Senaste nytt

Kombinera Amex platinum, Amex elite & Sas MC Premium

Tror att de flesta tycker att ett Mastercard/Visa är ett nödvändigt komplement till Amex. Ett som då ger poäng är naturligtvis bra men här får man väl räkna själv utifrån tänkbara alternativa kort, förmodad spend och avgifter med mera. Ett "billigt" Mastercard med "kick back" kan ses lönsammare om man inte räknar med att dra in mycket på ett "dyrt" SAS-Master Card. Det beror ju som sagt på.

Sen är valet mellan Amex Premium och Amex Elite inte självklart utan styrs nog väldigt mycket av om man kommer att få två voucher från Elite och dessutom ah möjlighet att nyttja dessa. Möjlighet handlar här om tid, lust, behov och kanske framförallt poäng. Sen ger ju Elite mer poäng än Premium, vilket ytterligare krånglar till kalkylen...

Jo du har rätt i det, då tänkte jag ha SAS EuroBonus World Mastercard istället för premium som ett komplemnt, eller coop medmera har inte riktigt bestämt mig där. Vet inte vilken som kickar bäst eurobonus om man räknar med avgiften på kortet också.

Dock ang Amex premium eller Amex Elite så är jag ganska säker på att jag tänker välja Elite. plus att jag använder Platinum vid bokning av resor för att som sagt få rese försäkringen, guld på HH och PP kortet. Där börjar min resa till framtiden =)

Last edited:
Det första man måste börja med, är att vara realistisk med sina mål. Att åka en first class-resa två personer, kostar i storleksordningen 300 000 - 500 000 eurobonuspoäng beroende på destination (dvs ca 3,5 - 6 miljoner MR-poäng ifall man sparar där).

Är det rimligt att tro att du kan nå de nivåerna? I så fall, då får man börja titta på vad man måste göra för att nå dessa poäng. Som jag förstår det flyger du inte speciellt mycket, och när du flyger är det i klasser som inte ger så mycket poäng, så merparten av poängen måste komma från kreditkort.

Den lägst hängande frukten är att skaffa ett SAS-brandat Amex-kort, antingen Amex SAS Premium eller Amex SAS Elite, och se till att spendera minst 150 000 kr på det kortet per kalenderår. Då får man en 2-4-1-voucher som innebär att du vid ett tillfälle kan få en resa med upp till två personer, för halva poängpriset. Då är du nere på att bara behöva 150 - 250 000 poäng.

Det är klokt att lägga all spendering i utländsk valuta på ditt Platinum-kort, då denna ger (efter växling) 25 eurobonus-poäng per hundralapp. All spendering i SEK (som inte behöver ligga på Platinumet av försäkringsskäl) lägger man på Elite, som ger 20 poäng (eller Premium som ger 15). Detta alltså under förutsättningen att man får in åtminstone 150 000 SEK på SAS Amex-kortet, om inte får man ta även spend i utländsk valuta där. Att behålla ett SAS Mastercard är klokt då inte alla ställen tar Amex, då får man i alla fall några poäng på de köpen.

Billhop är som sagt lite på gränsen för att räknas som "värt det", har man ett Elite och behöver spenden för att nå sin voucher så kan det vara värt, eller om man snabbt behöver de sista poängen för att boka en resa, men att sätta i system att betala alla fakturor med Billhop är tveksamt.

Det har du rätt i det är inte realistiskt att åka first class ofta med min spend. dock tänkte jag spara till det och göra det som första resa för att senare satsa på business class, det är värt det också =)

Rimligheten är oviss just nu men jag är säker på att i framtiden så kommer det bli lättare då är min plan följande,

Amx Elite spend på minst 150 000 för att få 2-4-1 då är jag säker på att jag kan resa så minst en gång per år. sen då jag hamnar på 300 000 då blir det två vouchers.

