Fly Premium (genom SAS EuroBonus World MasterCard Premium)

JochenS skrev:Men ändras även Fly Premium nivån då?Klicka för att utvidga...

Jag blev uppgraderad direkt när jag passerat nivån, det var ett halvår efter de lanserat kortet.

Jag har precis ramlat ner under 200k men hoppas det ramlar in poäng om några veckor

så att jag kommer upp över gränsen igen, återkommer om detta...

Hej.

Vilka flyg kan jag boka genom SAS:s tjänst (hemsida där man kan "klicka" i att man använder tjänsten) för att använda Fly Premium? Alla?

Min andra fråga, får man statusgrundande bonuspoäng för en sådan resa? Om inte, kan man boka en plus och sedan uppgradera till business och få det? (Vet inte om det finns något värde där, bara ställer frågan).

När jag har påbörjat att bokat"vanliga" bonusresor den sista veckan har det angivits att jag skulle få statusgrundande poäng för en sådan resa, har man alltid fått det? Eller har jag missförstås något?

MAR skrev:Hej.Vilka flyg kan jag boka genom SAS:s tjänst (hemsida där man kan "klicka" i att man använder tjänsten) för att använda Fly Premium? Alla?Min andra fråga, får man statusgrundande bonuspoäng för en sådan resa? Om inte, kan man boka en plus och sedan uppgradera till business och få det? (Vet inte om det finns något värde där, bara ställer frågan).När jag har påbörjat att bokat"vanliga" bonusresor den sista veckan har det angivits att jag skulle få statusgrundande poäng för en sådan resa, har man alltid fått det? Eller har jag missförstås något?Klicka för att utvidga...

- Du kan enbart använda Fly Premium på ordinarie Bonus/poäng-resor. (Och för dessa kan du ej tjäna statusgrundande poäng).

- De sökresultat du fått upp senaste veckan som ger statusgrundande poäng är inte ordinarie bonusresor, utan ett alternativ att betala en "vanlig" biljett med valutan Eurobonuspoäng, istället för valutan kronor/euro/USD osv. (Systemet räknar således ut vad det ordinarie priset för biljetten motsvarar omvandlat till poäng). Det är inte ett fast pris.

För dessa resor tjänar du poäng som vanligt, då det ÄR en "vanlig" biljett. Du har då enbart valt att betala resan med valutan Eurobonuspoäng, istället för valutan kronor. (Det går därför ej att applicera Fly Premium på dessa resor, eftersom det enbart är möjligt på rena bonusresor).

Finns bonusplatser tillgängligt på din tänkta flight så får du båda dessa alternativen. Finns bonusplatser Ej tillgängliga får du enbart det senare nämnda alternativet. (- Möjlighet att betala en vanlig biljett med poäng).

Ano skrev:- Du kan enbart använda Fly Premium på ordinarie Bonus/poäng-resor. (Och för dessa kan du ej tjäna statusgrundande poäng).- De sökresultat du fått upp senaste veckan som ger statusgrundande poäng är inte ordinarie bonusresor, utan ett alternativ att betala en "vanlig" biljett med valutan Eurobonuspoäng, istället för valutan kronor/euro/USD osv. (Systemet räknar således ut vad det ordinarie priset för biljetten motsvarar omvandlat till poäng). Det är inte ett fast pris.För dessa resor tjänar du poäng som vanligt, då det ÄR en "vanlig" biljett.Du har då enbart valt att betala resan med valutan Eurobonuspoäng, istället för valutan kronor. (Det går därför ej att applicera Fly Premium på dessa resor, eftersom det enbart är möjligt på rena bonusresor).Finns bonusplatser tillgängligt på din tänkta flight så får du båda dessa alternativen. Finns bonusplatser Ej tillgängliga får du enbart det senare nämnda alternativet. (- Möjlighet att betala en vanlig biljett med poäng).Klicka för att utvidga...
Bra sammanfattat. Till detta man det även förtydligas att det endast gäller bonusresor med SAS, ej alla Star Alliance partners.

Ano skrev:- Du kan enbart använda Fly Premium på ordinarie Bonus/poäng-resor. (Och för dessa kan du ej tjäna statusgrundande poäng).- De sökresultat du fått upp senaste veckan som ger statusgrundande poäng är inte ordinarie bonusresor, utan ett alternativ att betala en "vanlig" biljett med valutan Eurobonuspoäng, istället för valutan kronor/euro/USD osv. (Systemet räknar således ut vad det ordinarie priset för biljetten motsvarar omvandlat till poäng). Det är inte ett fast pris.För dessa resor tjänar du poäng som vanligt, då det ÄR en "vanlig" biljett.Du har då enbart valt att betala resan med valutan Eurobonuspoäng, istället för valutan kronor. (Det går därför ej att applicera Fly Premium på dessa resor, eftersom det enbart är möjligt på rena bonusresor).Finns bonusplatser tillgängligt på din tänkta flight så får du båda dessa alternativen. Finns bonusplatser Ej tillgängliga får du enbart det senare nämnda alternativet. (- Möjlighet att betala en vanlig biljett med poäng).Klicka för att utvidga...

