågan var varför de ville ha av mig kläderna. Att tillägga: jag var minderårig vid tillfället, kanske har någon koppling.

Last edited:
En 63 årig kollega till mig fick också klä av sig naken på T5 Arlanda. Knarkhunden markerade på honom och den fortsatte att skälla. Han fick gå in bakom en skynke och strippa av sig allt.

Jag har aldrig blivit stoppad av tullen någonstans i världen men har utländskt påbrå. MEN något som stör mig enormt på Arlanda är passkontrollen! Jag passerar den minst två gånger i veckan och de skannar alltid mitt pass när jag ska igenom till London och när jag landar. Men de innan som är svennebanan sneglar de alltid bara på passet och slänger tillbaka. Otroligt störande. Vore det då inte bättre att scanna alla pass som i london tex så slipper man känna sig utvald. Jag har provat med skägg utan skägg, kostym, jeans kombos men nej de ska alltid skanna mitt pass. Senast idag en tant som tittade riktigt noga på det och bläddrade runt medan gubben framför sneglade hon knappt på passet.

Man kanske skulle skaffa sig ett japanskt pass som AHO och få massa stämplar åtminstone, nu blir man bara behandlad som en skurk och får inget alls, inte ens ett leende.

Jag bodde i Kalifornien några år kring millennieskiftet och jag åkte många ggr mellan ARN och LAX speciellt en sommar när bla. 2 st gamla kompisar skulle gifta sig. Jag spelade mycket golf på den tiden och en gång hade jag med golfsetet. När jag landade på LAX och skulle gå genom tullen flaggades jag in och tullaren frågade om jag kom från Europa och om jag hade spelat golf. Japp. En djupare suck har aldrig hörts och han frågade om jag visste om att galna kosjukan härjade i Europa och om jag hade desinficerat mina klubbor, bollar och skor. Nej, jag hade inte desinficerat.
Det slutade med att han med militär precision, medan jag såg på, gjorde rent hela mitt set, mina bollar och alla mina skor (även icke golfskor) med nån slags sprit. Klubborna blev som nya och det hade varit riktigt bra om det inte vore för att jag varit på resande fot i 20 timmar och bara ville hem och sova.

Toppen