Det jag vet att jag kommer ha mycket spend på är själva sas Mastercard. för jag har börjat investera i fysiskt guld. där jag brukar köpa på tavex.se det är en stor rekommendation. (vill ni ha rabatt säg till mig) där tar dom Mastercard och det kickar ordentligt. Plus att jag har familj och vänner som är intresserad av att investera i guld tackor också. Då kommer jag att köpa åt dom så min spend kommer bli magisk om allt går bra. guld tackorna som vi är intresserad av kostar från 50 000 till 100 000. Sen ett litet tips är att självklart inte ha guld hemma utan bank fack som gäller.

Hoppas du fick en bättre bild på min situation =)

Abslout jag instämmer 100% exakt så jag tänkte med min utlands spend. skönt att få det bekräftat att jag tänkte rätt =)

Billhop tänkte jag ha bara vid akuta tillfällen som du nämner och ringa ett samtal till dom och försöka förhandla till sig.
min kompis ringde billhop och förklarade bara hos betala har han 2% på amx så fick han det direkt. så det borde funka för mig också.

Jag bugar och tackar Jane =)

Amx Elite spend på minst 150 000 för att få 2-4-1 då är jag säker på att jag kan resa så minst en gång per år. sen då jag hamnar på 300 000 då blir det två vouchers.

Bara ett litet varningens finger: Det kan vara mycket lättare att uppnå vouchers, än att få in tillräckligt med poäng för att utnyttja dem. Om man spenderar 300 000 kr/år, allt på Elite, så får man två vouchers, men bara 60 000 EB-poäng. Om man vill resa två personer i Star Alliance Business Class, så räcker poängen alltså bara till för en resa varannan, var tredje år.

Att ha några vouchers liggande är inte fel, det kan t.ex. vara enklare att få ihop en resa som två enkelresor (med två olika vouchers) än en tur-och-retur, räkna bara inte med att det blir garanterad resa två gånger om året bara för att voucherserna rullar in som de ska...

Det jag vet att jag kommer ha mycket spend på är själva sas Mastercard. för jag har börjat investera i fysiskt guld.

Då ska du definitivt ha ett SAS Mastercard Premium, inte det billigare SAS Mastercard. Dels får du fler poäng per investerad krona, och sen är det billigare kortet begränsat så att man endast kan få poäng på de första 100 000 kr man spenderar per år.

Bara ett litet varningens finger: Det kan vara mycket lättare att uppnå vouchers, än att få in tillräckligt med poäng för att utnyttja dem. Om man spenderar 300 000 kr/år, allt på Elite, så får man två vouchers, men bara 60 000 EB-poäng. Om man vill resa två personer i Star Alliance Business Class, så räcker poängen alltså bara till för en resa varannan, var tredje år.

Att ha några vouchers liggande är inte fel, det kan t.ex. vara enklare att få ihop en resa som två enkelresor (med två olika vouchers) än en tur-och-retur, räkna bara inte med att det blir garanterad resa två gånger om året bara för att voucherserna rullar in som de ska...

Då ska du definitivt ha ett SAS Mastercard Premium, inte det billigare SAS Mastercard. Dels får du fler poäng per investerad krona, och sen är det billigare kortet begränsat så att man endast kan få poäng på de första 100 000 kr man spenderar per år.

OK då är jag med, hur lång tid kan jag spara vouchern? Så det bästa är att låt oss säga en voucher per år. att ha en spend på 150k på AMX Elite och resten på SAS Mastercard premium och skippa det billigare jo du har rätt det är begränsade jag såg på nätet att det var 200 000 och en sådan spend genererar 20 000 eurobonus poäng, inget att hänga i julgranen så då är AMX Elite och SAS Mastercard Premium en super combo. sen har man platinum vid sidan som vi prata om sist. Super nöjd med planen.

Membership poängen man får av AMX är inte så wow tycker jag men jag ska inte klaga har värvat flera. brukar sälja in idén till vänner inför deras resa och säga ni har 3 mån gratis och ni förlorar inget på er och får massa förmåner. tänker jag rätt enligt min kalkyl.

en värvning = 200 000 membership poäng konverterar jag dom till eurobonus så tar jag 200 000 / 12 = 16666 eurobonus poäng?
värvar jag 10 st så har jag 166 666 eurobonus poäng men dom här poäng är inte status grundande men jag kan använda dom till att köpa själva resan då jag t.ex har min 2-4-1 voucher?

