Hjälp mig att komma hemifrån några dagar! (Superb liverapport lovas)

xpressen

New member
Okej forumet, så här ligger det till.

Jag har äntligen lyckats få min sambo att förstå (tror jag) att jag behöver komma iväg och flyga lite.

Och min tanke är då att komma iväg redan nästa vecka. Det ultimata hade varit att åka den 10/1 och vara hemma igen senast den 14/1.

Det är också så att jag har några vänner som befinner sig i Bangkok denna perioden så det hade varit kul att ta sig dit åtminstone några timmar men det ser lite tufft ut.

Jag är i viket fall mest sugen på att ta mig till Asien och för att jag ska tycka att är värt det så vill jag flyga first både till och från Asien. Till Asien vill jag flyga Lufthansa från Frankfurt och som det ser ut på Awardfares i dagsläget så finns det platser till HND och PEK. (Jag är medveten om bekymren med Eurobonus och Lufthansa just nu) men fram tills måndag när jag kan ringa Tallinn så har jag inte så mycket annat att utgå från.

Jag hade velat ha er hjälp att sy ihop det här.

Skulle kanske kunna se ut på det här sättet. (Utgår från GOT)

10/1 GOT-FRA 10:25-12:10 LH Business

10/1 FRA-HND 18:00-13:05 +1 LH Business

12/1 HND-BKK 00:05-05:00 Ana Business

Där någonstans tar det stopp för mig, så finns det några kreativa själar som kan hjälpa mig? Har lovat sambon att inte använda mer än max 150 000 eurobonuspoäng och 2 vouchers för detta men ser ju helst att jag kan boka allt på en bokning och då bara använda 112 500 poäng.

Själva målet med resan är att få flyga lite first och om det går få spendera några timmar i Bangkok. Vad tror ni kan vi lösa detta?

Lovar naturligtvis att ge er live rapport under hela resan om vi lyckas lösa detta.

Inte First men ser detta just nu på SAS Star Alliance bokning, kort tid i Bangkok men du kommer dit i Business med Austrian och Thai på de långa flygen

92742-39de12ab7a104676f1599a040883149a.jpg

nissefalk skrev:Inte First men ser detta just nu på SAS Star Alliance bokning, kort tid i Bangkok men du kommer dit i Business med Austrian och Thai på de långa flygenKlicka för att utvidga...

Tack för förslaget!

Vill dock se till att få in LH first från FRA på utvägen vilket gör att jag är begränsad till att flyga till PEK eller HND som första destination i Asien.

Se vad du hittar för hemresa, kanske finnas ANA från Tokyo till Europa. Till Tokyo jar du Thai first eller andra bolag i Business.

Vad det gäller utresa med Lufthansa First måste du rings Tallinn och fråga för ett säkert svar. Singapore, Hong Kong, Peking, Shanghai, Tokyo borde kunna fungera.

Finns ju en guldgruva här!, speciellt när. Du flyger själv och med så kort varsel!

Detta spår hade jag kört på utan att tveka:

LH first (landar 11e)

Frankfurt - Haneda

Thai first (landar Early 12de)

Haneda - BKK

Singapore airlines / Thai business (landar FM 14de)

BKK - Changi

Singapore first (landar kväll 14de)

Changi - FRA/AMS/LHR/CDG

HAPPY PARTY

TheTravelGuy skrev:Finns ju en guldgruva här!, speciellt när. Du flyger själv och med så kort varsel!Detta spår hade jag kört på utan att tveka:LH first (landar 11e)Frankfurt - HanedaThai first (landar Early 12de)Haneda - BKKSingapore airlines / Thai business (landar FM 14de)BKK - ChangiSingapore first (landar kväll 14de)Changi - FRA/AMS/LHR/CDGHAPPY PARTYKlicka för att utvidga...

Den där låter ju riktigt spännande. Tror du Tallinn godkänner det som en rutt?

Xpressen skrev:Den där låter ju riktigt spännande. Tror du Tallinn godkänner det som en rutt?Klicka för att utvidga...
Ja det skulle de nog göra, sen gäller det ju att det finns tillgänglighet vilket jag inte vet om rutten har eller det mer var en ide om hur man maxar.