Så man kan inte boka de resorna som dyker upp som bonusresor just nu med 2-4-1voucher heller?

MAR skrev:Så man kan inte boka de resorna som dyker upp som bonusresor just nu med 2-4-1voucher heller?Klicka för att utvidga...
Korrekt sammanfattning. Man kan aldrig kombinera Fly premium med 2-4-1 voucher.

Kan man man boka en bouns resa via sin status på fly premium till någon annan? eller gäller det bara till en själv?

Axxo skrev:Kan man man boka en bouns resa via sin status på fly premium till någon annan? eller gäller det bara till en själv?Klicka för att utvidga...

Du kan boka en resa med din status och dina poäng till vem du vill.

Vet inte om det hör hemma här, men tänkte ta dotter till USA på sport- eller påsklovet. Jag har högsta flypremium. Vet någon vart man kan hitta (på ett enklare sätt än via sas.se) när/vart det finns sådana resor lediga?

Joakim Reinius skrev:Märkte det. Fanns till New York och Chicago enbart. Kändes sådärKlicka för att utvidga...
Och du tror att det ska finnas en uppsjö av biljetter såg här nära inpå? Sport och påsklov är 2 av de största resperioderna på året, då strösslar inte sas med bonusolatser och de få som släpps bokas generellt inom ett dygn efter att de släppts.

Vill du åka med flypremium ska du nog vara glad om det finns något att boka över huvud taget nu för dessa tidpunkter på året. Du är mer än 6 månader sen att göra en sån bokning och ha valmöjligheter.

JochenS skrev:Men ändras även Fly Premium nivån då?Klicka för att utvidga...

Homer skrev:Jag blev uppgraderad direkt när jag passerat nivån, det var ett halvår efter de lanserat kortet.Jag har precis ramlat ner under 200k men hoppas det ramlar in poäng om några veckorså att jag kommer upp över gränsen igen, återkommer om detta...Klicka för att utvidga...

Kan bekräfta att jag blev uppgraderad omedelbart när jag passerade 200k igen....

Hej,

kanske en dum fråga..

Om jag har 50k+ i EB poäng och då har obegränsat inom Europa, när jag bokar en resa som vi säger kostar tot 30k poäng. Då dras dessa från mina eurobonus poäng så att jag således är nere på 20k? Men kan jag fortsätta boka inom Europa om jag flyger till ett ställe där det då kostar 20k poäng tex? Och då flyga plus men betala för go?

Jeppfly skrev:Hej,kanske en dum fråga..Om jag har 50k+ i EB poäng och då har obegränsat inom Europa, när jag bokar en resa som vi säger kostar tot 30k poäng. Då dras dessa från mina eurobonus poäng så att jag således är nere på 20k? Men kan jag fortsätta boka inom Europa om jag flyger till ett ställe där det då kostar 20k poäng tex? Och då flyga plus men betala för go?Klicka för att utvidga...
Din fly premium nivå baseras på totalt intjänade EB poäng de senaste 12 månaderna. Att du bokar en resa på 30K påverkar fortfarande inte vad du tjänat in de senaste 12 månaderna. Så ja, har du tjänat in 50K så spelar det ingen roll om du använder 30K. Din nivå du uppnått håller i 12 månader från att du uppnått din nivå.

gneken skrev:Din fly premium nivå baseras på totalt intjänade EB poäng de senaste 12 månaderna.Klicka för att utvidga...
Det är mer generöst än så. Så fort man råkar hamna under sin föregående Fly Premium nivå, baserat på Eurobonus-intjäning under de senaste 12 månaderna, så får man behålla den högre nivån i ytterligare 12 månader. Under denna 12-månaders "grace period" har man så klart chansen att komma över gränsen för den högre nivån igen och på så sätt nollställa 12-månaders "grace perioden".

Jag ser nu att jag är 1500 poäng ifrån en gräns. Vilka alternativ har jag för att få in poäng snabbt?

Tänker mig att det jag handlar för hamnar på februari månad?

Åker till NY den 17 Jan, trillar poängen från flygningen in direkt efter avslutad resa?

Patrik Rosenlöv skrev:Jag ser nu att jag är 1500 poäng ifrån en gräns. Vilka alternativ har jag för att få in poäng snabbt?Tänker mig att det jag handlar för hamnar på februari månad?Åker till NY den 17 Jan, trillar poängen från flygningen in direkt efter avslutad resa?Klicka för att utvidga...
Ja poäng från flygresor brukar komma in samtidigt som dom kommer in på ditt EB konto

Back