Senaste nytt

Kombinera Amex platinum, Amex elite & Sas MC Premium

Renato

Medlem
Tjena BC!

Skulle behöva lite tips på kombination av kort. Jag har tidigare läst igenom en del trådar om Amex Platinum, Elite, Premium samt kollat in Excel snurran för jämförelse av olika kort men kan inte riktigt landa i vilken lösning som är bäst.

Min bakgrund är att jag har just nu Amex Premium betalkort (haft i cirka 2-3 år) samt ett vanligt VISA, har en innestående 2-4-1 voucher som kan användas under 2019 och cirka 135k EB poäng. Förra året hade jag cirka 550k i spend (500 amex / 50 visa) Under detta året har jag bytt jobb där jag troligtvis kommer att resa mer med utresa ifrån Arlanda och skulle gissa minst 20-30 T/R resor från Arlanda, majoriteten troligtvis SAS även en del hotellnätter lär förekomma. Min spend kommer troligtvis vara runt densamma så har utgått ifrån 550k vid beräkningar. Jag tycker om att resa och de tidigare 2-4-1 vouchern har använts för lite längre resor så är osäker om jag kommer använda mer än en voucher per år.

Utifrån de beräkningar jag gjort i excel så har jag kommit fram till lite alternativ.

Amex Elite (500k spend / 50k valuta spend) + MC Premium (50k spend)
Intjänade EB extra = 107 500
Max värdet av mina poäng: 235k
EB Status: Silver - 13k kvar till Guld
Kostnad: 6495:-

Amex Platinum (50k valuta spend) + Amex Premium (450k spend) + MC premium (50k spend)
Intjänade EB extra = 87 500
Max värdet av mina poäng: 195k
EB Status: Ingen, 8k kvar till Silver
Kostnad: 9495:-

Amex Platinum (50k valuta spend) + Amex Elite (450k spend) + MC Premium (50k spend)
Intjänade EB extra = 110k
Max värdet av mina poäng: 240k
EB Status: Silver – 13k kvar till guld
Kostnad: 12 495:-

Spontant är jag inne på alternativ 1 eller 3, jag borde utan tvekan komma upp i EB Guld och beroende på omfattning av resande kanske till och med Diamond? Har lite funderingar om det är värt att betala 6,5k för Platinum utifrån vad man får, jag vet att detta är en rätt subjektiv fråga men alltid intressant att få input.

Jag har bott en del på Hilton/SPG/Radisson när jag rest tidigare och kommer troligtvis fortsätta med det och att alltid ha fast track och lounge access världen över samt Pontus ifrån Arlanda känns som en väldigt bra förmån när man ska resa.

Hur är de exklusiva eventsen som marknadsförs inom både Platinum och Elite, är det något av värde?

En annan fundering jag också har gällande Platinum vs Elite är exempelvis när man ska boka resor, du har en ännu mer omfattande försäkring med Platinum men om du bokar SAS resorna med det kortet så tappar man ju 30 extra poäng per 100 kr, hur tänker ni rörande försäkringen osv?

Tack på förhand!

tja! Får jag fråga varför du ens ska ha "Amex Platinum (50k valuta spend)" och inte köra allt på Elite, för att tanken är om jag förstod rätt att du vill satsa på eurobonus poäng? =)
 

palmen

Moderator
tja! Får jag fråga varför du ens ska ha "Amex Platinum (50k valuta spend)" och inte köra allt på Elite, för att tanken är om jag förstod rätt att du vill satsa på eurobonus poäng? =)
Spend i utländsk valuta ger mer eurobonuspoäng med Platinum än Elite. Sen kommer ju kortet med access till Pontus, bättre försäkringar och diverse hotell statusar mm som har ett värde.
 

Renato

Medlem
Spend i utländsk valuta ger mer eurobonuspoäng med Platinum än Elite. Sen kommer ju kortet med access till Pontus, bättre försäkringar och diverse hotell statusar mm som har ett värde.

Då är jag med. Förmånerna visste jag men vad är skillnaden gällande EBP mellan platinum och elite?
 

palmen

Moderator
Då är jag med. Förmånerna visste jag men vad är skillnaden gällande EBP mellan platinum och elite?
Du får 3x MR i utländsk valuta på platinum dvs 300MR per 100SEK och det växlas mot 25 eurobonuspoäng. Elite ger bara 20 eurobonuspoäng per 100 SEK.
 

koffe33

Medlem
Då är jag med. Förmånerna visste jag men vad är skillnaden gällande EBP mellan platinum och elite?

/edit

Se palmens beräkning

Platinum ingår i Amex Membership Rewards som har ett eget poängsystem och är inte kopplat till EB, däremot kan man omvandla poängen till EB poäng via deras shop (12:1 ratio).

Vet inte om jag kommer resa och jobba utomlands lika mycket detta året så får se lite hur jag faktiskt kommer göra med korten men ovan är iaf teorin bakom :)

Såg nu att det nästan gått 1 år sedan trådstarten så kan väl utvärdera lite när tråden ändå bumpades. Jag körde på alternativet med Platinum, Elite och SAS MC premium. Under året så blev det en del privata resor samt att jag rest i jobbet varje vecka sedan oktober och det har varit skönt med fast track, lounge samt upgrades på hotell (Radisson Blu). Nyttjat platinum eventsen ett par gånger (skulle kunnat göra mer) och overall så skulle jag säga att det varit värt kostnaden för min del och kommer fortsätta köra på samma combo tillsvidare.
 