GOT-FRA Business

FRA-HND First

HND-BKK First

BKK-SIN Business

SIN-MXP Business

Hittar denna rutten genom att söka på awardfares och sas egna sök motor. Denna kanske jag hade kunnat tänka mig trots att det inte är first hem från Asien skulle jag kunna få till det så är det klappat och klart. Den skulle ge mig cirka 12 timmar i Tokyo och 36 timmar i BKK helt perfekt och jag skulle vara hemma i Göteborg på eftermiddagen den 14/1! Sen vet jag ju inte om Tallinn ser alla dessa platser ändå så får ju oavsett ringa in på måndag och hoppas på det bästa.

Xpressen skrev:GOT-FRA BusinessFRA-HND FirstHND-BKK FirstBKK-SIN BusinessSIN-MXP BusinessHittar denna rutten genom att söka på awardfares och sas egna sök motor. Denna kanske jag hade kunnat tänka mig trots att det inte är first hem från Asien skulle jag kunna få till det så är det klappat och klart. Den skulle ge mig cirka 12 timmar i Tokyo och 36 timmar i BKK helt perfekt och jag skulle vara hemma i Göteborg på eftermiddagen den 14/1! Sen vet jag ju inte om Tallinn ser alla dessa platser ändå så får ju oavsett ringa in på måndag och hoppas på det bästa.Klicka för att utvidga...
Vi håller tummarna!

Xpressen skrev:GOT-FRA BusinessFRA-HND FirstHND-BKK FirstBKK-SIN BusinessSIN-MXP BusinessHittar denna rutten genom att söka på awardfares och sas egna sök motor. Denna kanske jag hade kunnat tänka mig trots att det inte är first hem från Asien skulle jag kunna få till det så är det klappat och klart. Den skulle ge mig cirka 12 timmar i Tokyo och 36 timmar i BKK helt perfekt och jag skulle vara hemma i Göteborg på eftermiddagen den 14/1! Sen vet jag ju inte om Tallinn ser alla dessa platser ändå så får ju oavsett ringa in på måndag och hoppas på det bästa.Klicka för att utvidga...
Nice rutt

Okej vänner!

Sambon och jag hade inte riktigt samma uppfattning om vad ”att vara borta en helg” innebar. Efter en lång och hård förhandling kom vi åtminstone överens. Jag får bara bort Max 48h. Det medförde naturligtvis att mitt tidigare alternativ sprack och vännerna i bkk missas. Men skam den som ger sig, jag behöver egen tid.

Har nu bokat:

GOT-FRA 10/1 10:20-12:05 LH Business

FRA-HND 10/1 18:00-13:05 +1 LH First

HND-FRA 12/1 00:50-05:20 ANA First

FRA-GOT 12/1 08:00:09:40 LH Business

Det positiva är att jag får prova 2 olika first produkter. Det negativa att jag inte får mer än knappa 12h på destinationen.

Behöver lite hjälp med vad jag ska hitta på under denna tiden. Är det loungehopping eller en tur in till stan som gäller?

Sambon försökte få igenom en chartervecka på GranCaniara i utbyte mot att jag skulle få åka men det lyckades jag avstyra och istället blir det en vecka på Atlantis the Palm i Dubai med henne och dottern i mars. Så egentligen vet jag inte vem som vann denna förhandlingen men jag ska åtminstone njuta av lite härligt fin flyg.

Rapporten blir kanske inte lika spännande nu men ska göra vad jag kan för att dela min upplevelse med er.

Berglund skrev:Nu blir jag nyfiken, sådana här ”hårda förhandlingar” - hur går dem till egentligen?Klicka för att utvidga...

Det går till som så att jag berättar om mina planer, sambon säger att det är orimligt.

Därefter efter hörde jag bara något om Gran Canaria och charter och då föreslog jag snabbt Dubai sen var det klart.

Xpressen skrev:Sambon försökte få igenom en chartervecka på GranCaniara i utbyte mot att jag skulle få åka men det lyckades jag avstyra och istället blir det en vecka på Atlantis the Palm i Dubai med henne och dottern i mars. Så egentligen vet jag inte vem som vann denna förhandlingen men jag ska åtminstone njuta av lite härligt fin flygKlicka för att utvidga...

tenor-gif.103057

Förlåt, jag kunde inte hålla mig.

