Senaste nytt

Kombinera Amex platinum, Amex elite & Sas MC Premium

Jag posta detta inlägg tidigare vet inte om jag skrev i rätt forum.

Kan någon hjälpa mig med följande.
Jag skriver mitt inlägg här

"Hej gott folk!"

Jag hoppas att jag kan ställa denna fråga här annars så ni gärna vägleda mig rätt. =)
Vill börja med att säga att personer som er förgyller min dag.

Jag börjar bli osäker hur jag ska tänka och om det jag gör är rätt för mig.
För närvarande har jag AMX platinan samt sas mc premium.
Just nu har jag amx platinum för att få en schysst rese försäkring samt PP. Guld på HH, Det har jag varit nöjd över.
Jag ser inte mycket sanningen med flyg på jobbet osv men jag gör cirka 5-8 utomlands resor per år med frun men jag är en sån person som reser så billigt så möjligt och lever så lyxigt så möjligt när jag väl är framme, då jag älskar att utforska staden, maten och självklart är hotellet viktigt.
Jag vill åka bättre klass om det hade funkat för mig på ett enkelt sätt.

Jag har vetat lite om EuroBonus men har inte förstått hur jag ska planera min konsumtion runt det. Så jag har haft ett sas mc premium cirka 6 månader. för att få 10 000 k poängen och vill satsa på EBP för att få gratis så det lades till mitt syfte. Vill ta med frugan på en första class resa då hon har aldrig åkt det.

Jag har inga problem med att uppnå spend på olika kort om jag satsar men om det nu skulle vara så att jag inte uppnår så kan jag alltid köra lite med billhop men är det verkligen värt att betala 2 eller 2,5% för att få poängen? Om jag hushållets fakturor så kan jag garanterat hamna på 500 k totalt på båda korten. Sen har jag en stor familj där jag lätt kan ta deras stora köp på minst 10k sen swishar dom mig. =)

Ang utlands köp så får man trippla poängen, det känns mer värt än billhop t.ex eller vad tycker ni? Själv betalar jag alltid med kortet och och har dricks/taxi pengar i fickan,

Ang värvningen till amx platinum är det fel att värva nära vänner eller familj medlemmar inför deras stora resa bara för att få tillgång till lounger för att senare säga upp kortet. dom blir nöjd att dom får besöka lounger och jag får 200k poäng? Hur ofta kan en och samma person teckna och säga upp ett kort är det 12 månaders period?

på mitt amx platinum så har jag cirka 1,5 mil poäng på sas mc 20000 spend poäng plus dom där 10k man får sen efter ett år. mitt första köp var 1/11/2019 på sas mc p. dock när jag loggar in på appen så står det intjänade poäng under denna månad 10k och detta år 10k men längst nere så står samlingen under alla mina köp, 20k poäng och under 20k oiäng ny flik så står det. welcome points 0 men sen extra points 10k Förstår inte riktigt vad det menas.

Min plan var att jag skulle ha detta mc ett år för att få dom där 10k poäng för att senare gå över till Elite för att satsa på 2-4-1, med frugan. jag tror jag har en totalt spend på cirka 300-400k nu på båda kort utan att ha hög växel.

Jag hoppas någon kan hjälpa mig på traven och svara på mina frågor om jag tänker rätt.

BTW älskar denna sida.

Kan ingen eldsjäl hjälpa mig med detta.

"Hej gott folk!"

Vill börja med att säga att denna sida förgyller min dag. Är alltid tacksam att man blir vägledd av folket. Jag är en liten amatör här på BC, jag visste inte att alla medlemmar får starta en diskussion, utan jag trodde det var befintliga som vanliga medlemmar fick ställa sina frågor. Jag skäms lite.

För närvarande har jag AMX platinum, 1,5 MRP samt sas mc premium. 20k Poäng. Första köp var 1/11/2019 på sas mc p.

Just nu har jag amx platinum för att få en schysst rese försäkring, PP samt Guld på HH, Det har jag varit nöjd över.

Jag reser inte mycket med flyg på jobbet (miljö policy) men jag gör cirka 5-8 utomlands resor per år
Jag vill åka bättre klass om jag hade haft råd att köpa direkt men jag vill vara flitig genom mitt spend på korten.

Jag har vet lite om EuroBonus men har inte förstått hur jag ska planera min konsumtion runt det. Så jag har haft ett sas mc premium cirka 6 månader. för att få 10 000 k poängen gratis så det lades till mitt syfte. Vill ta med frugan på en första class resa då hon har aldrig åkt det. så det är mitt mål.

Jag har inga problem med att uppnå spend på olika kort om jag satsar men om det nu skulle vara så att jag inte uppnår så kan jag alltid köra lite med billhop för att få poängen så tror jag att jag hamnar på 500 k totalt på båda korten.