Last edited:

Renato

Medlem
Du får 3x MR i utländsk valuta på platinum dvs 300MR per 100SEK och det växlas mot 25 eurobonuspoäng. Elite ger bara 20 eurobonuspoäng per 100 SEK.

Då är jag med. Låt oss säga att jag har 1 miljon MR poäng och växlar in dom och det blir 120k poäng.

Är dom är poängen enbart status grundade eller kan jag använda dom här poängen till en resa om jag nu har en 2-4-1? Eller vad föreslås?
 

igelkotten

Medlem
Då är jag med. Låt oss säga att jag har 1 miljon MR poäng och växlar in dom och det blir 120k poäng.

Är dom är poängen enbart status grundade eller kan jag använda dom här poängen till en resa om jag nu har en 2-4-1? Eller vad föreslås?

De poangen ar extrapoang, dvs inte statusgrundande och kan enbart anvandas for bl a awards.
 

Delayed

Medlem
Är dom är poängen enbart status grundade eller kan jag använda dom här poängen till en resa om jag nu har en 2-4-1? Eller vad föreslås?
De är inte alls statusgrundande men kan användas till resor med eller utan 2-4-1. En 2-4-1 halverar poängpriset för en resa.
 

Renato

Medlem
De är inte alls statusgrundande men kan användas till resor med eller utan 2-4-1. En 2-4-1 halverar poängpriset för en resa.

Okej men det är ju super bra jag kan använda dom till en en resa så som 2-4-1 då frugan får också följa med. Dock kan jag inte få 2-4-1på sas mc premoum utan det är bara på elite? Tack för svar.
 

Renato

Medlem
Jag posta detta inlägg tidigare vet inte om jag skrev i rätt forum.

Kan någon hjälpa mig med följande.
Jag skriver mitt inlägg här

"Hej gott folk!"

Jag hoppas att jag kan ställa denna fråga här annars så ni gärna vägleda mig rätt. =)
Vill börja med att säga att personer som er förgyller min dag.

Jag börjar bli osäker hur jag ska tänka och om det jag gör är rätt för mig.
För närvarande har jag AMX platinan samt sas mc premium.
Just nu har jag amx platinum för att få en schysst rese försäkring samt PP. Guld på HH, Det har jag varit nöjd över.
Jag ser inte mycket sanningen med flyg på jobbet osv men jag gör cirka 5-8 utomlands resor per år med frun men jag är en sån person som reser så billigt så möjligt och lever så lyxigt så möjligt när jag väl är framme, då jag älskar att utforska staden, maten och självklart är hotellet viktigt.
Jag vill åka bättre klass om det hade funkat för mig på ett enkelt sätt.

Jag har vetat lite om EuroBonus men har inte förstått hur jag ska planera min konsumtion runt det. Så jag har haft ett sas mc premium cirka 6 månader. för att få 10 000 k poängen och vill satsa på EBP för att få gratis så det lades till mitt syfte. Vill ta med frugan på en första class resa då hon har aldrig åkt det.

Jag har inga problem med att uppnå spend på olika kort om jag satsar men om det nu skulle vara så att jag inte uppnår så kan jag alltid köra lite med billhop men är det verkligen värt att betala 2 eller 2,5% för att få poängen? Om jag hushållets fakturor så kan jag garanterat hamna på 500 k totalt på båda korten. Sen har jag en stor familj där jag lätt kan ta deras stora köp på minst 10k sen swishar dom mig. =)

Ang utlands köp så får man trippla poängen, det känns mer värt än billhop t.ex eller vad tycker ni? Själv betalar jag alltid med kortet och och har dricks/taxi pengar i fickan,

Ang värvningen till amx platinum är det fel att värva nära vänner eller familj medlemmar inför deras stora resa bara för att få tillgång till lounger för att senare säga upp kortet. dom blir nöjd att dom får besöka lounger och jag får 200k poäng? Hur ofta kan en och samma person teckna och säga upp ett kort är det 12 månaders period?

på mitt amx platinum så har jag cirka 1,5 mil poäng på sas mc 20000 spend poäng plus dom där 10k man får sen efter ett år. mitt första köp var 1/11/2019 på sas mc p. dock när jag loggar in på appen så står det intjänade poäng under denna månad 10k och detta år 10k men längst nere så står samlingen under alla mina köp, 20k poäng och under 20k oiäng ny flik så står det. welcome points 0 men sen extra points 10k Förstår inte riktigt vad det menas.

Min plan var att jag skulle ha detta mc ett år för att få dom där 10k poäng för att senare gå över till Elite för att satsa på 2-4-1, med frugan. jag tror jag har en totalt spend på cirka 300-400k nu på båda kort utan att ha hög växel.

Jag hoppas någon kan hjälpa mig på traven och svara på mina frågor om jag tänker rätt.

BTW älskar denna sida.
 
Toppen