Senaste nytt

Vart flög SAS MD-90?

Hej!
Från mitten av 90-talet och 12 år frammåt flög SAS med 8st MD-90.
Vilka destinationer flögs vanligen med MD-90? Användes de på svensk och norsk inrikes eller främst utrikes?
Jag minns bara att den ibland användes på ARN-LHR och hade fantastisk komfort, knäpptyst fram och även helt ok längst bak. De stora IAE motorerna var extremt tysta och väldigt kraftfulla. Kärran såg riktigt sportig ut;)
Nu flyger alla för Delta Airlines tror jag.
 

Jacob

Medlem
Gick väl på de flesta trafikerade rutterna vill jag minnas. ARN-LHR, ARN-CPH osv.

Har ett antal SAS Travel Books från 90-talet kvar hemma där det lär framgå ganska tydligt.
 

ski

Medlem
Flög MD90 en gång 2004 från Rom till Kastrup i business. Trevlig maskin. Sedan tog Blue1 över en del av dem innan de bytte till Boeing 717.
 
Precis som tidigare nämnts så flög jag med den som SK526 från LHR till ARN den 29/1-2003 då jag var påväg hem från Australien. På den tiden ingick både mat och dryck och minns att vi fick någon kyckling med potatissallad. Mycket gott. Lite OT. Kom också ihåg att vi på den avgången inte var mer än kanske 20 personer ombord.

När SAS sedan fasade ut dessa vet jag att någon kärra gick till Blue1 som jag flög med några år senare.
 

011430121

Medlem
Vill minnas att MD 90 i SAS utförande tog 140 pax mot MD 80t og 130-133 pax i vad man kallade Europa utförande.
SAS MD 90 hade större over bins än MD 80 och var ljusare ik abinen, vill minnas att det var en helt ny belysning som satt i taket.
Unikt med SAS MD 90 var att man beställde utan trappa vid främre dörren, för att spara vikt, detta gjorde att man inte körde den på alla destinationer, utan den gick på destinationer där man garanterad brygga t.ex. CPH,ARN, OSL, LHR.
Att det saknades trappa, gjorde man att var tvungen att köra med sandsäckar i främre lastrummet ibland för att få balans.Men detta kan nog någon SAS anställd berätta utförligare om.
Jag kommer inte ihåg om alla var stationerad på ARN eller om de delades mellan CPH, och ARN
Enligt mitt tycke, så var detta den trevligaste maskinen att vara pax ombord på när det gäller SAS kortdisans flotta.
 

twiggs

Medlem
Unikt med SAS MD 90 var att man beställde utan trappa vid främre dörren, för att spara vikt, detta gjorde att man inte körde den på alla destinationer, utan den gick på destinationer där man garanterad brygga t.ex. CPH,ARN, OSL, LHR.
Att det saknades trappa, gjorde man att var tvungen att köra med sandsäckar i främre lastrummet ibland för att få balans.Men detta kan nog någon SAS anställd berätta utförligare om.

Så typiskt SAS att beställa flygplan med enormt krångliga lösningar som är så unika att ingen vill ha planen senare. Toaletter på udda ställen, galley som är specialritade in i minsta detalj och gärna på konstiga ställen, stolar som kunde förvandlas från 3-3 till 2-3 (egentligen inget unikt men SAS beställde en enormt gammal version av dessa stolar som vägde bly till sina 737:r). Alldeles för få säten sett till kapaciteten (132 stolar i Boeing 737-800, 52 stolar i Dash 8-Q400, drygt 130 i MD-80, ner till drygt 85-90 stolar i Boeing 737-600).

Inte undra på att det går dåligt men tur att man äntligen klivit ner från sina höga hästar och inser att standardlösningar ofta är betydligt billigare och enklare.
 

Kristofer

Medlem
Så typiskt SAS att beställa flygplan med enormt krångliga lösningar som är så unika att ingen vill ha planen senare. Toaletter på udda ställen, galley som är specialritade in i minsta detalj och gärna på konstiga ställen, stolar som kunde förvandlas från 3-3 till 2-3 (egentligen inget unikt men SAS beställde en enormt gammal version av dessa stolar som vägde bly till sina 737:r). Alldeles för få säten sett till kapaciteten (132 stolar i Boeing 737-800, 52 stolar i Dash 8-Q400, drygt 130 i MD-80, ner till drygt 85-90 stolar i Boeing 737-600).

Inte undra på att det går dåligt men tur att man äntligen klivit ner från sina höga hästar och inser att standardlösningar ofta är betydligt billigare och enklare.

Det är väl egentligen inget jätteunikt för SAS, utan snarare ett resultat av en annan tid. På monopoltiden gjorde det inget om lösningar var dyra och ineffektiva.
 
Toppen