Ang utlands köp så får man trippla poängen, men är det värt att att betala dom där 2%? Sen ett argument mot mig själv är att jag tänker jag om man ändå gör det med billhop varför inte göra det när man är utomlands och få mer poäng, tänker jag rätt?

Min plan var att jag skulle ha detta mc ett år för att få dom där 10k poäng för att senare gå över till Elite för att satsa på 2-4-1, med frugan. jag tror jag har en totalt spend på cirka 300-400k nu på båda kort utan att ha hög växel i.

Jag hoppas någon kan hjälpa mig på traven och svara på mina frågor om jag tänker rätt.

Tacksam för svar.
BTW älskar denna sida.

synd att man inte får 2-4-1 voucher på sas mc premium :( så det är bara elite amx som tillhanda håller det.
Det finns tre SAS-kopplade amexkort. När det gäller voucher ger de väldigt förenklat.

- SAS Amex Classic. En "europavoucher" med SAS vid 100 k spend
- SAS Amex Premium. En "staraliancevoucher" vid 150 k spend
- SAS Amex Elite. En "staraliancevoucher" vid 150 k spend och ytterligare en vid totalt 300 k spend.

All spend räknas per kalenderår och har inget med eurobonus intjänandeår att göra.

Och skriv gärna ut ordet eurobonuspoäng för jag och troligen vissa andra läser ut statusnivån pandion ur förkortningen EBP. :)

Jag har inga problem med att uppnå spend på olika kort om jag satsar men om det nu skulle vara så att jag inte uppnår så kan jag alltid köra lite med billhop för att få poängen så tror jag att jag hamnar på 500 k totalt på båda korten.

Ang utlands köp så får man trippla poängen, men är det värt att att betala dom där 2%? Sen ett argument mot mig själv är att jag tänker jag om man ändå gör det med billhop varför inte göra det när man är utomlands och få mer poäng, tänker jag rätt?

Hej,

Om man ska börja med att besvara den här första frågan, så skulle jag påstå att Billhop inte alls är relevant ifall du använder Amex Platinum.

För att veta vad det är värt att betala i olika situationer, måste man sätta ett värde på de poäng man får. Om du är utomlands så får du 300 MR-poäng för varje hundralapp du betalar med Platinum, och betalar 2% (2kr) i valutaväxlingsavgift (vilket i sig ger ytterligare 6 MR-poäng).

Om du växlar dessa 306 MR-poäng till Eurobonus-poäng, så får du 25,5 styck. Värdet på dessa beror på hur (och om) du kommer kunna använda dem, men en vanlig tumregel är att värdera dem till 10 öre per styck. Med andra ord betalar du 2 kr för att få 2,55 kr i värde, vilket kan vara klokt.

Betalar du en räkning på Billhop på 100 kr, betalar du en avgift på 2,5% (2,5 kr) men får bara 102,5 MR-poäng för dessa. 100 MR-poäng blir 8,5 Eurobonus-poäng, med andra ord betalar du 2,55 kr för något som är värt 85 öre.

Att använda Billhop är i princip endast rimligt om du har ett Amex Elite, där du får 20,5 Eurobonus-poäng per 100 kr (inklusive avgiften), och även då måste du alltså värdera dina poäng till mer än 12,2 öre, mer än tumregeln alltså.

Det finns tre SAS-kopplade amexkort. När det gäller voucher ger de väldigt förenklat.

- SAS Amex Elite. En "staraliancevoucher" vid 150 k spend och ytterligare en vid totalt 300 k spend.

All spend räknas per kalenderår och har inget med eurobonus intjänandeår att göra.

Och skriv gärna ut ordet eurobonuspoäng för jag och troligen vissa andra läser ut statusnivån pandion ur förkortningen EBP. :)

Ok då förstår jag tack för den informationen.
Då är det 2020 jag ska satsa på men tycker du att jag ska övergå till amx elite direkt och säga upp sas mc premium eller nästa år jan.?

Tack för svar

Hej,

Om man ska börja med att besvara den här första frågan, så skulle jag påstå att Billhop inte alls är relevant ifall du använder Amex Platinum.

För att veta vad det är värt att betala i olika situationer, måste man sätta ett värde på de poäng man får. Om du är utomlands så får du 300 MR-poäng för varje hundralapp du betalar med Platinum, och betalar 2% (2kr) i valutaväxlingsavgift (vilket i sig ger ytterligare 6 MR-poäng).

Om du växlar dessa 306 MR-poäng till Eurobonus-poäng, så får du 25,5 styck. Värdet på dessa beror på hur (och om) du kommer kunna använda dem, men en vanlig tumregel är att värdera dem till 10 öre per styck. Med andra ord betalar du 2 kr för att få 2,55 kr i värde, vilket kan vara klokt.

Betalar du en räkning på Billhop på 100 kr, betalar du en avgift på 2,5% (2,5 kr) men får bara 102,5 MR-poäng för dessa. 100 MR-poäng blir 8,5 Eurobonus-poäng, med andra ord betalar du 2,55 kr för något som är värt 85 öre.