Xpressen skrev:Okej vänner!Sambon och jag hade inte riktigt samma uppfattning om vad ”att vara borta en helg” innebar. Efter en lång och hård förhandling kom vi åtminstone överens. Jag får bara bort Max 48h. Det medförde naturligtvis att mitt tidigare alternativ sprack och vännerna i bkk missas. Men skam den som ger sig, jag behöver egen tid.Har nu bokat:GOT-FRA 10/1 10:20-12:05 LH BusinessFRA-HND 10/1 18:00-13:05 +1 LH FirstHND-FRA 12/1 00:50-05:20 ANA FirstFRA-GOT 12/1 08:00:09:40 LH BusinessDet positiva är att jag får prova 2 olika first produkter. Det negativa att jag inte får mer än knappa 12h på destinationen.Behöver lite hjälp med vad jag ska hitta på under denna tiden. Är det loungehopping eller en tur in till stan som gäller?Sambon försökte få igenom en chartervecka på GranCaniara i utbyte mot att jag skulle få åka men det lyckades jag avstyra och istället blir det en vecka på Atlantis the Palm i Dubai med henne och dottern i mars. Så egentligen vet jag inte vem som vann denna förhandlingen men jag ska åtminstone njuta av lite härligt fin flyg.Rapporten blir kanske inte lika spännande nu men ska göra vad jag kan för att dela min upplevelse med er.Klicka för att utvidga...
Skippa allt vad lounger heter på Haneda, inte värt att stanna i mer än nödvändigt. Ta tåget in till valfri del av Tokyo istället, väldigt enkelt från Haneda och tar inte lång tid alls.

Frågan är ju bara när du tänkt lägga in sömn, antar att det blir i slutet på bägge flighterna.

palmen skrev:Skippa allt vad lounger heter på Haneda, inte värt att stanna i mer än nödvändigt. Ta tåget in till valfri del av Tokyo istället, väldigt enkelt från Haneda och tar inte lång tid alls.Frågan är ju bara när du tänkt lägga in sömn, antar att det blir i slutet på bägge flighterna.Klicka för att utvidga...

Tack, låter som det blir en sväng in till Tokyo då.

Kanske är naiv men tänker att jag kan lyckas klämma in 4-6 timmar sömn både dit och hem och ändå få ta del av upplevelsen och då är ju sömnen inget problem.

Ta en taxi eller tåg in till stan från Haneda! Som @palmen skriver så är loungeutbudet inte superspännande. Jag skulle sikta på ett snabbt besök till Tokyo Skytree i Sumidaområdet. Från deras utsiktsdäck får du en fin överblick av den fantastiska staden. Med förköpt biljett slipper du köa och den köps bäst på: Tickets | TOKYO SKY TREE

Sedan vidare till valfritt Sushi/ Sashomihak och sedan tillbaka till HND för maskinupphälld Öl och Japansk Whisky i ANA loungen.

Det är mina 5 cent med tanke på din tidsram...
263a.png
Ser fram emot rapporten!

Jäkla brud du har hahah..

Själv lyckades jag få till 6 dagar utomlands, sa bara "tjaaa då".

Kom självklart hem med en fin vääääldigt fin present!

12 timmar i HND blir kul, du kan ju festa inne i Tokyo till typ 21.30/22.00 och hinna till flighten utan problem! Du tar dig lätt till flygplatsen med tåg från valfri station inne i Tokyo!

Mitt förslag är att köpa sömnpiller, kröka i fct och under middagen på planet! Ta två piller och somna sen sött.

Upp, kör champagnefrukost på planet, av... Snabbt till tåget (ligger i flygplatsen) in till stan, börja med en brunch eller liknande på Ritz-Carlton, åkt till ett shady kvarter i Japan och träffa några japaner, drick sake, ät michelinsushi, åkt till en skybar och drick lite bloody Mary, hitta några nya japaner och utmana dem på ölhävartävling, åk till valfritt spa och ta massage, avsluta med ramen i någon kvarterskrog i tokyostation där du bjuder laget runt på bärs!

Försök dricka minst 3 bloody Mary under dagen för att få i dig rätt mängd vitaminer!

Back