Senaste nytt

Frågor om att boka Eurobonus award resa

Ja det går bra att boka för två personer en voucher gäller ju för upp till två personer. Så självklart fungerar det.
Skulle det däremot vara så att ni vill boka separat med separata vouchers och olika poängpotter så blir det svårare.
Teoretiskt måste ju först en bokning göras och då kan ev resterande bonusplatser försvinna även om det visas 2, och du bokar en så kan de andra dras in så att säga.

Om ni har poäng nog så kan ni boka två enkelresor där du bokar utresan, kompisen hemresan t.ex. Totalen blir något dyrare i poäng (60% av en t/r x2) men då riskerar ni inte problemet om att försöka boka olika bokningar samtidigt, dessutom hamnar ni då i samma bokningsnummer vilket är bra om saker strular till sig på resan då det syns i alla system att ni hör ihop och ev bokas om ihop.

En annan fördel med två enkelresor (beroende på tid ni vill vara iväg) är att hemresan kan ändras även efter utresan är påbörjad om det tex dyker upp bättre rutt eller first class säten.


Tänkte mer att jag vill utnyttja min voucher med min fru och min vän med sin partner. Men om man ringer till Tallin så kan inte de boka båda våra tillsammans?
 

squeezen

Medlem
Tänkte mer att jag vill utnyttja min voucher med min fru och min vän med sin partner. Men om man ringer till Tallin så kan inte de boka båda våra tillsammans?
Nej det tror jag inte i alla fall.
Samt att chanserna för er minskar drastiskt också då det är 4 pers och inte bara två.
Men ring och testa och fråga, är ni tillsammans vid bok tillfället och har båda personliga pin kanske det går, men har ändå svårt att se att de kan stora upp två bokningar parallellt.
 

Tonton

Medlem
Tänkte mer att jag vill utnyttja min voucher med min fru och min vän med sin partner. Men om man ringer till Tallin så kan inte de boka båda våra tillsammans?

Finns två alternativ för detta.

1. Du/Ni ringer in tillsammans och bokar samtidigt. Det blir fortfarande på separata bokningar och exakt som @squeezen beskriver ovan. Finns risk att platserna försvinner när ena bokningen är avklarad. Bokningarna görs efter varandra. För att göra denna bokning så måste bådas eurobonusnummer och säkerhetskod finnas tillgängligt.
2. Du och din kompis går med i en poängpool. Då kan exempelvis du ringa in och boka för alla fyra och använda varsin voucher och bådas poäng. Finns dock några saker som är värt att ta i beaktning med detta
  • När poäng används för ett inköp kommer de poäng på kontot som tjänades in först att användas (= inte säkert att 50% av kostnaden betalas av dig och 50% av din kompis)
  • När du går med i en Point Sharing-grupp har du en låst period på sex månader då du inte kan lämna gruppen (Ni måste se till att vara vänner även efter semestern ;) )

Edit: jag skulle försöka boka separat först, för enkelhetens skull, om det inte fungerar så skulle jag satsa på alternativ två, förutsatt att ni är bekväma med reglerna runt det.
 

palmen

Moderator
Du får ha 4 legs i vardera riktning, dvs att du skulle kunna flyga t ex ARN-OSL-CPH-NRT eller ARN-CPH-FRA-NRT.
Inte helt sant, man får max ha 8 segment på en award-resa, det kan vara 5 flighte rut och 3 flighter hem, eller någon annan kombination som max blir 8 flighter. Jag har som exempel haft 6 flighter på utresa och 2 flighter på hemresa.
 

JacobGBG

Medlem
Hur upplever ni att det går är att boka *A Awards med Eurobonus som ni hittar med tex. Awardfares numera? Med nämnda motor går det att hitta riktigt intrikata rutter som Sas egen *A sökmotor aldrig finner.
 

Tonton

Medlem
Hur upplever ni att det går är att boka *A Awards med Eurobonus som ni hittar med tex. Awardfares numera? Med nämnda motor går det att hitta riktigt intrikata rutter som Sas egen *A sökmotor aldrig finner.

Aldrig något problem, så länge man kollar i Eurobonuskolumnen. Iaf när det gäller Ekonomi och Business Class.

Sedan kan du ju bygga ihop din rutt hur du vill i Awardfares - det hela bygger ju ändå på att den ska godkännas som reasonable.
 

JacobGBG

Medlem
Aldrig något problem, så länge man kollar i Eurobonuskolumnen. Iaf när det gäller Ekonomi och Business Class.

Antingen så har över-inmundigandet av julmaten gjort mig lite trög eller så svarar du på något helt annat. Med den första meningen i min post ovan syftar jag på i att ringa Talinn och få tillåtet att boka en rutt som inte går att få upp på SAS *A sökmotor.

Ex. 7 Feb till BKK. I awardfares så får jag massor av förslag. Hos SAS visas endast med TY via IST:
 

Tonton

Medlem
Antingen så har över-inmundigandet av julmaten gjort mig lite trög eller så svarar du på något helt annat. Med den första meningen i min post ovan syftar jag på i att ringa Talinn och få tillåtet att boka en rutt som inte går att få upp på SAS *A sökmotor.

Ex. 7 Feb till BKK. I awardfares så får jag massor av förslag. Hos SAS visas endast med TY via IST:

Jag som är lite seg :)

SAS egna motor har ju en det begränsningar. Bland annat så visar den inte layovers längre än 10h om jag inte misstar mig. Sedan finns det andra begränsningar också.

Antar att du utgår från Göteborg med tanke på ditt användarnamn? Det kan mycket väl vara så att det är något i connection som krånglar för motorn där. Alternativt att ud kollar på Thai-flygningar? Just Thai, men även andra bolag, verkar skilja sig en del beroende på PoS. Du kan läsa om det här: EuroBonus Point of Sale Award Space | AwardFares Blog

Det korta svaret är: Det går att boka mycket mer än vad SAS egna motor tar fram.
 

kajjan85

Medlem
Jag är lite sugen på att testa EVA i business och har hittat tillgänglighet från London på mitt tänkta utresedatum. Min destination kommer vara BKK. Som de flesta säkert redan vet stannar flighten till i BKK innan vidare färd till TPE.

När jag söker LHR-TPE visas tillgänglighet, men LHR-BKK visas ingenting. Är det inte möjligt att hoppa av i BKK vid bokning med Eurobonus? Jag vill minnas att det är väldigt populärt bland britter att resa med EVA till Thailand, så möjligheten måste väl finnas?
 

backflip

Medlem
Om ett leg landar 07:00, nästa avgår 07:10 (+1). Är detta OK gentemot 24h regeln? Eller är Tallinn super strikta med max 24h per layover?
 
Toppen