Att använda Billhop är i princip endast rimligt om du har ett Amex Elite, där du får 20,5 Eurobonus-poäng per 100 kr (inklusive avgiften), och även då måste du alltså värdera dina poäng till mer än 12,2 öre, mer än tumregeln alltså.

Ok då är jag med på din bana kloka tankar.
Då använder jag platinum som vanligt utomlands.

Tack så hemskt mycket för att du fick mig på rätt bana :)

Skulle du kunna svara på resten?

tycker du att jag ska övergå till amx elite direkt och säga upp sas mc premium eller nästa år jan.?
Tror att de flesta tycker att ett Mastercard/Visa är ett nödvändigt komplement till Amex. Ett som då ger poäng är naturligtvis bra men här får man väl räkna själv utifrån tänkbara alternativa kort, förmodad spend och avgifter med mera. Ett "billigt" Mastercard med "kick back" kan ses lönsammare om man inte räknar med att dra in mycket på ett "dyrt" SAS-Master Card. Det beror ju som sagt på.

Sen är valet mellan Amex Premium och Amex Elite inte självklart utan styrs nog väldigt mycket av om man kommer att få två voucher från Elite och dessutom ah möjlighet att nyttja dessa. Möjlighet handlar här om tid, lust, behov och kanske framförallt poäng. Sen ger ju Elite mer poäng än Premium, vilket ytterligare krånglar till kalkylen...

"Hej gott folk!"

Vill börja med att säga att denna sida förgyller min dag. Är alltid tacksam att man blir vägledd av folket. Jag är en liten amatör här på BC, jag visste inte att alla medlemmar får starta en diskussion, utan jag trodde det var befintliga som vanliga medlemmar fick ställa sina frågor. Jag skäms lite.

För närvarande har jag AMX platinum, 1,5 MRP samt sas mc premium. 20k Poäng. Första köp var 1/11/2019 på sas mc p.

Just nu har jag amx platinum för att få en schysst rese försäkring, PP samt Guld på HH, Det har jag varit nöjd över.

Jag reser inte mycket med flyg på jobbet (miljö policy) men jag gör cirka 5-8 utomlands resor per år
Jag vill åka bättre klass om jag hade haft råd att köpa direkt men jag vill vara flitig genom mitt spend på korten.

Jag har vet lite om EuroBonus men har inte förstått hur jag ska planera min konsumtion runt det. Så jag har haft ett sas mc premium cirka 6 månader. för att få 10 000 k poängen gratis så det lades till mitt syfte. Vill ta med frugan på en första class resa då hon har aldrig åkt det. så det är mitt mål.

Min plan var att jag skulle ha detta mc ett år för att få dom där 10k poäng för att senare gå över till Elite för att satsa på 2-4-1, med frugan. jag tror jag har en totalt spend på cirka 300-400k nu på båda kort utan att ha hög växel i.

Tacksam för svar.
BTW älskar denna sida.

Det första man måste börja med, är att vara realistisk med sina mål. Att åka en first class-resa två personer, kostar i storleksordningen 300 000 - 500 000 eurobonuspoäng beroende på destination (dvs ca 3,5 - 6 miljoner MR-poäng ifall man sparar där).

Är det rimligt att tro att du kan nå de nivåerna? I så fall, då får man börja titta på vad man måste göra för att nå dessa poäng. Som jag förstår det flyger du inte speciellt mycket, och när du flyger är det i klasser som inte ger så mycket poäng, så merparten av poängen måste komma från kreditkort.

Den lägst hängande frukten är att skaffa ett SAS-brandat Amex-kort, antingen Amex SAS Premium eller Amex SAS Elite, och se till att spendera minst 150 000 kr på det kortet per kalenderår. Då får man en 2-4-1-voucher som innebär att du vid ett tillfälle kan få en resa med upp till två personer, för halva poängpriset. Då är du nere på att bara behöva 150 - 250 000 poäng.

Det är klokt att lägga all spendering i utländsk valuta på ditt Platinum-kort, då denna ger (efter växling) 25 eurobonus-poäng per hundralapp. All spendering i SEK (som inte behöver ligga på Platinumet av försäkringsskäl) lägger man på Elite, som ger 20 poäng (eller Premium som ger 15). Detta alltså under förutsättningen att man får in åtminstone 150 000 SEK på SAS Amex-kortet, om inte får man ta även spend i utländsk valuta där. Att behålla ett SAS Mastercard är klokt då inte alla ställen tar Amex, då får man i alla fall några poäng på de köpen.

Billhop är som sagt lite på gränsen för att räknas som "värt det", har man ett Elite och behöver spenden för att nå sin voucher så kan det vara värt, eller om man snabbt behöver de sista poängen för att boka en resa, men att sätta i system att betala alla fakturor med Billhop är tveksamt.

Toppen