=) super taggad på min spend.
Jag vet inte om det är tillåtet att fråga på BC.se men om du vill kan du få värva mig till sas Elite när det blir aktuellt.

OK då är jag med, hur lång tid kan jag spara vouchern? Så det bästa är att låt oss säga en voucher per år. att ha en spend på 150k på AMX Elite och resten på SAS Mastercard premium

Vouchern gäller innevarande år + nästa kalenderår. Under den tiden måste du boka en resa för att nyttja vouchern, själva resan kan dock utföras efter vouchern gått ut.

Observera att om man har ett Amex Elite och SAS Mastercard Premium, så vill man lägga all spend som går (även efter 150k) på Elite, eftersom den ger mer poäng per krona (20/100 kr istället för 15/100 kr). Mastercard är bara för de lägen då Amex inte fungerar.

Jag vet inte om det är tillåtet att fråga på BC.se men om du vill kan du få värva mig till sas Elite när det blir aktuellt.

För att bli värvad till ett Elite, kolla på Amexvärvning och Billhopvärvning genom Businessclass | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor

@Renato det finns en tråd här på BC med månadens framlottade värvare. Det är dock, naturligtvis, helt fritt för dig att själv skicka ett privat meddelande till någon som just du gillar, som du känner har gett dig extra fin hjälp och som du därmed vill gynna lite extra. Klicka på personens namn och välj att starta en konversation. Där skriver du privat till just den personen och kan då be om dennes Amexlänk. Det finns inget tvång att välja någon av de fem som är framlottade, du får självklart välja vem du vill men får då ta det samtalet privat. Fint av dig att tänka på någon av dem som hjälpt dig här i tråden!!

Vouchern gäller innevarande år + nästa kalenderår. Under den tiden måste du boka en resa för att nyttja vouchern, själva resan kan dock utföras efter vouchern gått ut.

Observera att om man har ett Amex Elite och SAS Mastercard Premium, så vill man lägga all spend som går (även efter 150k) på Elite, eftersom den ger mer poäng per krona (20/100 kr istället för 15/100 kr). Mastercard är bara för de lägen då Amex inte fungerar.

För att bli värvad till ett Elite, kolla på Amexvärvning och Billhopvärvning genom Businessclass | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor

Tack ännu en gång. Då är jag med och känner mig uppdaterad, Renato 3.0 :)

@Renato det finns en tråd här på BC med månadens framlottade värvare. Det är dock, naturligtvis, helt fritt för dig att själv skicka ett privat meddelande till någon som just du gillar, som du känner har gett dig extra fin hjälp och som du därmed vill gynna lite extra. Klicka på personens namn och välj att starta en konversation. Där skriver du privat till just den personen och kan då be om dennes Amexlänk. Det finns inget tvång att välja någon av de fem som är framlottade, du får självklart välja vem du vill men får då ta det samtalet privat. Fint av dig att tänka på någon av dem som hjälpt dig här i tråden!!

Tack berglund för din fina förklaring. Uppskattar det. Då vet jag hur det fungerar. Jo jag försöker tänka så med mitt liv man ger tillbaka när man får något inte att vilja ha något för att ge. Mänskligheten mår bäst genom att samarbeta inte tvärtom.

Vänner - kan någon hjälpa mig. Har jag gjort bort mig? Beställde SAS AMEX Elite för några dagar sen. Flera kort ingår ju. Skrev in frun för extra kort.

Ser många på forumet som ”bjudit in” sin partner för extra poäng etc , framförallt vid AMEX värvningskampanj. Kommer jag kunna göra detta? Eller har jag gått miste om detta då jag skrev in henne på extrakort?

gör ni andra så som jag gjort - eller har ni två kort i ert namn , men ger ett av korten till er partner?

Kanske en urdum fråga , men är helt ny i detta med kreditkort.

Har sökt några minuter på forumet och hittar många som skriver om att bjuda in sin partner. Men har inte förstått om dessa personer sedan tidigare haft ett extrakort i partnerns namn eller i sitt eget namn!

Toppen